تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۳۰۱۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گزارشی از روند احیای معادن کوچک در برخی استان‌های ایران نشان داد

نبود بازار فروش، اصلی‌ترین معضل معادن کوچک و متوسط

می متالز - طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس، این‌روزها به یکی از اولویت‌های فعالان حوزه معدن تبدیل شده است چراکه این معادن می‌توانند برای تعداد قابل توجهی از نیروهای کار در شهرهای کمتر توسعه یافته اشتغال ایجاد کنند.
نبود بازار فروش، اصلی‌ترین معضل معادن کوچک و متوسط

به گزارش می متالز، باید این نکته را در نظر گرفت که این معادن توان تامین بسیاری از مواد اولیه کارخانه‌ها را در شرایط تحریم دارند و می‌توانند در این شرایط زمینه‌ خودکفایی ما را فراهم کنند. به عبارت دیگر، زودبازده بودن، نیاز نداشتن به فناوری بالا و استفاده از نیروهای بومی با آموزش مختصر، در کنار هزینه‌های عملیاتی پایین از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های معادن کوچک و متوسط است. مسئولان معدنی بر این باورند که احیای معادن کوچک و متوسط یک ضرورت است و برای تحقق آن باید شرایط فروش محصولات معدنی و نوسازی ماشین‌آلات این معادن را فراهم کرد.


تلاش برای رفع چالش‌ها

در این زمینه، محمدرضا حاجی‌پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای احیای معادن کوچک و متوسط، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در راستای احیای معادن کوچک و متوسط تلاش‌های خود را آغاز کرد.
به گفته وی، استان مرکزی دارای ظرفیت‌های مناسب در حوزه معادن فلزی است. از این‌رو سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، با تبادل نظر با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، در زمینه شناسایی ظرفیت‌ها، چگونگی تامین نقدینگی و سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات معدنی اقدام کرده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای رفع مشکلات پیش‌روی معادن کوچک و متوسط، اقدامات جدی انجام دادیم، خاطرنشان کرد: در راستای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به ویژه بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات از محل تسهیلات روستایی، تعدادی از معادن کوچک و متوسط بهره‌مند شدند.
این مقام مسئول با اشاره به ثبت جهانی سنگ تراورتن محلات، گفت: تعدادی از معادن در این استان در دسته معادن کوچک و متوسط جای می‌گیرند و پس از اینکه این محصول معدنی در جهان صاحب‌نام شد سازمان برای احیای این معادن تلاش ویژه کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، با اشاره به خام‌فروشی سنگ تراورتن، گفت: در سال‌های گذشته، سنگ خام تراورتن، به کشورهای دیگر صادر و پس از برش با نام همان کشورها در دیگر بازارها عرضه می‌شد اما امروز برای افزایش ارزش‌افزوده و اشتغال در این حوزه، شرکت‌های فرآوری در استان تاسیس شده‌اند تا فرآوری این محصول در استان انجام شود و محصول نهایی به بازارهای جهانی صادر شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، در پایان خاطرنشان کرد: سازمان برای تعیین تکلیف معادنی که صاحبان آنها صلاحیت کافی ندارند، تلاش و برای استیفای حقوق دولت، معادن غیرفعال و بلوکه شده را به وسیله مزایده واگذار کرد.


بخشش ۹۵ درصدی جرایم معادن کوچک و متوسط

همچنین ولی‌الله باج، معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام  درباره اقدامات این سازمان در زمینه احیای معادن کوچک و متوسط در ایلام، بیان کرد: بارها شنیده می‌شود که سازمان امور مالیاتی، معدنکاران کوچک و متوسط را معاف کند اما معافیت مالیاتی، خارج از قدرت سازمان است. سازمان یادشده برای انجام این مهم، قوانین ویژه خود را دارد و نمی‌تواند در این زمینه ورود کند.
وی در ادامه گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام می‌تواند در زمینه بخشودگی جرایم و دیرکردهای معادن کوچک و متوسط تلاش کند و تاکنون به‌وسیله ستاد اقتصاد مقاومتی، ۹۵ درصد جرایم معادن کوچک و متوسط را بخشیده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه برخی از جرایم قابلیت تقسیط دارند، خاطرنشان کرد: معافیت از مالیات، شروط ویژه خود را دارد و یکی از آنها اینکه معادن در زمان مشخص اظهارنامه‌های مالیاتی خود را تحویل سازمان امور مالیاتی کشور دهند. در این شرایط این امکان وجود دارد که مالیات آنها در صفر ضرب و بخشوده شود.
باج در ادامه، در پاسخ به این پرسش که سازمان برای احیای معادن کوچک و متوسط چه اقداماتی انجام داده است، گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات معادن کوچک و متوسط در زمینه دریافت حقوق دولتی است. درحال‌حاضر اخذ این درآمد باید با توجه به میزان استخراج واقعی معادن محاسبه ‌شود در حالی‌که در واقعیت چنین نیست و میزان دریافت حقوق دولتی بر اساس استخراج اسمی حساب می‌شود.
معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام، با بیان اینکه نباید در جرایم به معدنکاران سخت بگیریم، گفت: نوسان‌های نرخ ارز باعث شد که نرخ ماشین‌آلات معدنی روند صعودی بگیرد، از این‌رو لازم است در تامین ماشین‌آلات با آنها همراهی کنیم.
باج در ادامه، با اشاره به اصلی‌ترین مشکل واحدهای معدنی کوچک و متوسط، گفت: این معادن از معضل نبود بازار فروش رنج می‌برند. از این‌رو لازم است شرایط را برای فروش محصولات این معادن فراهم کرد. به‌عنوان مثال می‌توان با ساخت کارخانه‌های فرآوری در نزدیکی یک معدن کوچک و متوسط، علاوه بر تامین مواد معدنی آن واحد، رونقی در صنعت استان ایجاد کرد.
وی در پایان درباره تعداد معادن موجود در استان ایلام، بیان کرد: درحال‌حاضر ۱۰۵ معدن در استان بدون بهره‌بردار مانده‌اند و حدود ۸۰ معدن در حال فعالیت هستند.


تلاش برای اعطای تسهیلات کم‌بهره

همچنین چندی پیش، سیدرضا عظیمی، مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس، در همایش «طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس»، گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات معادن این است که بانک‌ها، پروانه بهره‌برداری معادن را به‌عنوان وثیقه نمی‌پذیرند؛ از این‌رو برای دادن ضمانت به بانک‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو هستند.
یکی از راهکارهای پیشنهادی در این زمینه، ارائه ضمانتنامه‌ها به وسیله صندوق بیمه است. علاوه‌بر این تلاش می‌کنیم تسهیلات با بهره کم به معادن اعطا شود.
وی با اشاره به پیامدهای نوسان نرخ ارز بر معادن کوچک، گفت: نوسان نرخ ارز باعث شده که نرخ تجهیزات معدنی و هزینه‌های اداره یک معدن بسیار بالا برود، از این‌رو لازم است برای ثابت کردن نرخ ارز تلاش کنیم.
عظیمی افزود: تامین نبودن تجهیزات، مشکلاتی که هنگام استخراج معدن با منابع طبیعی و محیط‌زیست ایجاد می‌شود، نبود اکتشافات سیستماتیک و در نهایت ضعف در بازاریابی، عمده‌ترین مشکلات معدنکاران است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در زمینه بازاریابی به آموزش نیاز است، گفت: باید به‌دنبال راهکارهایی برای حضور فعال در بازارهای جهانی باشیم، محصولات معدنی باید به‌گونه‌ای به جهانیان معرفی شوند که آنها پیش از استخراج خواهان فرآورده‌های معدنی ما باشند.
وی در ادامه با اشاره به لزوم حمایت از توسعه زیرساخت‌ها در معادن، بیان کرد: اجرای زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، اسکله‌های تخصصی، تسهیل امور اداری در بخش محصولات معدنی، اعطای تسهیلات زیرساختی، استفاده رایگان از فضای آموزشی، استفاده از معافیت‌های آموزشی، حمایت از استارت‌آپ‌های فروش معدنی، تسهیلات مالی برای سرمایه‌گذاری و تسهیل در پذیرش ضمانتنامه‌های بانکی از اقداماتی است که با کمک ایمیدرو برای به‌روز کردن معادن انجام داده‌ایم.

عناوین برگزیده