تاریخ: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۹۷۷
کد خبر: ۲۸۶۲۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
باقری در گفت و گو با «می متالز» مطرح کرد:

سهم قابل توجه ورق خودرو از بازار داخلی / صادرات محصولات ورق خودرو به اروپا

می متالز - داوود باقری گفت: با تکیه بر توان داخلی و دانش بومی سازی گروه فولاد مبارکه موفق به تولید ورق های بدنه بیرونی مورد نیاز خودروسازان خواهیم شد.
سهم قابل توجه ورق خودرو از بازار داخلی / صادرات محصولات ورق خودرو به اروپا

به گزارش می متالز، داوود باقری - مدیر خرید و تدارکات شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری - در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران متافو که در تاریخ 11 لغایت 14 آذر 1397 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد به سوالات خبرنگار «می متالز» پاسخ گفت که مشروح آن به شرح ذیل است:

 

لطفا در مورد آخرین وضعیت شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و اهداف تولید و برنامه های توسعه شرکت صحبت کنید.

ما در راستای سیاست و هدف اصلی شرکت یعنی تولید ورق خودرو و برطرف کردن صدرصد ورق مورد نیاز خودرو سازان داخلی کشور در حال فعالیت و تلاش هستیم.

در حال حاضر با همکاری تیم مهندسی ساپکو و فولاد مبارکه و دیگر همکاران برای قسمت بدنه داخلی خودرو صدرصد آنچه مورد نیاز خودرو سازان بوده در شرکت تولید شده و توانمندی خود را نشان داده ایم. در همین راستا با رنو و سیتروئن همکاری هایی داشتیم که مثمر ثمر بود اما به دلیل تحریم ها متوقف شده است.

ما به دنبال رفع تمام نیاز های خودروسازان علی الخصوص در بدنه نمایان خودرو هستیم و به همین دلیل سال گذشته مطالعات فنی در رابطه با طرح توسعه را انجام داده و وارد فاز اجرای آن شده ایم. در واقع طرح توسعه ما در دو فاز توسعه گرید و افزایش کیفیت سطح اجرا می گردد که نیاز به بازنگری در قسمت هایی از خطوط تولید و تغییر تکنولوژی و نوع ماشین آلات دارد.

با توجه به این هدف و بر اساس چهارچوب طرح برخی از تجهیزات را از داخل تهیه کردیم و تجهیزات خاص و قطعاتی را نیز از خارج خریداری کرده که تعدادی از آنها مثل دستگاه اندازه گیری ضخامت پوشش و تست کشش آزمایشگاه از معتبر ترین برندهای دنیا تهیه و نصب و راه اندازی شده و تعداد دیگری از تجهیزات مانند دستگاه بازرسی اتوماتیک سطح ورق و تجهیزات کوره آنیل در حال نصب می باشد. آزمایشگاه و کنترل کیفی شرکت در مورد انجام تست های آزمایشگاهی اعم از تست کشش و... که در مرحله کنترل کیفیت محصولات خودرویی بسیار مهم می باشد تجهیزات و استاندارهای مورد نیاز را در اختیار داشته و برای هر محصول گواهی کیفی صادر می کنیم علاوه بر اینکه تایید و گواهی های استاندارد داخلی و خارجی را نیز از سازمان های معتبر اخذ نموده ایم.

تیم فنی داخل شرکت تغییرات اصلاحی تاثیر گذاری در قسمت های مختلف خط تولید انجام داده و پروژه هایی در این زمینه تعریف کرده که در حال اجرا می باشد.

با توجه به نیاز ضروری به گاز نیتروژن حدود ۷ برابر بیشتر از زمان حاضر برای تولید ورق های بدنه نمایان خودرو، برنامه بعدی ما توسعه پلنت نیتروژن مایع بود. در همین راستا  قصد خرید خارجی داشتیم ولی با هدف بومی سازی و استفاده از توان داخلی و با کمک تیم فنی شرکت با برگزاری جلسات فنی با شرکت های داخلی داده هایی که از شرکت های خارجی بدست آورده بودیم را به صورت یک طرح فنی به شرکت های داخلی جهت ساخت ارائه داده که در حال حاضر کلیه سیستم ها علی الخصوص اپراتورها در داخل تولید شده و در حال  نصب و تکمیل عملیات جهت راه اندازی و بهره برداری هستیم.  که در مجموع برای تکنولوژی و توسعه  مباحث در حال حاضر مشکلی نداریم. در رابطه با سایر موارد مورد نیاز در توسعه خط بحث تکنولوژی و انتقال دانش فنی مطرح بود که قرارداد با شرکت فیوز (Fives فرانسه) امضا شده بود اما به محض بازگشتن تحریم ها این شرکت هیچگونه همکاری را با ما ادامه نداد که ما نیز بیکار ننشستیم و بخشی را از طریق توانمندی های داخلی انجام داده ایم.

درواقع پروژه به هیچ عنوان استارت نخورده بود؟

قرارداد امضا شده بود مطالعات فنی - مهندسی اولیه پیش رفته بود. کارشناسان خارجی طی چند مرحله در شرکت حضور یافته و بررسی های لازم را انجام و گزارشات را ارائه کرده و در مورد تغییرات لازم هر بخش نظرات خود را اعلام کرده بودند و این امر باعث شد ما متوجه شویم که دقیقا از کجا باید شروع کنیم و بر آن بخش ها تمرکز کردیم و برای ما مفید و مثمرثمر واقع شد. بحث بومی سازی ممکن است صدرصد امکان پذیر نباشد اما نقطه قوت ما تجربه و توانمندی تیم فنی ورق خودرو و فولاد مبارکه می باشد.

غیر از فعالیت هایی که در بحث های جانبی داشته ایم، مطمئنا" با راه اندازی پلان نیتروژن یک سری تست هایی را برای ورق رویه می زنیم که در حال حاضر نیز تست هایی زده و جواب گرفته ایم. در مجموع شاید نه صدرصد بلکه 70 درصد کار را پیش برده ایم و این پیشرفت بسیار خوبی برای ما است. سعی خواهیم کرد بخشی از نیاز خودرو سازان برای ورق های رویه را نیز برطرف کنیم.

به منظور رفع نیازهای اصلی خط تولید در قسمت کوره  و رادیان تیوب ها و با توجه به نیاز های ما به خارج از کشور بیش از یکسال پیش بحث بومی سازی را آغاز کرده و موفق نیز بوده ایم. در انجام برخی تغییرات نیز از نظر متخصصان داخلی استفاده کرده ایم که باعث افزایش عمر و بهره وری قطعات و تعویض و تعمیرات کمتر آن ها شده است.

تولید این قطعات در داخل کشور به نسبت خرید آنها از خارج از کشور از لحاظ هزینه ارزی اصلا قابل مقایسه نبوده و با هزینه بسیار کمتر از خرید خارجی کارها پیش رفته و قطعات تهیه شده است. در بحث مشعل ها قطعات از دبلیو اس آلمان تهیه می شدند که  قطعات‌اصلی بومی سازی شده است. در بحث بومی سازی نگاهمان کپی کاری صرف نبوده و با توجه به برخی از شکست ها و نقطه ضعف های قطعات سعی کرده ایم قطعه را با کیفیت بهتر نیز تولید کنیم.

اتفاقا یکی دو مورد از قطعات را کنار قطعات خارجی مونتاژ کرده  و نتایج بعد از سه تا 6 ماه استفاده بسیار موفقیت آمیز بوده و توانسته ایم قطعاتی با عمر بالاتر و بازده بهتر تولید کنیم.

درست است که می گویند تحریم ها تهدید هستند اما می توان از تحریم ها به دید یک فرصت نیز نگاه کرد البته نه فرصتی برای سوء استفاده که از آن بهره وری مالی کنیم بلکه فرصتی که برای ارتقا دانش سازمان و بومی سازی قدم های مثبتی برداریم و این می تواند به ما کمک شایانی کند که علاوه بر رفع نیاز خودمان به همکارانمان در سایر واحدها نیز کمک کنیم. ما قبلا نیز این کار را انجام داده و نتیجه خیلی خوبی گرفتیم و باز هم در همین راستا قدم بر می داریم. 

آیا بر اثر تحریم و افزایش قیمت مواد اولیه قیمت تمام شده به قیمت محصولات شما نیز افزوده شد؟

بله افزایش قیمت مواد اولیه داشته ایم. این افزایش برای واحدهای تولیدی می تواند مشکل زا نیز باشد. یکی از مواد مورد نیاز ما به عنوان مثال ورق هست که قیمت آن از ابتدای سال دو برابر شده و همینطور دومین ماده اولیه تاثیرگذار که در تولید ورق های گالوانیزه بسیار مهم و حیاتی است "روی" می باشد.  قیمت روی به دلیل قیمت های جهانی و بحث ارز و دیگر مشکلات امسال 3 برابر افزایش داشته است که با این حساب موجب هزینه هزار تومان در تولید هر کیلو محصول گالوانیزه شده که این رقم عدد بالایی است.

در نتیجه اگر قبلا ما با 70 الی 80 میلیارد تومان سرمایه در گردش چرخ کارخانه را می چرخاندیم در حال حاضراین عدد 300 میلیارد تومان شده است.

مطمئنا" ما دست از تلاش بر نمی داریم و به سمت پیدا کردن راه های بهینه سازی تولید و صرفه جویی در هزینه ها می رویم تا تولید را پایدار نگه داریم.

سهم بازار شما از شرکت های خودرو سازی در مجموع چقدر است؟

 سهم بازار ما پارسال در مجموع با خودوروسازهایی که همکاری هایی که داشته ایم 80 هزار تن بود. در ابتدای امسال نیز این رقم بالاتر بود اما از نیمه دوم سفارشات کمتر شده است. طی صحبتی که با خودرو سازان برای پی بردن به دلیل این موضوع داشتیم، آنها اشاره کردند که به خاطر بحث عدم قیمت گذاری صحیح خودرو برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، اما در حال حاضر با بحث مصوبات برای تعیین قیمت خودرو به ثبات نسبی قیمت ها سفارشات آغاز شده است. البته ما پیش بینی می کردیم که اگر مانند نیمه اول سال، پیش می رفت بهتر از پارسال بوده و حدود نزدیک به 40 درصد تولید به خودرو ساز داده شود.

ما در حوزه صادرات نیز فعالیت های خوبی انجام دادیم و به اروپا نیز صادرات داشتیم و از کیفیت محصول ما استقبال زیادی شد و موجب شد مشتریان تقاضای زیادی برای ما جهت خرید ارسال کنند. از طریق یک شرکت اروپایی ما در سال گذشته حدود ۱۰۰۰۰ تن صادرات انجام دادیم و امسال نیز متعاقبا" بازار هدف ما اروپا و کشورهای منطقه می باشد.

برای کدام کشور؟

برای اسپانیا بود که البته برای جاهای دیگر نیز از طریق اسپانیا پخش شد. ما مشتری دائمی در ایتالیا داریم که به صورت زمینی تریلی و روزانه بارها ارسال می شود. مشتری در آلمان داشتیم که با مشکل حمل مواجه شده ایم و بار در بندرعباس است.

از طریق واسطه ها محصولات ما به عراق و افغانستان نیز رفته است و سعی داریم که بیشتر و بهتر در این بازار ها حضور داشته باشیم تا حداقل این بازارها را از دست ندهیم و تولیدات ما از آن طریق نیز به اروپا راه یابد. بهرحال امکان عقد قرار داد که نداشتیم اما سعی داریم که روز به روز شرایط صادرات را بهتر کنیم.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت