تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۵
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۸۶۸۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با فعال فولادی مطرح شد؛

چگونگی رفع موانع دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد/ طرفیت تولیدی که ۲۹۸ میلیون متر مکعب آب می‌خواهد

‌می‌متالز - یک فعال حوزه فولاد، دستیابی به ظرفیت ۷۹ میلیون تن در بخش معدن را نیازمند تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، محسن فرج اللهی با اشاره به تقویت سخت‌افزاری و رفع موانع تولید فولاد، اظهار کرد: یکی از معضلات صنعت فولاد کشور که باعث تحمیل هزینه‌های بسیار به صنایع و اقتصاد شده، ضعف زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل و انرژی است. فاصله جغرافیایی میان معدن و صنایع بالاسری با صنایع میانی از یک سو و ضعف سیستم حمل و نقل از سوی دیگر، افزایش هزینه‌ها را به همراه داشت و از طرفی، احداث کارخانه‌های میانی در اقلیم نامناسب، باعث به وجود آمدن مشکلات محیط زیستی شده است.

وی گفت: صنعت فولاد برای تحقق اهداف سند چشم انداز، نیازمند افزایش حمل و نقل ریلی تا ۱۰۵ میلیون تن و حمل جاده‌ای و دریایی هر کدام تا ۵۰ میلیون تن در سال است. در حالی که در سال ۱۴۰۰ ظرفیت حمل مواد معدنی از طریق خطوط ریلی حدود ۴۵ میلیون تن بود و برای سال ۱۴۰۴ باید به بیش از ۷۹ میلیون تن در بخش معدنی برسد.

این فعال حوزه فولاد، دستیابی به ظرفیت ۷۹ میلیون تن در بخش معدن را نیازمند تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه دانست.

فرج اللهی با بیان اینکه کشور به دلیل کمبود آب، در آستانه تنش آبی بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است، گفت: با توجه به میزان مصرف آب برای تولید هر تن فولاد خام و بر مبنای برخی محاسبات، برای تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور به حدود ۲۹۸ میلیون متر مکعب آب نیاز است. با وجود بحران کم آبی و میزان مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، مشکلات حوزه آبریز و از بین رفتن سفره‌های زیرزمینی، تنش آبی در سال‌های آتی یک مانع جدی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه انتقال آب دریا به شرکت‌های فولادی و شیرین‌سازی آن می‌تواند مفید واقع شود، اما هزینه انتقال و نگهداری خطوط را باید مدنظر داشت؛ بنابراین آنچه در طرح‌های توسعه‌ای صنایع فولادی مهم است، احداث کارخانه‌ها در مناطق بدون چالش آبی و هزینه‌زایی نظیر کرانه دریای عمان و خلیج فارس است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده