تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۲۳
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۹۷۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
افت‌وخیز بورس در هفته‌ای که گذشت

شاخص بورس تا پایان سال به۱۸۰ هزار واحد می‌رسد

می متالز - شاخص بورس بازار سرمایه در نخستین روز پس از استعفای ظریف ۱۷۰۰ واحد افت کرد و واکنش منفی نشان داد اما تا پایان هفته و با مورد موافقت قرار نگرفتن این استعفا از طرف رئیس‌جمهوری، بازار دوباره مثبت شد.
شاخص بورس تا پایان سال به۱۸۰ هزار واحد می‌رسد

به گزارش می متالز، البته اتفاق‌های دیگری نظیر توافق چین و امریکا و تاثیر آن بر بازارهای جهانی نیز بر رشد بورس تاثیرگذار بود.


پایان هفته با صعود شاخص‌ها

آخرین روز هفته گذشته، بورس با موج صعود همراه بود. به این ترتیب در این روز شاخص کل بار دیگر به کانال ۱۶۵ هزار واحد برگشت و نمادهای بانکی و شیمیایی، مورد توجه سهامداران قرار گرفتند.
بورس تهران آخرین روز هفته را با رشد تمام شاخص‌ها به پایان رساند. در همین زمینه، شاخص کل با رشد ۵۸۲ واحدی همراه شد و به سطح ۱۶۵ هزار واحد بازگشت. همچنین شاخص هموزن در این روز ۲۹۷ واحد رشد کرد و از میانه‌های کانال ۳۰ هزار واحدی گذشت.
ارزش معاملات بورس تهران در این روز از نیم میلیارد تومان عبور کرد و نسبت به روز کاری گذشته با رشد همراه بود. همچنین حجم معاملات امروز تالار شیشه‌ای در محدوده ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم ثبت شد.
نمادهای موثر بر رشد شاخص به طور عمده در میان گروه‌های معدنی، فلزی و بانکی بودند. به این ترتیب «ومعادن» بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشت. در شرکت توسعه معادن و فلزات، حقیقی‌ها حضور پررنگی در سمت خرید داشتند، به نحوی که این گروه ۸۵ درصد حجم تقاضا را به خود اختصاص داد اما دومین نماد موثر بر رشد شاخص کل «وبملت» بود. با این وجود، حضور «فولاد» با افت قیمتی در جایگاه سوم، مانع رشد بیشتر شاخص کل شد.
در میان گروه‌های برتر نیز بانک‌ها در رده نخست قرار گرفتند. این صنعت ارزش معاملاتی افزون بر ۳۸ میلیارد تومان را به ثبت رساند. شیمیایی‌ها دومین گروه برتر بازار بودند. این گروه نیز با ارزش معاملاتی نزدیک به بانک‌ها مورد توجه سهامداران بورسی بودند.
تغییر مالکیت روزانه بورس تهران، چهارشنبه به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسید و از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی انجام شد. در این روز حقیقی‌ها عمده خرید خود را در نمادهای بانکی داشتند و حقوقی‌ها در نمادهای صنعت سرمایه‌گذاری خرید کردند.
در میان بازیگران بزرگ بورسی، نماد «فملی» بیشترین سهم خرید را به خود اختصاص داد. در این نماد حقوقی‌ها بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خرید داشتند. حقیقی‌ها بیشترین خرید را در نماد «امین یکم» به ثبت رساندند که ارزش خرید این گروه نیز به یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان رسید.


سایه‌ای بر سر رشد پیش‌بینی شده

معاون کالایی کارگزاری توازن بازار با تشریح وضعیت بازار در هفته‌ای که گذشت گفت: رشد بازار بورس پس از دهه فجر آغاز شد و اتفاق‌های هفته گذشته نیز موجب شد نرخ دلار بالا برود. در این میان تایید شدن یا نشدن پالرمو و FATF سبب شد ابهام‌هایی به وجود‌اید و نرخ دلار رشد کند. در کنار آن، رشد آرام نفت و کامودیتی‌ها را در بازارهای جهانی داشتیم که ناشی از توافق تجاری چین و امریکا و در نتیجه رشد قیمت‌ها بود.
علی موسوی افزود: این عامل باعث شد نرخ نفت و کامودیتی‌ها در بازار جهانی رشد یابد. این ۲ عامل مهم جهانی و داخلی باعث رشد دلار شد که می‌تواند به شدت تقاضا را تحریک کند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رشد نرخ دلار بر کالای تولید شده تاثیر می‌گذارد؛ جذابیت‌های صادراتی ایجاد می‌کند یا باعث می‌شود محصولات گران‌تر تمام شود. این موضوع باعث رشد نرخ کالاها در بازار داخل هم خواهد شد.
موسوی با بیان اینکه در بازار سرمایه وقتی دلار بالا می‌رود شاخص سهام‌ها هم رشد می‌کند، گفت: سهام‌ها به این دلیل رشد کردند، اگرچه پالرمو و FATF باعث رشد نوسانی بازار سرمایه می‌شود. در حقیقت اگر این ۲ عامل منفی نبودند شاید شاخص بورس بیشتر از این رشد می‌کرد.
وی پیش‌بینی کرد: شاخص بورس از نظر تکنیکالی در محدوده ۱۵۴ هزار واحد، یک کف دوقلو زده که به منزله یک الگوی برگشتی است یعنی دوران نزولی شاخص‌ها به پایان رسیده و قرار است شاخص برگردد. فاکتورهای آن مانند افزایش دلار و رشد قیمت‌های جهانی هم کنار هم چیده شده که در کل وضعیت فعلی را رقم زده است.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: درحال‌حاضر، شاخص بورس، تحت تاثیر قرار گرفته و از ۱۵۴هزار فاصله گرفته و تا ۱۶۵ هزار هم بالا آمده است، از این رو با توجه به اینکه تنش‌ها مانند چند ماه گذشته نیست و اگر  FATF و پالرمو نیز تایید شوند سهام جای رشد مناسب دارند، پیش‌بینی می‌کنم شاخص بورس رشد خوبی خواهد داشت.
وی افزود: از طرف دیگر همه کالاها گران شده و تولید کارخانه‌ها افزایش پیدا کرده، از این رو بهای جایگزینی شرکت‌ها هم بالا می‌رود؛ به طور مثال تجهیزاتی که برای ساخت یک کارخانه وارد می‌شود، بر اساس دلار ۴۵۰۰ تومان بوده و حالا دلار به ۱۳هزار تومان رسیده است. در نتیجه بهای جایگزینی‌اش بالاتر می‌رود، بنابراین کارخانه هم باید رشد کند. همه این عوامل باید قیمت‌ها را بالا ببرد اما سایه پالرمو و FATF بر سر بازار حس می‌شود و همین امر پیش‌بینی را از قاطعیت کامل رشد می‌اندازد. با این حال معتقدم ما رشد خوبی خواهیم داشت.
وی درباره تصویب ۲ لایحه پالرمو و FATF گفت: قابل پیش‌بینی نیست که این ۲ لایحه تایید شوند. موضوع کمی پیچیده است و نمی‌توان چنین چیزی را پیش‌بینی کرد. با این حال ناامید نیستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که نقش فلزات اساسی و گروه معدنی در رشد هفته گذشته چه بوده؟ گفت: من کالاهای دلارمحور و کامودیتی‌ها را نام بردم که تحت تاثیر دلار هستند و فلزاتی مانند آلومینیوم، مس، پتروشیمی‌ها و کان‌ها را شامل می‌شوند.
وی درباره سایر سهام نیز توضیح داد: البته این نکته نیز قابل تامل است که در بازار ما فقط دلاری‌ها رشد نداشته‌اند و درباره برخی سهام‌ دیگر هم شایعه افزایش سرمایه شنیده می‌شود. بانک‌ها و بسیاری شرکت‌ها نیز در حال تجدید ارزیابی سرمایه هستند که باعث رشد نرخ سهام می‌شود. همچنین بسیاری نرخ تسعیر ارز دارند. شایعه‌ای قوت گرفته که نرخ ۳۷۰۰ تومانی به ۸۵۰۰ تومان برسد که اثر مثبتی بر سایر سهام‌ دارد، صرف نظر از چند تا ریسک که کار را کمی سخت می‌کند.
وی پیش‌بینی کرد با توجه به تشکیل کف دوقلو و الگوی برگشتی تا پایان سال، بورس، سقف دست‌کم ۱۸۰ هزار واحد را می‌بیند.

عناوین برگزیده