تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۸۲۲۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عزم کره جنوبی برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن جنوب تاجیکستان

‌می‌متالز - در دیدار وزیر حمل و نقل تاجیکستان و نمایندگان بانک صادرات و واردات کره جنوبی، ساخت خط جدید ریلی در جنوبی این کشور بررسی شد.

به گزارش می‌متالز، «عظیم ابراهیم» وزیر حمل و نقل تاجیکستان و نمایندگان بانک صادرات و واردات کره جنوبی تحت ریاست «اینکیو جو»، مدیر برنامه همکاری اقتصادی و نوآوری این کشور با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

در جریان این دیدار، ادامه ساخت و ساز راه‌آهن «جلال‌الدین بلخی – جیهون – پنج» واقع در استان ختلان تاجیکستان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرف کره‌ای در این دیدار در مورد ارائه کمک به تاجیکستان در توسعه مطالعات امکان‌سنجی برای این راه‌آهن ابراز علاقه‌مندی کرد.

در سال‌های اخیر روابط تاجیکستان و کره جنوبی در تمامی زمینه‌ها از جمله در عرصه مهاجرت کاری رو به بهبود نهاده است، به ویژه، بعد از چندین مذاکره دو طرف در مورد لزوم تنوع بخشیدن به روند مهاجرت کاری اتباع تاجیکستان، در تاریخ ۱۰ اکتبر بر اساس یک توافق دوجانبه، اولین گروه از مهاجران کاری تاجیک به کره جنوبی رفتند.

بر اساس آژانس آمار تاجیکستان، حجم کلی تجارت دوجانبه تاجیکستان و کره جنوبی در ۹ ماهه امسال ۳۵.۲ میلیون دلار برآورد شده که در قیاس به زمان مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی ۶.۱ درصد افزایش یافته است. گردش تجاری دو کشور تقریبا به طور کامل با واردات کالا‌های کره‌ای به تاجیکستان مرتبط است.

چارچوب قانونی تاجیکستان و کره جنوبی شامل ۹ توافقنامه بین دولتی است.

شایان ذکر است که در دسامبر سال گذشته، در چارچوب همایش همکاری کره جنوبی و کشور‌های آسیای مرکزی، «سوول» از قصد خود برای مشارکت در اجرای پروژه‌هایی در زمینه حمل و نقل در تاجیکستان از جمله ساخت مراکز لجستیک بین‌المللی، راه‌آهن و تضمین ایمنی جاده‌ها، خبر داده بود.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده