تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۷۹۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اتفاق نظر کارشناسان بر صعود سهام

می متالز - معاملات این هفته بورس تهران در شرایطی آغاز می‌شود که کانال ویژه مالی ایران و اروپا رسما به ثبت رسیده و بازارهای جهانی رونق نسبی دوباره‌ای را تجربه می‌کنند. سیگنال‌های مساعد از متغیرهای بین‌المللی اکثر کارشناسان و سهامداران را به پیشروی بورس در مسیر صعودی طی هفته جاری امیدوار می‌کند؛ با این وجود برخی سهامداران نیز معتقدند تا اجرایی شدن کامل SPV همچنان فاصله زمانی زیادی وجود دارد و بازارهای جهانی همچنان نشانی از ثبات ندارند.
اتفاق نظر کارشناسان بر صعود سهام

به گزارش می متالز، معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت 6/1 درصدی شاخص کل به پایان رسید. این امر در شرایطی رخ داد که کارشناسان حاضر در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» به اتفاق روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی می کنند. در سوی دیگر نیز عمده سهامداران حاضر در نظر سنجی مزبور به روند رشد قیمت‌ها امیدوارند.

کارشناسان

صعودی: 100 درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی این هفته دنیای بورس معتقدند روند شاخص سهام در هفته جاری صعودی خواهد بود. به اعتقاد این کارشناسان اعلام جزییات ساز و کارSPV  در  روز پنج شنبه، هفته مثبتی را پیش پای سهامداران قرار خواهد داد.این موضوع در عقب‌نشینی خریداران از بازار ارز نیز اثر گذار خواهد بود و بر این اساس توجه به بورس به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت. رشد قیمت فلزات پایه در دو روز پایانی هفته نیز مد نظر سهامداران در روزهای آتی قرار خواهد گرفت. روند بازارهای جهانی نیز تحت تاثیر عدم افزایش نرخ بهره آمریکا مثبت ارزیابی می‌شود. به گفته کارشناسان پیش‌بینی عمده موسسات بین‌المللی در مورد روند بازارهای کالایی جهانی در سال میلادی جاری مثبت است و این انتظارات تقاضا در سهام مرتبط را افزایش خواهد داد. علاوه بر این تداوم مذاکرات در مورد توافق تجاری بین آمریکا و چین تقویت این بازارها را فراهم خواهد کرد. این موارد از حرکت قیمت سهام در مسیر صعودی حمایت خواهد کرد.

سهامداران

صعودی: 55 درصد از سهامداران روند شاخص سهام در هفته جاری را مثبت ارزیابی می‌کنند. انتشار جزییات بسته تجاری حمایت به صورت روانی می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های بورس باشد و نگرانی سهامداران از آینده اقتصادی-سیاسی کشور را به طرز چشمگیری تخفیف دهد. در این میان اصلاح اخیر قیمت‌ها با توجه به ارزنده بودن قیمت سهام و همین‌طور عملکرد پاییز شرکت‌ها می‌تواند بر جذابیت ورود نقدینگی به بورس کمک کند. جایی که بعید نیست تحت تاثیر هشدار بانک مرکزی سرمایه‌گذاران از بازار ارز و سکه عقب‌نشینی کنند.

کم‌نوسان: 22 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند شاخص را کم نوسان ارزیابی کرده‌اند.این افراد معتقدند هر چند SPV  رونمایی شده است اما اجرایی شدن آن مشروط به تصویب لوایح FATF  است که به دلیل طولانی شدن تصویب آن توسط ایران، نمی توان با قاطعیت از تصویب آن سخن گفت. این موضوع سبب می‌شود که سهامداران با احتیاط وارد معاملات شوند. با این حال رنگ و بوی امید در فضای اقتصادی-سیاسی کشور مانع از فشار قیمت‌ها خواهد شد. در این شرایط قیمت‌ها در یک محدوده اندک نوسان خواهند داشت.

نزولی: 23 درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی معتقدند بورس طی این هفته نیز روند نزولی را تجربه خواهد کرد.این دسته از سهامداران معقتدند تغییر خاصی در وضعیت سهام رخ نداده است و مادامی که سهامداران از عملی شدن برخی عوامل اطمینان نداشته باشند، نمی‌توان به رشد قیمت سهام امیدوار بود. از این‌رو عواملی چون بسته تجاری اروپا تا زمان تصویب FATF  در توجه به بورس اثر گذار نخواهند بود.

عناوین برگزیده