تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۴
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۹۲۱۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت تاکید کرد:

ضرورت تدوین دستورالعمل و برنامه عمل مشخص برای ساماندهی لکه‌های صنعتی در تهران و سراسر کشور

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم تدوین و ارائه دستورالعمل مشخص و قاعده‌مند به‌عنوان برنامه عمل برای ساماندهی لکه‌های صنعتی استان تهران و متعاقب آن سایر لکه‌های صنعتی در کشور تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، «علی رسولیان» در نشست ساماندهی لکه‌های صنعتی استان تهران که با حضور استاندار تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: سیاست‌گذاری صنعتی یک ضرورت و اولویت است. در دولت سیزدهم طرح توازن منطقه‌ای و آمایش سرزمینی برای توازن صنعتی در کشور شروع شده است که به نقاط مثبت خوبی نیز رسیده است.

وی اضافه کرد: در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز، واگذاری اراضی با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نوآور را به عنوان یک گام مؤثر در پیش گرفته‌ایم. بیشتر واگذاری‌ها در تهران با اولویت شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: نسبت به راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی بزرگ در اطراف شهر‌های صنعتی مانند تهران و سمنان با اخذ مجوزات زیست‌محیطی و سایر مجوزات لازم اقدام کرده تا زمینه و شرایط را برای حضور هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی فراهم کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی زون بندی شده است و به‌دنبال تکمیل زنجیره‌های تولید اعم از پوشاک، کیف، کفش و. هستیم.

رسولیان همچنین گفت: در حوزه ساماندهی لکه‌های صنعتی نیز نیازمند دستورالعمل مشخص و قاعده‌مند هستیم که فرمانداران بر اساس آن برنامه عمل ساماندهی لکه‌های صنعتی را در دستور کار خود قرار دهند.

«علیرضا فخاری» استاندار تهران نیز در این نشست، اظهار کرد: آماده هرگونه همکاری و هماهنگی در زمینه ساماندهی لکه‌های صنعتی مستقر در محدوده جغرافیایی استان تهران هستیم. لکه‌ها اکنون شناسایی و تعیین تکلیف شده و سریعاً با تدوین دستورالعمل لازم باید به سمت ساماندهی پیش برویم.

وی افزود: فرمانداران باید اعضای مستقر در هر یک از این لکه‌ها را دعوت کنند و هدایت موضوع را در دست بگیرند، البته مداخلات دولت کم و موضوعات باید دیگر به بخش خصوصی واگذار شود.

استاندار تهران اضافه کرد: با تدوین پیوست لازم، کار باید با شفافیت جلو برود، ساماندهی گامی موقتی است و برای دوران تثبیت باید دستورالعمل‌‎ها تنظیم شود.

وی در ادامه یادآور شد: نیازمند برنامه‌ریزی با نگاه ویژه و آمایش صنعتی هستیم، افق ما نگاه به تغییرات حوزه صنعت باید باشد، در این مسیر مطالعات دانش افزایی و کار‌های پژوهشی ضرورت دارد.

فخاری همچنین گفت: تعریف و حدود اهداف با توجه به ترکیب‌بندی صنعتی در ساماندهی‌ها باید مد نظر قرار بگیرد، صنایع متجانس در کنار هم برای پوشش بیشتر باید ساماندهی شود.

در این نشست همچنین «سعید صادقی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه ساماندهی ۳۸ لکه صنعتی استان تهران را ارائه داد.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۱۰ شهرک و ۳۴۱ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره برداری، ۸۶ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه‌هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده