تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۸۵۳۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن کاری دیجیتال از حرف تا عمل

‌می‌متالز - حضور پررنگ شرکت‌های مرتبط با صنعت تلکام و مدیرانی از همان جنس در شرکت‌هایی که داعیه دار پیاده‌سازی زیرساخت‌های موردنیاز فناوری اطلاعات هستند، این موضوع را تداعی می‌کند که درک دست اندرکاران فناوری اطلاعات از معدن کاری دیجیتال، اجرای یک پروژه زیرساخت برای ارتباط چند سامانه است که در نهایت منجر به تهیه خروجی از اطلاعات شود.

به گزارش می‌متالز، ناآگاهی از شرایط ناهموار از موقعیت جغرافیایی معادن در پیاده‌سازی هر نوع زیرساخت مشابه پروژه‌های فناوری اطلاعات، متخصصان امر را دچار اشتباه محاسباتی می‌کند. فارغ از نوع بازاریابی آن دسته از شرکت‌ها، فقدان نیروی متمرکز بر این نوع از صنعت و قرار گرفتن در دسته بندی کلی هوشمندسازی صنعت، ما را تنها به این فکر وا می‌دارد که قرار است کاغذ بازی تحول دیجیتال در صنعت معدن هم اتفاق بیفتد. البته که دستاورد‌های جزیره ای، کورسوی امید به سمت شکل گرفتن این بخش را زنده نگاه می‌دارد، ولی یادآور موضوع شکل گیری ابتر هوشمندسازی در سایر صنایع می‌شود.

نمایشگاه معدن کاری دیجیتال فرصتی فراهم کرد که ببینیم آیا در سبد شرکت‌های مدعی محصولی برای مذاکره وجود دارد یا خیر؟ فارغ از معدود شرکت‌های دانش بنیان که محصول خود را به صورت پایلوت در موقعیت جغرافیایی پیاده کرده بودند، بقیه شرکت‌ها محصولات نرم افزاری (داشبورد‌های مدیریتی و هوش تجاری و نرم افزار‌های تجمیع داده) و بعضا سخت افزار حوزه هوشمندسازی که در سایر نمایشگاه‌های مرتبط ارائه می‌کنند را مجددا با تغییراتی به عنوان راهکار‌های معدن کاری دیجیتال همراه ساخته بودند، که گویی بیانگر نوعی رفع تکلیف حاصل از فشار سازمانی از ناحیه مدیریت هایشان بود. امید است با نگاهی عمیق به نیازمندی‌های حوزه معدن و چالش‌های واقعی رسیدن به اتاق فرمان معدن کاری، آینده بهتری برای نمایشگاه‌هایی از این جنس متصور باشیم.

محسن ابوالفتحی /کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده