تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۹۰۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

غلتکی که روی ریل نیست

می متالز - بازار حلقه‌های مختلف در فولاد همچون یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند. بازار غلتک به بازار نوردکاران وابسته است.
غلتکی که روی ریل نیست

به گزارش می متالز، تعداد معدودی واحد غلتک‌سازی در کشور مشغول تولید هستند که نیاز کل داخل را تامین می‌کنند.
البته این‌روزها بازار نوردکاری حال و روز مناسبی ندارد و در رکود به‌سر می‌برد که البته این رکود زنجیره‌وار به یکدیگر متصل هستند تا به زنجیره بازار مسکن می‌رسد.
تا زمانی که بازار میلگرد در رکود باشد، بازار نوردکاران نیز در رکود خواهد بود و زمانی که بازار ساخت‌وساز و مسکن در رکورد باشد، بازار میلگرد، تیرآهن و مصالح ساختمانی فلزی نیز در رکود خواهد بود، بنابراین تا زمانی که حوزه ساخت‌وساز از رکود خارج نشود، این زنجیره از رکود خارج نمی‌شود.
البته همین رکود سبب شده غلتک‌کاران از کمبود سرمایه و نقدینگی در رنج باشند. هرچند این‌روزها این صنف تولیدی با مشکل تامین مواد اولیه نیز روبه‌رو است چراکه باید برخی از این مواد اولیه را از خارج تهیه کنند.
مواد اولیه غلتک‌سازی، فروآلیاژها هستند که برخی از آنها در داخل تهیه نمی‌شوند بنابراین بهای آن بسیار افزایش یافته است.
نرخ مواد اولیه‌ای که وارداتی هستند نسبت به نرخ دلار سنجیده می‌شود، از این‌رو بسیار افزایش یافته و زمانی که قیمت‌ها نوسان دارد، روی محصول تمام‌شده ما نیز تاثیرگذار خواهد بود.
البته مشکل اصلی تولیدکنندگان کشور این است که از این قشر حمایت واقعی به‌عمل نمی‌آید. حمایت از تولید به معنای تسهیلات و مشوق دادن است.
غلتک به نوعی کالای واسطه‌ای به‌شمار می‌رود، از یک سو به مواد اولیه نیاز دارد و از سوی دیگر مواد اولیه صنایع دیگر به‌شمار می‌رود.
به عبارتی غلتک مواد اولیه کارخانه‌های نورد است، از این‌رو با افزایش نرخ ارز، ساخت و تولید شرکت‌های غلتک نیز بسیار گران شده و مواد اولیه آنها حدود ۳ برابر افزایش یافته است.
با وضعیت این روزهای بازار، هر اندازه که فروش کاهش پیدا می‌کند کارخانه‌ها متزلزل می‌شوند چراکه سود از فروش در تناژ بالا به‌دست می‌آید، وقتی ظرفیت‌ها و میزان تولید کاهش می‌یابد، تولید صرفه لازم را نخواهد داشت.

مجید علیزاده / مدیرعامل آذر غلتک

عناوین برگزیده