به گزارش میمتالز، نجفی منش به مسیرهای تنظیم گری بازار خودرو در چند سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: پی از التهاب بازار خودرو در ابتدا شورای رقابت با روندی که در قیمت گذاری خودرو در پیش گرفت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان برای صنعت خودرو به بار آورد. در ادامه تعیین نرخ به دست شورای سیاست گذاری اقتصادی دولت افتاد و در دورهای که کشور تورم ۴۰ درصدی را تجربه میکرد تنها ۱۸ درصد به نرخها اضافه شد، اما همان زمان نیز برخی رسانهها با تمام قوا علیه این تصمیم فعالیت کردند تا مبادا سود دلالان خودرو کم شود.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی گفت: پس از کش و قوسهای فراوان و قرعه کشی و نارضایتی مردم و ادامه توزیع رانت، بهترین و شفافترین راه باقی مانده برای نجات صنعت خودرو و البته حمایت از مصرف کننده، سازوکار بورس کالا از سوی شورای عالی بورس معرفی شد. وی تنها راهکار قانونی و ضد رانت رهایی صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری را بورس عنوان کرد و افزود: برخی انتقاد میکنند که در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس عرضه نمیشود و من به آنها پاسخ میدهم در کدام کشور بازار این چنینی با این مختصات و قیمت اجباری به تولیدکننده وجود دارد؟ از سوی دیگر هیچ راهی برای حمایت همزمان از خودروساز، مصرف کننده و سهامدار که همه اطلاعات آن شفاف باشد وجود ندارد.
نجفی منش با اشاره به رانت ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو اظهار کرد: افرادی که از این رانت بهره برده اند اکنون به دنبال هجمه علیه عرضه خودروسازان در بورس و بازگشت به همان روال رانت زای گذشته هستند تا باز هم بتوانند از این رانت استفاده کنند.
وی تاکید کرد: اولین و بهترین راهکار قانونی همانطور که اشاره شد عرضه تمامی خودروها در بورس کالاست و دومین راه نیز آزادسازی واردات خودرو همزمان با عرضههای داخلی است.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی با تاکید بر این موضوع که دلالان خودرو در صف نخست مخالفان عرضه خودرو در بورس قرار دارند، گفت: عرضه در بورس باعث شده خودرو ارزانتر از بازار به دست مصرف کننده برسد درنتیجه اعتراض دلالان را به همراه داشته باشد. برای مثل تارایی که ۵۵۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود، اما مردم دیروز ۴۵۰ میلیون تومان در بورس خریدند، مشخص است که صدای دلالان را بلند میکند.
وی اظهار کرد: مردم همه با بازار خودرو آشنا هستند و بهترین راهکار برای مقابله با هجمه دلالان خودرو، تبیین و روشنگری مسایلی همچون رانت ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی دلالان و زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان ناشی از قیمت گذاری دستوری است چراکه این مسایل موجب عقب ماندگی صنعت خودرو و همچنین خرید گرانتر مردم از بازار شده است.
نجفی منش گفت: چنانچه شاهد رشد عرضهها در بورس باشیم، خودروسازان از زیان خارج شده و به سود میرسند و نه تنها سهامداران و مصرف کنندگان بلکه دولت نیز از محل مالیات خودرو درآمد خواهد داشت.
وی عرضه همزمان خودروهای وارداتی و تولیدات داخلی در بورس کالا را عامل تعادل بازار خواند و اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس به کشف واقعی قیمتها و از بین رفتن رانت میانجامد و این راه باید با تمام قوا و ورود کل تولید به بورس ادامه یابد.
منبع: خبرگزاری تسنیم