تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۲۹۳۳۰
سرویس خبر : زمین شناسی

قشم؛ میزبان کارگاه آموزشی مشارکت جوانان در حفاظت از ژئوپارک‌های جهانی یونسکو

می‌متالز - کارگاه آموزشی مشارکت جوانان در حفاظت از ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اول تا سوم اسفند ماه با میزبانی ژئوپارک جهانی قشم در مرکز بین‌المللی رشد جزیره قشم با هدف توسعه مفهوم ژئوپارک برای جوانان منتخب برگزار شد.
قشم؛ میزبان کارگاه آموزشی مشارکت جوانان در حفاظت از ژئوپارک‌های جهانی یونسکو

به گزارش می‌متالز، این کارگاه با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار شد و  ۳۲ نفر از جوانان فعال و همیار در عرصه ژئوپارک از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک‌های پیشنهادی ارس و طبس حضور داشتند.

مراسم افتتاحیه این نشست، با حضور علیرضا امری‌کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم، سارای لوباتو معاون اجتماعی دفتر منطقه‌ای یونسکو، دکتر مریم سلطان‌زاده سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو و نمایندگان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه پس از سخنرانی مدیریت ژئوپارک جهانی قشم، بیتا میرزاپور به ایراد سخنرانی در زمینه فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و سابقه اجرایی این سازمان در زمینه ژئوپارک پرداخت و در خلال برگزاری کارگاه‌های تخصصی، نازنین بدری کارشناس میراث زمین‌شناسی سازمان به تدریس پنل تخصصی در زمینه مفاهیم و اصول حفاظت میراث زمین‌شناختی (ژئوکانزرویشن) در ژئوپارک‌ها و حنانه حامی‌مطلق به تدریس پنل تخصصی در زمینه نقش جوانان در کاهش مخاطرات طبیعی در ژئوپارک‌ها پرداختند.

در این کارگاه جوانانی از قشم، ارس و طبس شرکت داشته و موضوعاتی از جمله اصول و مفاهیم حفاظت زمین‌شناختی در ژئوپارک‌ها، فرصت‌های شغلی برای جوانان در ژئوپارک‌ها، تنوع زیستی و توسعه پایدار در ژئوپارک‌ها، نقش جوانان در کاهش اثرات بلایای طبیعی، صنایع سبز، گردشگری پایدار با مشارکت جوانان در ژئوپارک‌ها و جوانان، تغییر اقلیم و میراث فرهنگی ناملموس بررسی شد.

در روز پایانی نیز حاضران به بازدید صحرایی از ژئوسایت‌های ژئوپارک جهانی قشم پرداختند و علیرضا امری‌کاظمی مدیر ژئوپارک قشم به نحوه مدیریت در هر یک از ژئوسایت‌ها پرداخت.

ژئوپارک جهانی قشم با داشتن ژئوسایت‌هایی همانند طولانی‌ترین غار نمکی جهان، دره تندیس‌ها، بام قشم، تنگه و دره چاهکوه، جزایرناز، دره ستاره‌ها، خلیج دلفین‌ها، جنگل حرا یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران در جنوب کشور است.

 

عناوین برگزیده