تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۸۰۱۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایجاد اشتغال مولد و پایدار در بسترمهارت آموزی در محیط واقعی کار

‌می‌متالز - با ابلاغ طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار، برای ۱.۴ میلیون جوان جویای کار زمینه ایجاد اشتغال مولد و پایدار در کنار استاد کار یا مربی فراهم شده است.

به گزارش می‌متالز، مهم‌ترین ماموریت هدفگذاری شده سازمان فنی حرفه‌ای در راستای ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی استاندارد و موردنیاز بازار کار و تدوین استاندارد‌های روز آموزش مهارت تعریف شده است، اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی کار در راستای یادگیری عملی و کاربردی مهارت‌های شغلی نیز در این مسیر تهیه و تدوین شده است که مبنای آموزش مهارت در محیط کار همزمان با اشتغال و تولید را هدف قرار داده است.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی غلامحسین حسینی نیا، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور حدود ۱.۴ میلیون واحد صنفی قالبیت اجرای آموزش در محیط کار را دارند.

به گفته‌ی معاون وزیرکار این طرح با کمک اصناف در سطح ملی اجرا می‌شود، حدود سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی قابلیت نقش آفرینی در قالب طرح آموزشی در محیط کار واقعی را دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، ادامه داد: مراکز صنفی هدف می‌توانند از ۲ تا ۱۵ کارآموز را در قالب طرح مهارت آموزشی در محیط کار واقعی آموزش دهند که در پایان دوره نیز پس از برگزاری آزمون، برای افراد آموزش دیده، مدارک بین المللی طبق دوره‌های آموزشی در مراکز دولتی صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۶۴۰ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای متشکل از ۵ هزار ۴۰۰ کارگاه در سراسر کشور وجود دارد، اضافه کرد: این مراکز سالانه ظرفیت آموزش بیش از ۵۵۰ هزار نفر دوره را دارند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به فعالیت ۱۲ هزار مرکز آموزشگاه آزاد با ظرفیت آموزش ۶۰۰ هزار نفر دوره در سال یادآور شد: در مجموع بخش دولتی و خصوصی ظرفیت برگزاری سالانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر دوره مهارت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور را دارا هستند که نقش بسزایی در مهارت آموزی و اشتغال آفرینی دارد.

ابلاغ طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار به استان‌ها

اما محمد رضا شاه پسند، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگویی از ابلاغ طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار به تمام استان‌ها خبر داد و گفت: با اجرای این طرح به ایجاد اشتغال مولد و پایدار در جامعه کمک می‌شود.

به گفته‌ی شاه پسند این طرح با رویکرد فراهم کردن بستر‌های لازم به منظور ایجاد اشتغال مولد و پایدار و استمرار و تثبیت فرصت‌های شغلی مورد نیاز جامعه تدوین شده است.

وی بیان کرده است: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درصدد است تا علاوه بر پیش بینی مهارت‌های تکمیلی برای مهارت آموزان، طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار را در سطح کشور اجرا کند که افراد علاوه بر قابلیت‌های حرفه‌ای بتوانند بازار کار را هم بشناسند.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از ابلاغ طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار به تمام استان‌ها خبر داده و گفته است: بر اساس این طرح، متقاضی در کنار استاد کار یا مربی در محیط کار واقعی ضمن سپری کردن دوره آموزش مهارتی با محیط کسب و کار آشنا شده و پس از کسب تجربه، برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی آماده می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده