تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۹۲۷۱۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
خطیبی: در صورت ادامه روند کنونی

سال آینده ایران‌خودرو رکورد بی‌سابقه تولید را تجربه خواهد کرد

‌می‌متالز - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشست با اصحاب رسانه، مهم‌ترین محور‌های عملکردی و دستاورد‌های این گروه صنعتی را در یک سال اخیر تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، مهدی خطیبی در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن اشاره به عملکرد گروه صنعتی ایران خودرو از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون، تصریح کرد: در صورت ادامه روند کنونی و با برنامه ریزی و هماهنگی با شبکه تامین، در سال آینده ایران خودرو رکورد بی سابقه‌ای را در تولید تجربه خواهد کرد.

وی افزود: پیش از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با چالش‌هایی نظیر تولید با کسری، خودرو‌های ناقص، افزایش بهای تمام شده، قیمت گذاری تکلیفی، مشکلات تامین قطعات و نیز حاشیه بازار و تقاضای واسطه‌ای مواجه بودیم.

خطیبی ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته و پس از بازدید رییس جمهور از ایران خودرو و صدور فرامین هشت گانه و تدوین طرح تحول کیفیت ایران خودرو، در راستای ارتقای کیفیت محصولات و نیز تولید محصولات جدید در کنار افزایش تیراژ، در وهله اول ۲۰۶ تیپ سه سقف شیشه‌ای در اسفندماه معرفی شد.

وی با بیان این که در فروردین ماه سال جاری دستاورد‌هایی نظیر تکمیل و تجاری‌سازی بیش از شش هزار دستگاه خودرو در یک روز، افزایش گارانتی محصولات ایران خودرو به سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش و ایجاد مرکز مدیریت توسعه محصول و فناوری زنجیره ارزش ایران‌خودرو کسب شد، گفت: در پی برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای تولید و ارایه محصولات جدید و به روز که از تاکیدات ریاست محترم جمهوری بوده است، طراحی هم زمان نسخه بنزینی و برقی خودروی کراس اوور ری را در اردیبهشت ماه کلید خورد، هم چنین قوی‌ترین موتور سه سیلندر داخلی که از دستاورد‌های متخصصان ایران خودرو به شمار می‌رود در نمایشگاه موتور تهران معرفی شد.

خطیبی با بیان این که در خردادماه امسال خودروی ناقص از فرآیند تولید ایران خودرو حذف شد، بیان کرد: در این ماه رکورد چهارساله تولید کامل در ایران خودرو شکسته شد و تفاهم نامه اتحاد استراتژیک دو خودروساز ایران خودرو و سایپا نیز به امضا رسید.

وی با اشاره به معرفی کراس اوور ملی ایران خودرو در تیرماه امسال، خاطرنشان کرد: پس از معرفی محصول ری را، مرحله نخست طرح ویژه جهش کیفیت و خدمات در حوزه موتور و گیربکس کلید زده شد و به فاصله کوتاهی، عبور از مرز سه هزار دستگاه تولید روزانه محقق شد.

وی با اشاره به این که در مردادماه خودرو‌های ناقص در سایت مرکزی ایران خودرو به صفر رسید، یادآور شد: در شهریورماه، پس از عرضه محصولات این خودروساز در بورس کالا، از محصول ری را رونمایی و نمونه نیمه صنعتی تارا برقی معرفی شد و تفاهم نامه همکاری تولید مشترک خودروی اقتصادی توسط ایران خودرو و سایپا به امضا رسید و به فاصله کوتاهی، از محصول مشترک این دو خودروساز رونمایی شد.

وی با اشاره به رسیدن خودرو‌های ناقص در تمامی سایت‌های تولید گروه صنعتی ایران خودرو در مهرماه امسال، عنوان کرد: در این ماه هم چنین محصول TF ۲۱ ایران خودرو رونمایی و نیز تولید دو محصول قدیمی سمند و پژو ۴۰۵ متوقف شد، افزایش ظرفیت روزانه تولید موتور ملی به تعداد بیش از هزار دستگاه نیز در همین ماه محقق شد.

خطیبی در ادامه به دستاورد‌های این خودروساز در آبان ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: تولید هایما ۸ S در آبان ماه رقم خورد.

وی با بیان این که آغاز تولید موتور EF ۷ P و عبور از تولید نیم میلیون دستگاه در دی ماه امسال محقق شده است، اظهار کرد: هم چنین شروع صادرات دو هزار دستگاه خودرو به روسیه و شکستن رکورد عرضه سال گذشته از دستاورد‌های ایران خودرو در دی ماه به شمار می‌رود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هم چنین شکستن رکورد تولید هفتگی از اسفندماه سال ۱۳۹۶ و شروع تولید دنا پلاس جوانان و تارای سال را از دستاورد‌های این خودروساز در بهمن ماه جاری برشمرد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی این خودروساز، تصریح کرد: ابهام در شیوه نهایی قیمت گذاری، تشدید مشکلات تبادلات و تعاملات بین المللی، تداوم انتظارات تورمی در تمامی بازار‌ها و نیز عدم توازن افزایش قیمت مصوب خودرو متناسب با رشد قیمت نهاده‌ها از چالش‌های پیش رو به شمار می‌رود.

خطیبی در ادامه با اشاره به رویکرد‌های اصلی گروه صنعتی ایران خودرو جهت تامین منافع تمامی ذی نفعان صنعت خودرو، بیان کرد: توسعه متوازن در سطح گروه، تولید کامل، باثبات و رشد یابنده، کاهش قیمت تمام شده محصولات به قیمت ثابت و تولید اقتصادی، بهبود عرضه در حوزه فروش، تحویل و تعهدات، بهبود جریان نقدینگی و صرف آن در بخش‌های مولد، افزایش سهم و تیراژ محصولات برند ایکو و تمرکز بر تولید خودرو‌های داخلی تا عرضه CKD از جمله رویکرد‌های اصلی ماست.

وی همچنین توسعه کسب و کار‌های جدید در حوزه‌های مختلف تولیدی و مالی، تصمیمات اقتصادی تاثیرگذار بر وضعیت مالی گروه، مدیریت تامین در حوزه ارتقای توانمندی، داخلی سازی، لجستیک و کاهش هزینه، حفظ و ایجاد اشتغال پایدار با افزایش ظرفیت‌های تولید و بهبود رضایت کارکنان، تداوم پروژه‌های توسعه‌ای در راستای تنوع بخشی سبد محصولات و بهینه سازی ترکیب تولید و نیز بهبود کیفیت محصولات و خدمات را از دیگر رویکرد‌های اصلی گروه صنعتی ایران خودرو برشمرد.

وی با مقایسه عملکرد تولید کامل (تجاری شده) سواری و تجاری تا ۲۹ بهمن ماه سال جاری، اظهار کرد: ضمن حذف تولید خودرو‌های ناقص و جمع‌آوری خودرو‌های ناقص، تولید خودروی کامل در شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد داشته است. این رشد در بخش تولید خودرو‌های تجاری ۱۷۳ درصد بوده و رشد تولید کامل در گروه صنعتی ایران خودرو ۳۶ درصد بوده است. هم چنین رکورد تیراژ تولید هفتگی از اسفند ۱۳۹۶ شکسته شده است.

خطیبی با اشاره به مقایسه آمار‌های تولید محصول در بهمن ماه سال جاری نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: میانگین تعداد قطعات کسری در هر دستگاه خودروی ناقص در بهمن ماه سال گذشته بالا بوده است، این در حالی است که در بهمن ماه جاری صد درصد قطعات تامین شده و با کسری در این بخش مواجه نیستیم.

وی افزود: در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، تعداد خودرو‌های ناقص بیش از ۸۲ هزار دستگاه بوده در حالی که خودرو‌های ناقص در روز دهم مهرماه سال جاری در تمامی سایت‌های گروه صنعتی ایران خودرو به صفر رسیده و از این تاریخ تاکنون هیچ خودرویی به صورت ناقص تولید نشده است.

خطیبی هم چنین سهم عبور مستقیم از تولید را در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، ۱۲ درصد و در بهمن ماه سال جاری صد در صد دانست.

وی به افزایش هفت برابری تولید محصولات اقتصادی‌تر و کاهش قابل توجه تیراژ تولید محصولات غیر اقتصادی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و آثار ریالی تولید عبور مستقیم و حذف خودرو‌های ناقص اشاره و اظهار کرد: بهبود فرایند در حوزه بازرگانی خرید به مبلغ ۵.۵۰۰ میلیارد تومان، حذف خواب سرمایه ناشی از تولید خودروی ناقص (از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان جمع آوری خودرو‌های کف در سال ۱۴۰۱) به مبلغ پنج هزار میلیارد تومان، صرفه جویی ناشی از اجرای پروژه عبور مستقیم و تکمیل خودرو‌های ناقص به مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد تومان و نیز بهبود نسبت به تولیدات سال گذشته از محل تولید محصولات با ترکیب بهینه اقتصادی به مبلغ شش هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، از دستاورد‌های حاصل از این اقدام است.

وی با بیان این که در ۱۰ ماهه امسال شاهد فروش یک میلیون و ۴۱ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور بوده ایم که نشان دهنده رشد ۳۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است، گفت: شرکت ایران خودرو در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۴۷درصد فروش خودروی سواری در کشور را به خود اختصاص داده است.
خطیبی در ادامه به کسب رتبه اول خدمات پس از فروش ایران خودرو برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی کشور اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان و انعقاد قرارداد و تفاهم نامه‌های متعدد با این مراکز، عنوان کرد: ارزش قرارداد‌های توسعه فناوری با شرکت‌های دانش بنیان در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود و در حال حاضر با ۸۷ شرکت دانش بنیان برای ۴۸ عنوان فناورانه در حال مذاکره هستیم.

خطیبی با اشاره به روند تولید خودرو‌های تجاری در شرکت ایران خودرو دیزل، اظهار کرد: این خودروساز تجاری از یکم فروردین ماه تا ۲۹ بهمن ماه سال جاری موفق به تولید ۱۵ هزار و ۸۷۷ دستگاه خودروی کامل شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به رشد ۱۷۳ درصدی دست یافته است. هم چنین در مقایسه تولید یک سال، از نهم بهمن ماه سال گذشته تا هشتم بهمن ماه سال جاری، ۱۶ هزار و ۸۴ دستگاه خودروی کامل تولید کرده و به این ترتیب موفق به دستیابی به رشد ۱۵۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

منبع: ایکوپرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده