تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۱
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۹۷۳۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

سقوط آزاد قیمت محصولات تخت فولادی ترکیه در بازار+دلایل

‌می‌متالز - تازه‌ترین گزارش از بازار جهانی فولاد از سقوط آزاد قیمت محصولات تخت فولادی ترکیه در بازار حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، در همین حال، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که قیمت برق برای تمامی مصرف‌کنندگان ۱۵ درصد افزایش یافت، این درحالی است که قیمت گاز طبیعی برای مصارف صنعتی ۲۰ درصد کاهش یافت. به گفته فعالان بازار ترکیه، این مساله باعث کاهش ۲۰ تا ۲۵ دلاری هزینه تولید هر تن محصول فولادی خواهد شد.

همچنین براساس گفته منابع رسمی ترکیه، اعمال قانون افزایش تعرفه واردات محصولات تخت فولادی به یکم ماه می ۲۰۲۳ (۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) به تعویق افتاد.

در این مدت بسیاری از تولیدکنندگان ترکیه مشغول دریافت سفارش برای تولید اواخر ماه ژوئن و اوایل ماه ژوئیه بودند. ایسدمیر، فولادسازی بزرک منطقه زلزله‌زده، به تولیدات خود ادامه می‌دهد. این شرکت که عضوی از گروه اردمیر است، محصولاتی نظیر بیلت، اسلب، سیم مفتولی و کویل ورق گرم را تولید می‌کند. برخی فعالان بازار گفتند: این شرکت در ماه ژوئن فروش کویل ورق گرم را شروع خواهد کرد، البته در زمان انتشار این نشریه اطلاعات موثقی برای تایید این خبر در دسترس نبود.

به گفته خریداران ترکیه، این شرکت قصد دارد که کویل ورق گرم را با قیمت ۸۸۰ دلار به ازای هر تن exw ارائه کند.

قیمت‌های داخلی

براساس ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق گرم فولادی، داخلی، exw ترکیه در بازه ۸۲۰ تا ۸۴۰ دلار به ازای هر تن بود که این بازه قیمتی حاکی از کاهش نسبت به هفته قبل است. این محصول در هفته گذشته، در بازه قیمتی ۸۳۰ تا ۸۵۰ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

در این مدت بسیاری از تولیدکنندگان کویل ورق گرم ترکیه این محصول برای تولید ماه ژوئن را در بازه ۸۳۰ تا ۸۵۰ دلار به ازای هر تن exw ارائه کردند، این درحالی است که بازه پیشنهادی این محصول در گذشته، ۸۳۰ تا ۸۷۰ دلار به ازای هر تن exw گزارش شده بود.

همچنین قیمت کویل ورق سرد، بازار داخلی، exw ترکیه در بازه ۹۰۰ تا ۹۴۰ دلار به ازای هر تن بود که نشان از روندی نزولی نسبت به قبل دارد. بازه قیمتی این محصول در هفته گذشته، ۹۰۰-۹۵۰ دلار به ازای هر تن بود.

در همین حال، تولیدکنندگان کویل ورق سرد ترکیه محصول با ضخامت یک میلی‌متر را در طول هفته اخیر در بازه قیمتی ۹۰۰ تا ۹۴۰ دلار به ازای هر تن exw ارائه کردند، این درحالی است که در هفته گذشته، این محصول را در بازه ۹۰۰ تا ۹۶۰ دلار به ازای هر تن exw عرضه می‌کردند.

صادرات کویل ورق گرم

بازار صادرات کویل ورق گرم ترکیه در طول هفته اخیر کند گزارش شده بود. در این راستا، پیشنهادات قیمتی کویل ورق گرم صادراتی ترکیه در بازه ۸۱۵ تا ۸۳۰ دلار به ازای هر تن فوب گزارش شد درحالی که بازه قیمتی قبل، ۸۳۰ تا ۸۴۰ دلار به ازای هر تن فوب بود.

براساس گفته یک بازرگان، معامله‌ای با اروپا شنیده شد که با قیمت ۸۰۰ یورو به ازای هر تن cfr انجام شد که حاکی از اعمال آنتی دامپینگ دارد و معادل ۷۹۲ دلار به ازای هر تن فوب است. این معامله در ارزیابی قیمت نشریه لحاظ نشد، زیرا صلاحیت آن تایید نشده بود.

ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز نشان می‌دهد: قیمت کویل ورق گرم فولادی، بازار صادرات، فوب بندر اصلی ترکیه ۸۱۵ تا ۸۳۰ دلار به ازای هر تن بود که این نرخ حاکی از کاهش نسبت به هفته قبل دارد. این محصول در هفته گذشته در بازه قیمتی ۸۳۰ تا ۸۴۰ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

بازار وارداتی ترکیه

در طول ۱۰ روز اخیر، گزارش جدیدی از واردات به ترکیه شنیده نشد، زیرا در طول هفته‌های گذشته خریداران حجم بالای محصول خریداری کردند.

پیش‌بینی می‌شود شرکت روسی «نوولیپتسک»، از معدود کارخانه‌های روسی تحریم نشده، در هفته آینده کویل ورق گرم عرضه کند. قیمت مورد انتظار این شرکت، ۸۰۰ دلار به ازای هر تن cfr برآورد شده است.

براساس ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق گرم فولادی، واردات، cfr بندر اصلی ترکیه در بازه ۷۲۰ تا ۸۲۰ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته قبل ثابت باقی ماند.

در این مدت پیشنهاد جدیدی برای عرضه کویل ورق سرد به ترکیه گزارش نشد که همین امر باعث شد تا بازه قیمتی واردات کویل ورق سرد، cfr بندر اصلی ترکیه در بازه قیمتی ۷۸۸-۸۸۰ دلار به ازای هر تن ثابت باقی بماند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده