تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۱
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۸۰۷۸۱

لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور

‌می‌متالز - مدیرکل شرق اروپا و مدیترانه وزارت امور خارجه گفت: راه آهن ایران -ترکیه قدیمی است و نیازمند خط آهن جدیدی هستیم تا در ترانزیت بین دوکشور و بین المللی موثر باشد.

به گزارش می‌متالز، محمد حسن حبیب الله زاده، مدیرکل شرق اروپا و مدیترانه وزارت امور خارجه در مراسم آسیب شناسی تجارت با ترکیه اظهار داشت: تجارت با کشور‌های همسایه در دولت سیزدهم در اولویت قرارداد دارد که شاید ترکیه در اولویت همه آن‌ها باشد، زیرا مشترکات فرهنگی، تمدنی و دینی زیاد و ۵۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورمان دارد.

وی افزود: هرچه اختلافات سیاسی با ترکیه کم شود به نفع اقتصاد است، در دولت سیزدهم با سفر‌های متعدد مسوولان دو کشور اختلافات به حداقل رسیده به طوری که یک پنجم کابینه دولت آقای رئیسی به این کشور سفر کرده است.

مدیرکل شرق اروپا و مدیترانه وزارت امور خارجه ادامه داد: شعب متعدد بانکی و کنسولی، ایرانیان متعدد ساکن در این کشور از جمله دانشجویان، فرصت مناسبی برای همکاری‌های اقتصادی با ایران فراهم آورده است.

مدیرکل شرق اروپا و مدیترانه وزارت امور خارجه ادامه داد: حجم تجارت دو کشور باید به ۳۰ میلیارد برسد، این مهم در تهران و میان روسای جمهور دو کشور توافق شده است.

خط راه آهن ایران و ترکیه قدیمی است و نیازمند خط جدید هستیم

وی تصریح کرد: تراز تجاری با ترکیه به نفع ایران است، اما نیازمند کاهش خام فروشی به ترکیه هستیم و در بخش واردات نیز می‌توانیم به صورت هدفمند عمل کنیم؛ با توجه به نزدیکی ترکیه به اروپا می‌توان از این کشور تکنولوژی و ماشین آلات به روز وارد کرد.

حبیب الله زاده تصریح کرد: قرارداد‌های تجاری زیادی با ترکیه داریم، اما خیلی از آن‌ها روی کاغذ باقی مانده است و باید کمیسیون‌های مشترک چابک تری داشته باشیم؛ موافقت نامه حمایت از سرمایه گذاری دو کشور نیز هنوز نتوانسته است بستر مناسب برای سرمایه گذاری ایجاد کند.

حبیب الله زاده گفت: امکانات گمرکی روز آمد، پروژه‌های مشترک و حمل و نقل از جمله موارد است که به آن باید توجه شود؛ راه آهن ایران -ترکیه قدیمی است و نیازمند خط آهن جدیدی هستیم تا در ترانزیت بین دوکشور و بین المللی موثر باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده