تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۹۲۵۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

راه اندازی دفتر بازرگانی ایران در چین تا پایان سال

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین از عزم شرکت‌های چینی برای توسعه روابط با ایران خبر داد وگفت: دفتر بازرگانی ایران نیز تا پایان سال در چین ایجاد می‌شود تا پیگیر قرارداد‌های جدید ایران و چین و توسعه همکاری‌های اقتصادی باشد.

به گزارش می‌متالز، مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در برنامه صبح بخیر ایران از شبکه یک سیما درباره دستاورد‌های سفر رئیس جمهور به چین و قرارداد‌های منعقد شده دراین سفر گفتگو کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین به انعقاد قرارداد‌های تجاری میان فعالان اقتصادی ایران و چین اشاره کرد و گفت: برای پیگیری قراداد‌ها و توسعه روابط تجاری، دفتری در چین ایجاد و برای حضور فعالان اقتصادی چین در کشور نیز بررسی و اقدام می‌شود.

حریری با اشاره به همراهی ۱۷ نفر از فعالان بخش خصوصی کشور درسفر رئیس جمهور به چین گفت: این همراهی با نشست‌های تخصصی همراه نبود و نمایش جنبه حمایتی بخش خصوصی از دولت بود.

حریری گفت: به علت حفظ اصل محرمانگی این روابط تحت تأثیر تحریم ها، بیان بخش‌های مهمی از روابط اقتصادی ایران چین ممکن نیست، اما میتوان گفت در صنایع واگن سازی، فولاد، معدن وصنایع معدنی، نفت، گاز وپتروشیمی وکشاورزی قرارداد‌هایی منعقد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: در زمینه کشاورزی، با گفتگو‌های انجام شده مشکلات مربوط به قرنطینه و مشکلات بهداشتی صادرات محصولات کشاورزی حل شد.

حریری با تأکید براینکه قرارداد‌های آتی ایران و چین در حوزه خودرو، باید بر اساس توانمندی و پیشرفت چین در تولید خودرو‌های برقی باشد، گفت: اگر قرار به همکاری دراین زمینه باشد باید برنامه‌های بلند مدت و دیربازدهی داشته باشیم و خودرو‌های برقی چینی هم گزینه‌های مناسبی برای واردات هستند، اما این به معنی اشباع کردن بازار ایران ازاین خودرو‌ها نیست.

وی به استقبال بی سابقه دولت چین از رئیس جمهور و هیات سیاسی اقتصادی همراه او دربالاترین سطح تشریفات اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ چین که دولتی هستند از رئیس جمهور چین توصیه‌هایی دریافت کردند که روابط خود را با ایران گسترده‌تر کنند.

حریری گفت: توسعه این روابط به آن معنی نیست که انتظار داشته باشیم همه مشکلات اقتصادی کشور سریع حل شود چرا که بسیاری از مشکلات ناشی از سیاستگذاری‌های اقتصادی بلند مدت اشتباه است.

وی گفت: قراراست کمیته‌های مسوول پیگیری نتایج سفر به چین باشد تا به فراموشی سپرده نشود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده