تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۷۸۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات انجمن سنگ آهن ایران:

اکتشافات موجب ارتقای حوزه معدن کشور خواهد شد

می متالز - عضو هیات انجمن سنگ آهن ایران و کمیسیون معدن و صنایع معدنی گفت: حوزه اکتشافات از مهم‌ترین بخش‌ها و حوزه‌های معدن به‌شمار می‌رود. باید از ظرفیت و توان بخش خصوصی در راستای تعالی و ارتقای اکتشاف کشور استفاده کرد.
اکتشافات موجب ارتقای حوزه معدن کشور خواهد شد

به گزارش می متالز، قدیر قیافه در سی‌وسومین نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: اکتشاف به‌عنوان اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین بحث معدن و صنایع معدنی به‌شمار می‌رود که متاسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. بخش دولتی به‌دلیل داشتن ذخایر وسیع مالی تا حدودی به این امر توجه کرده است اما بخش خصوصی به‌دلیل عدم حمایت، آنچنان که باید و شاید به بحث اکتشافات ورود نکرده است.

وی ادامه داد: موضوع اکتشافات عمومی و به‎ویژه ژئوفیزیک هوایی از موارد قابل توجه است که در سال‌های گذشته انجام شده است. ژئوفیزیک هوایی برای معادن کشور در وسعتی حدود 270 هزار کیلومتر مربع انجام شده است. موضوع اصلی دسترسی  بخش خصوصی به این اطلاعات پایه برای ورود به اکتشافات بیشتر است. بنابراین امیدواریم تا با تسهیل روند کنونی، این اطلاعات به‌دست بخش خصوصی برسد. حتی فعالان معدنی حاضرند بابت این اطلاعات پایه، وجه لازم را پرداخت نمایند. این مساله به اکتشافات بیشتر و نهایتا افزایش تولید مواد معدنی مانند سنگ‌آهن خواهد شد.

قیافه تصریح کرد: نهضت اکتشافات با تشکیل کنسرسیوم میان بخش خصوصی و ایمیدرو باید شکل بگیرد تا بخش خصوصی بتواند با تجمیع قدرت و توان خود، امکان استفاده از مقوله اکتشاف را بیش از پیش فراهم سازد.

وی در پایان افزود: بخث فرآوری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بحث باطله‌های معدنی کشور، خود به‌منزله معدن تلقی می‌شوند. بنابراین باید با استفاده از تکنیک‌های به‌روز باید باطله‌ها و کیک‌ها را بازفرآوری کرد. ایمیدرو می‌تواند در این موضوع کمک زیادی کند تا سبب ثروت آفرینی بیشتر برای کشور شود.

عناوین برگزیده