تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۵۶
بازدید: ۴۰۲
کد خبر: ۲۹۰۲۲
افتخاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات:

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به دریافت تقدیرنامه طلایی سازمان فناوری اطلاعات ایران نائل شد.

می‌متالز - سمینار آموزشی بستر ملی داده‌های باز و کاربردی، روز چهارشنبه در مرکز همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور معاونان و مدیران این وزارتخانه و همچنین جمع کثیری از مدیران، صاحبنظران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به دریافت تقدیرنامه طلایی سازمان فناوری اطلاعات ایران نائل شد.

به گزارش می‌متالز، مهندس امید اردبیلی سرپرست پایگاه داده‌های علوم زمین کشور به نمایندگی از  سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تقدیرنامه طلایی سازمان فناوری اطلاعات ایران را جهت به اشتراک‌گذاری اطلاعات در سامانه ملی داده باز کشور دریافت کرد.

گفتنی است، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بین ۱۶۲ سازمان ثبت شده در سامانه ملی کاتالوگ و مجموعه داده‌های باز و کاربردی کشور با ثبت ۴۵۹ رکورد اطلاعاتی حائز رتبه اول به اشتراک‌گذاری داده‌های باز و کاربردی شد

شایان ذکر است، در سمینار آموزشی بستر ملی داده‌های باز و کاربردی طی تقدیر نامه‌هایی از همکاری کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خانم‌ها مریم مهردادیان، فاطمه محمدکریمی و نیره السادات بیات غیاثی تقدیر شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران:

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور 459  داده را در سامانه بارگزاری کرده‌ است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در سمینار آموزشی بستر ملی داده‌های باز و کاربردی گفت: تاکنون تعداد 162 سازمان اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده‌اند، تعداد دیتا بیس‌ها 1228 است که این داده‌ها توسط 26 سازمان بارگزاری شده است و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور 459 و سازمان راهداری 337 مجموعه داده را در سامانه بارگزاری کرده‌اند.

ناظمی با اشاره به ضرورتِ گذار از یک حکمرانی خوب به سمت یک حکمرانی هوشمند گفت: استفاده از داده‌های باز، امر دور از واقعیتی نیست، رشد روز افزون داده‌ها و اطلاعات باعث تولید دانش می‌شود و فرآیندهای کسب‌وکار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اولین ویژگی داده باز این است که همه به آن دسترسی داشته باشند و دومین ویژگی آن قابلیت انتشار مجدد است که نباید منعی در این راستا وجود داشته باشد.

ناظمی با بیان این‌که ویژگی دیگر داده باز این است که یک‌ بار مصرف نباشد و بتوان آن را به دفعات به اشتراک گذاشت یا با داده‌های دیگر ترکیب کرد، گفت: برای استفاده از داده‌های باز نیازی به مجوز استفاده توسط تولیدکننده نیست و آخرین ویژگی قابل توجه اینکه داده باز فقط متعلق به دولت نیست بلکه یک پلت‌فرم است که می تواند داده خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با توضیح اینکه داده باز، سه اصل دارد، گفت: استفاده از داده باز محدودیت ندارد و یا به صورت رایگان است یا هزینه استفاده از آن بسیار اندک است، پرداخت هزینه برای استفاده از داده‌ها باعث ایجاد انگیزه انتشار داده‌های باز می‌شود و در نهایت قابلیت استفاده مجدد سومین ویژگی داده‌های باز است.

معاون وزیر ارتباطات یادآور شد: بودجه عمومی کشور در چند سال اخیر به صورت کامل منتشر شده اما تا همین امسال به صورت پی دی اف منتشر می‌شد و امکان تحلیل آن وجود نداشت، گام مهم این است که بتوان اطلاعات را به صورت اکسل در اختیار عموم قرار داد.

وی افزود: دولت‌ها و سازمان‌ها، صنعت و تجارت، سمن‌ها، پژوهشگران و البته مردم جزو اصلی‌ترین تولیدکنندگان و بهرهبرداران داده‌های باز هستند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این‌که برای استفاده از داده‌های باز، راه طولانی در پیش است و راهی غیر از طی آن وجود ندارد، ایجاد مشاغل جدید، ایجاد فرصت برای کسب وکارهای نوپا، رشد اقتصادی در بخش خصوصی و صنعت، بهبود رفاه اجتماعی، ایجاد شفافیت در دولت و کمک به تصمیم‌سازی بهتر را از جمله مزایای استفاده از داده‌های باز برشمرد

عناوین برگزیده