تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۸۴۴۶۹
سرویس خبر : انرژی
گزارش پاون از مدیریت بحران انرژی در کشور‌های جهان؛

دولت انگلیس برای مدیریت مصرف برق دست به دامان مردم شد/ پاداش و جریمه برای مشترکان صرفه جو و بدمصرف/ نیروگاه‌های زغال سنگ سوز در صورت عدم همراهی مردم فعال می‌شود

‌می‌متالز - دولتمردان انگلیسی به منظور مدیریت میزان مصرف برق در فصل سرد سال که عامل اصلی تامین گرمایش در این کشور است، امید زیادی به همراهی خانواده‌ها و صرفه‌جویی در بخش خانگی دارند و در غیر این صورت به ناگزیر دو نیروگاه بزرگ زغال سنگ که پیشتر غیرفعال شده بودند را دوباره به چرخه تولید وارد خواهند کرد.

به گزارش می‌متالز، اپراتور شبکه برق انگلیس دو نیروگاه زغال سنگ را در این کشور در حالت آماده باش اضطراری قرار داده تا به این وسیله با آمادگی بیشتری به استقبال هوای سرد زمستان برود.

اوایل روز دوشنبه، اپراتور سیستم برق شبکه ملی (ESO) گفت که در صورت نیاز به دلیل کاهش دما به زیر صفر و افزایش تقاضا، دو "واحد زغال سنگ اضطراری زمستانی" در دسترس خواهند بود.

بر اساس اطلاعاتی که در رسانه‌های بین المللی منتشر شد، اپراتور شبکه برق انگلیس، موسوم به شبکه ملی، دو نیروگاه زغال سنگ را در حالت آماده باش اضطراری قرار داده و به آن‌ها دستور داده است تا اواخر روز دوشنبه آماده تولید برق شوند.

اپراتور شبکه ملی برق انگلیس ESO همچنین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این اقدام باید اعتماد عمومی را نسبت به عرضه انرژی در روز دوشنبه ایجاد کند؛ اطلاعیه‌ای که البته به معنای آغاز فعالیت این نیروگاه‌ها نیست و به نوعی تنها در دسترس بودن آن‌ها تأیید می‌کند.

بنا بر این گزارش انرژی برق در اروپا منبع اصلی تامین گرمایش و سرمایش و حتی تامین انرژی برای فعالیت هایی، چون تهیه غذای خانوار است و به همین دلیل مدیریت مصرف آن از اهمین بسزایی برخودار است.


توانایی تولید حدود ۱.۱ گیگاوات برق توسط دو نیروگاه زغال سنگ

راشاتودی در این باره نوشت: دو نیروگاه مورد بحث که متعلق به شرکت انرژی دراکس هستند، قادر به تولید حدود ۱.۱ گیگاوات برق هستند. آن‌ها تحت قرارداد‌های اضطراری زمستانی کار می‌کنند و این به آن معناست که تنها در صورتی می‌توانند به مدار وصل شوند که اپراتور شبکه به آن‌ها دستور دهد.

همچنین روزنامه گاردین با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین کمبود شدید منابع گاز در انگلیس نوشت: دولت تابستان امسال از صاحبان نیروگاه‌های زغال‌سنگ خواست تا در برنامه‌های تعطیلی خود تجدیدنظر کنند، چرا که روسیه قبلاً تأمین کننده بزرگ گاز طبیعی در اروپا بود.

این تصمیم گیری‌ها در حالی اتخاذ می‌شود که بارش برف و یخبندان باعث اختلال در سفر و تعطیلی اجباری مدارس در سراسر کشور انگلیس شده است و در روز یکشنبه قیمت برق را در این کشور با بالاترین حد خود رساند.

گاردین با اشاره به اینکه سیستم برق انگلیس در سال ۲۰۱۷ از زغال سنگ بی نیاز شده بود، اضافه کرد، با اینکه در این کشور استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرفت خوبی داشته است، اما انگلیس همچنان وابستگی شدیدی به گاز طبیعی برای تولید برق دارد که این وابستگی در سال جاری و پس از جنگ روسیه و اوکراین مشکل ساز شد.


کسری حدوداً ۱۰ درصدی در کشور انگلیس


بر اساس این گزارش در حال حاضر حدود ۶۲ درصد از برق انگلیس همچنان با گاز طبیعی تولید می‌شود و سهم انرژی‌های هسته‌ای، بادی، خورشیدی و زغال سنگ نیز به ترتیب ۱۴ درصد، ۸ درصد، یک درصد و ۴ درصد است؛ وضعیتی که نشان می‌دهد این کشور با کسری حدوداً ۱۰ درصدی در تأمین برق رو به رو است و این کسری یا با صرفه جویی و یا با تولید برق از طریق زغال سنگ باید جبران شود.

با اینکه پیش از این و در ماه اکتبر شبکه ملی برق انگلیس هشدار داده بود که در صورت سخت شدن شرایط احتمال قطع برق برنامه‌ریزی شده در زمستان امسال وجود دارد، اما اکنون مسوولان این کشور تلاش می‌کنند از طریق ابزار‌های جایگزین مانند تشویق مردم به صرفه جویی پایداری شبکه برق را فراهم کنند.


امیدواری مسوولان انگلیسی به همراهی مردم با طرح مدیریت مصرف برق


در همین رابطه مدیر اجرایی شبکه ملی برق انگلیس به رادیو بی بی سی گفته است که به مدیریت مطلوب برق در طول زمستان خوش بین است و می‌توانیم ادعا کنیم که در فصل سرد هیچ اختلالی در توزیع برق به مشتریان ایجاد نخواهد شد.

اطمینانی که البته معطوف به اجرای طرح انعطاف‌پذیری تقاضا در مصرف برق است و مستند به آن خانواده‌های انگلیسی باید در زمان اوج میزان مصرف برق خود را کاهش دهند.

بر اساس توضیحاتی که در مورد این طرح آمده است، خانواده‌هایی که با شبکه برق همکاری کنند و میزان مصرف برق خود را کاهش دهند، مشمول پاداش صرفه جویی خواهند شد و از آن سو مشترکان پرمصرف نیز با جریمه‌های سنگین رو به رو می‌شوند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده