تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۹۰۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توسعه بخش معدن و صنایع معدنی با رویکرد تشکیل کنسرسیوم

می متالز - بیست‌ویکمین نمایشگاه و سمپوزیوم بین‌المللی فولاد ایران به همت «انجمن آهن و فولاد ایران» روز ۳۰ بهمن با با حضور خداداد غریب‌پور، رئیس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و دست‌اندکاران صنعت فولاد و با حضور شرکت‌هایی چون شرکت فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، تهیه و تولید مواد معدنی ایران، فولاد آلیاژی ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر، سنگ‌آهن گهر‌زمین، سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر، توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و مجتمع جهان فولاد سیرجان با رویکرد «اثرات رشد نامتوازن صنعت فولاد بر پایداری آن» به مدت ۲روز در جزیره کیش گشایش یافت.
توسعه بخش معدن و صنایع معدنی با رویکرد تشکیل کنسرسیوم

عوامل موثر در پویایی صنعت فولاد

به گزارش می متالز، رئیس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در آیین گشایش نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد کیش اعلام کرد: توسعه بخش‌های اکتشاف، استخراج و سرمایه‌گذاری با رویکرد تشکیل کنسرسیوم، نیاز امروز بخش معدن و صنایع معدنی است.
خداداد غریب‌پور در عین حال پیشنهاد داد که بررسی ابزارهای کاهش هزینه‌های تولید و مصرف انرژی می‌تواند از موضوع‌های کاربردی این سمپوزیوم باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مدیران و پژوهشگران باید به دنبال عوامل موثر در پویایی صنعت فولاد باشند.
درحال‌حاضر فضای رقابت در این بخش به‌گونه‌ای است که کشوری همچون کره‌جنوبی که بدون ذخایر سنگ آهن است، به عنوان یکی از بازیگران این حوزه با واردات مواد معدنی و فولادسازی نقش‌آفرینی می‌کند.
رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با اعلام اینکه جنگ اقتصادی جهان با وضع تعرفه‌های سنگین بر صنعت فولاد شروع شد، گفت: در ۳ هفته گذشته نرخ فولاد بعد از حادثه برزیل رشد قابل ملاحظه‌ای داشت و همچنان در مسیر صعودی است.
غریب‌پور عنوان کرد: اکنون پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در توسعه صنعت فولاد داشته‌ایم و اکنون در ظرفیت‌سازی به ۳۵ میلیون تن و در تولید به ۲۵ میلیون تن رسیده‌ایم.
 وی افزود: امسال تولید کنسانتره از رشد ۲۳درصدی برخوردار بوده است و در گندله ۴۴درصد رشد تولید داشته‌ایم.


اشتغال ۷۰۰ هزار نفری

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو عنوان کرد: در بخش معدن و صنایع معدنی بیش از ۷۰۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند.
 وی همچنین خبر داد که در ۹ ماه امسال بیش از ۳.۵ میلیارد دلار فولاد صادر کرده‌ایم.
غریب‌پور با بیان اینکه اکنون ایران در جایگاه دهم صنعت فولاد جهان قرار دارد، افزود: رشد جهانی فولاد از سال ۹۶تا ۹۷ (۲۰۱۷تا۲۰۱۸) حدود ۵ درصد بوده، درحالی که رشد تولید فولاد در ایران ۱۴درصد بوده است.
وی افزود: نسبت رشد تولید ایران در سال گذشته میلادی، بیشتر از متوسط جهان بوده و همچنین صادرات ایران روند افزایشی داشته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درحال‌حاضر اکتشاف و تامین سنگ‌آهن در اولویت قرار دارد. از اکنون تا سال ۱۴۰۴ برای تولید بیش از ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن، به معادن جدید نیز نیاز داریم.


واحد کنسانتره در کنار معادن

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو عنوان کرد: درحال‌حاضر ۳.۳ میلیارد تن ذخیره قطعی داریم، این درحالی است که تعیین روش‌های جدید اکتشافی با هزینه کمتر و افزایش سرعت کار عملیاتی در این بخش ضروری است.
غریب‌پور با بیان اینکه ایمیدرو در سال‌های گذشته ۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن به ذخایر کشور اضافه کرده است، عنوان کرد: راهکار عملی ما در این حوزه، ایجاد واحدهای کنسانتره در کنار معادن است و در این راستا باید به‌دنبال راه‌های اقتصادی کردن این رویه باشیم.


تشکیل اتاق فکر معدن

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو گفت: به‌منظور فعال‌سازی معادن کوچک، کارگروهی از ایمیدرو و تشکل‌ها با محوریت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی تشکیل شده است.
غریب‌پور افزود: تاکنون بیش از ۷۰درصد این معادن شناسایی شده است.
از سوی دیگر ۹۰درصد معادن کوچک در مناطق کمتر توسعه‌یافته است و در صورت برنامه‌ریزی برای احیای این معادن، افزایش ذخایر معدنی و همچنین اشتغال‌زایی چشمگیر در مناطق روستایی رقم خواهد خورد.
وی با اشاره به اینکه روش‌های استخراج و فرآوری می‌تواند موضوع موردمطالعه پژوهشگران در بخش معدن و صنایع معدنی باشد، اظهار کرد: سازمان توسعه‌ای ایمیدرو از ایده‌ها و پیشنهادهایی که در زمینه احیای معادن به اتاق فکر معدن اعلام می‌شود، استقبال می‌کند.


نیاز به ۱۸ میلیارد یورو

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چشم‌انداز تولید فولاد گفت: برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیاز به حدود ۱۸ میلیارد یورو است.
غریب‌پور ادامه داد: همچنین در این زمینه باید سالانه ۴۰۰ کیلومتر خط ریل ساخته شود و توجه داشته باشیم که میزان آب و برق مصرفی ما در سال ۱۴۰۴ نسبت به وضع موجود، ۱.۵برابر خواهد شد.
وی عنوان کرد: این میزان سرمایه‌گذاری به این شکل خواهد بود که حدود ۷ میلیارد یورو برای ایجاد ظرفیت صنعتی و ۱۱ میلیارد یورو برای ایجاد زیرساخت‌ها نیاز است.
رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای ورود بخشی از نقدینگی کشور به سمت معدن و صنایع معدنی ضروری است، اعلام کرد: در این زمینه کارشناسان باید مدل‌های تامین مالی را در جهان مورد بررسی قرار دهند و با انتخاب مدل درست، مردم را ترغیب به سرمایه‌گذاری کنند.
غریب‌پور همچنین درباره پروژه‌ها اظهار کرد: امسال ۲.۵ میلیارد دلار پروژه تا پایان سال گشایش می‌شود.


همکاری با مراکز علمی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همکاری‌های بین ایمیدرو و دانشگاه‌ها گفت: ایمیدرو از گذشته با دانشگاه‌ها تفاهمنامه امضا کرده است. در ادامه نیز فضایی را در ایمیدرو ایجاد می‌کنیم که ارتباط با مراکز علمی اولویت ما باشد.
 غریب‌پور تاکید کرد: صنعت نیاز به نوسازی دارد و اگر برای این مهم برنامه‌ریزی نداشته باشیم، از رقابت عقب خواهیم افتاد.
وی اعلام کرد: در بخش کنسانتره و گندله تا ۸۰درصد و در فولادسازی تا ۶۰درصد صاحب دانش فنی هستیم.


۱۱۵ مقاله در سمپوزیوم ۹۷

مهدی علیزاده، دبیر علمی سمپوزیوم فولاد ۹۷ با ارائه گزارشی از سمپوزیوم امسال عنوان کرد: ۱۱۵ مقاله علمی به منظور ارائه در سمپوزیوم فولاد ۹۷ انتخاب شده‌اند که موضوع‌ آنها مواردی مانند راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت فولاد، راهکارهای بهینه‌سازی مصرف آب در صنعت فولاد، طرح چالش‌ها و فرصت‌های صنعت فولاد در حوزه‌هایی مانند تامین مواد اولیه، محیط‌زیست، توسعه فناوری و ارتقای کیفیت تولید محصول و راهکارهای کاهش هزینه‌های تولید هستند.


معرفی مرد فولاد سال ۹۷

عباس نجفی‌زاده، رئیس انجمن آهن و فولاد ایران در آیین گشایش سمپوزیوم و نمایشگاه فولاد ۹۷ اظهار کرد: تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه فولاد ۹۷ کاهش یافته اما تعداد شرکت‌ها افزایش یافته است.
وی ادامه داد: امسال برای نخستین‌بار در سمپوزیوم فولاد، مرد فولاد سال ۹۷ ایران با رای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد