تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۸۹۲۶۵
سرویس خبر : انرژی

قیمت نفت کاهش یافت

‌می‌متالز - قیمت نفت در معاملات کاهش داشت، اما چشم‌انداز بهبود اقتصادی چین، از آن حمایت کرد.

به گزارش می‌متالز، در معاملات اولیه روز دوشنبه قیمت نفت کاهش یافت، که با تعطیلات سال نوی لونار در شرق آسیا کاهش یافت، اما بیشتر دستاورد‌های هفته گذشته حاصل چشم‌انداز بهبود اقتصادی در چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت چین در سال جاری بود. بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت ۷:۲۹ صبح به وقت تهران با ۴۶ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش به ۸۷.۱۷ دلار رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۳۶ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش به ۸۱.۲۸ دلار در هر بشکه رسید.

هفته گذشته نفت برنت ۲.۸ درصد افزایش یافت، در حالی که شاخص ایالات متحده ۱.۸ درصد افزایش داشت. تحلیل‌گران گفتند که احتمالاً خوش‌بینی در مورد بازگشایی چین قیمت نفت را بالاتر خواهد برد. سوکریت ویجایاکار، مدیر مشاور انرژی تریفکتا در بمبئی گفت که بازار در صورت از سرگیری رشد چین، موقعیت‌های خرید را حفظ می‌کند.

تحلیل‌گران گفتند که طبق داده‌ها پس از کاهش محدودیت‌های کووید-۱۹ در چین، افزایش قابل توجهی در سفر‌ها وجود داشته و به جهش ۲۲ درصدی ازدحام ترافیک جاده‌ای تا کنون در این ماه نسبت به سال گذشته در ۱۵ شهر کلیدی این کشور اشاره کرد. فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه گفت، اگر اقتصاد چین به شکل مورد انتظار مؤسسات مالی بازگردد، ممکن است ارزش بازار‌های انرژی در سال جاری افزایش یابد.

بیرول در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس به رویترز گفت: من در مورد وضعیت بازار‌ها چندان آرام نیستم و ممکن است سال ۲۰۲۳ سالی باشد که در آن شاهد بازار‌های فشرده‌تر از آنچه برخی فکر می‌کنند، باشیم. افزایش ترافیک چین در آستانه تعطیلات سال نو قمری نویدبخش تقاضای سوخت پس از تعطیلات دو هفته‌ای است.

تحلیل گران گفتند: افزایش مورد انتظار تقاضا در حالی رخ می‌دهد که بازار برای تحریم‌های بیشتر نفت روسیه آماده می‌شود. ائتلاف اتحادیه اروپا و گروه هفت، قیمت محصولات پالایش شده روسیه را، علاوه بر سقف قیمتی آن‌ها برای نفت خام روسیه که از ماه دسامبر اعمال شده و تحریم اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا، از ۵ فوریه آغاز می‌کنند. جی هفت موافقت کرده که بررسی سطح سقف قیمت نفت روسیه را تا ماه مارس یک ماه دیرتر از برنامه ریزی اولیه به تعویق بیندازد تا به ارزیابی تأثیر سقف قیمت محصولات نفتی زمان بدهد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده