تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۳۰۵۸۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مجمع «فغدیر» ۱۹۰ تومان سود تقسیم کرد

‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالیانه فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) با حضور بیش از ۹۷ درصد سهامداران شرکت روز شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، مجمع فغدیر با تقسیم سود ۹۰ درصدی، به ازای هر سهم ۱۹۰ تومان سود نقدی تقسیم کرد. همچنین مجمع اعلام کرد این شرکت برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات و سود انباشته را در دستور کار دارد.

از نکات حائز اهمیت که طی مجمع از آن صحبت شد، چند پروژه بسیار مهم ملی است، که پروژه افزایش ظرفیت کارخانه احیای مستقیم مدول از ۸۰۰ هزار تن میدرکس تا ۱.۲ میلیون تن است و از دیگر پروژه‌های آن، پروژه احداث مجتمع گندله سازی بهاباد با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال (قابل توسعه به ۵ میلیون) است. همین طور پروژه مهم دیگری، چون پروژه خط نورد جهت تولید کلاف مفتول فولادی با ظرفیت ۲۰۰هزار تن، برای تامین شمش مورد نیاز شرکت فولاد شاهرود است.

مجمع عمومی عادی سالیانه فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) با حضور ۹۷ درصدی سهامداران شرکت برگزار شد

از نکات حائز اهمیت که در طی جلسه از آن صحبت شد، چند پروژه بسیار مهم ملی است، که پروژه افزایش ظرفیت کارخانه احیای مستقیم مدول از ۸۰۰ هزار تن میدرکس تا ۱.۲ میلیون تن است که شروع تولید ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ برآورد شده است. از مهم‌ترین نتایج پروژه، افزایش ظرفیت تولید در سال ۱۳۹۹ از ۸۰۰ هزار تن به ۱ میلیون تن است و افزایش سودآوری شرکت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲ هزار میلیارد ریال است. اخذ مجوز صادرات به میزان ۲۰ درصد از ظرفیت تولید آهن اسفنجی و کسب درآمد ارزی به میزان ۴۰ میلیون دلار از این محل و تخصیص آن برای ارز مورد نیاز پروژه گندله سازی ۴ میلیون تنی بهاباد است. افزایش ظرفیت تولید به ۱.۲ میلیون تن و افزایش سود سالانه شرکت به میزان حداقل یک و نیم برابر سال‌های قبل از اجرای فاز دوم این پروزه در سال ۱۴۰۲ است.

از دیگر پروژه‌های شرکت، پروژه احداث مجتمع گندله سازی بهاباد با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال (قابل توسعه به ۵ میلیون) است که با هدف تولید گندله آهن از کنسانتره آهن کارخانه چادرملو با ظرفیت سالیانه ۴ میلیون تن در سال قابل استفاده در کارخانجات احیا مستقیم برای تولید آهن اسفنجی است که تاریخ تست سرد ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ و تاریخ تولید گندله ۱۴۰۲/۱۱/۲۲ و تاریخ تولید گندله قابل فروش ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ است.

از پروژه‌های در دست اجرای شرکت‌های زیر مجموعه، می‌توان به شرکت فولاد شاهرود و پروژه خط نورد جهت تولید کلاف مفتول فولادی با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن با هدف خودکفایی در تامین شمش مورد نیاز شرکت اشاره کرد.

از دیگر پروژه‌های در دست اجرای شرکت زیرمجموعه، صنایع معدنی نوظهور شاهرود که به تولید انواع کاغذ و مقوا و کارتن می‌پردازد که هدف از این طرح احداث یک واحد صنعتی در زمینه تولید انواع کاغذ سنگی با استفاده از مواد معدنی سنگ آهک به ظرفیت عملی سالانه ۲۰ هزار تن در سه مرحله است.

پروژه دیگر متعلق به شرکت زیر مجموعه صنایع معدنی نوظهور کویر بافق با هدف استخراج و مصرف کلوخه سنگ آهن معادن آنومالی شمالی و میشدوان است.

شرکت صنایع معدنی عصر نوین بهاباد با هدف هدایت نقدیگی به سمت تولید و تکمیل و ایجاد توازن در زنجیره در فولاد که کارخانه یک میلیون تنی تا شهریورماه سال جاری تکمیل خواهد شد.

هدف از واحد آهن اسفنجی شرکت، تولید با هدف یک میلیون تن و نصب باقیمانده تجهیزات فاز دوم و افزایش ظرفیت از ۱ به ۱.۲ میلیون تن و تدارک تأمین و افزایش دیماند گاز مورد نیاز فاز دوم، افزایش ظرفیت و تحقق پیشرفت فیزیکی ۱۰۰درصد تا پایان سال جاری است.

از برنامه‌های شرکت در فولاد شاهرود، ادامه بهره برداری از فاز دوم فولادسازی و شروع فعالیت طرح ریخته‌گری ۳ با سرمایه بیش از ۸۰۰ هزار میلیون ریال، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال، اتخاذ تصمیم برای احداث کارخانه نورد دوم با ظرفیت ۲۰۰هزار تن در سال و افزایش سرمایه شرکت از محل از مبلغ ۲۷۰۰ به ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

شرکت اعلام کرد که در سال گذشته، کاهش تولید در ماه‌های گرم سال مخصوصا در ماه تیر و مرداد به دلیل محدودیت‌های تامین برق و در ماه‌های سرد به دلیل محدودیت در تامین گاز و قطعی آن بوده است. به علت این محدودیت‌ها مقدار تولید در سال ۱۴۰۱ به مقدار ۲۱۹.۰۹۳۶ تن از برنامه تولید این سال کمتر شده است.

شرکت اعلام کرد که شاهد کاهش ۱۲ درصدی درآمد فروش محصولات در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بوده است و شاهد کاهش ۱ درصدی در سود عملیاتی و کاهش ۱ درصدی در سود خالص نسبت به سال ۱۴۰۰ بوده است، ولی حاشیه سود ناخالص شرکت با ۲ درصد رشد از ۳۰ درصد به ۳۲ درصد و حاشیه سود عملیاتی از ۲۹ درصد به ۳۱ درصد و حاشیه سود خالص با ۵ درصد پیرفت از ۳۳ درصد به ۳۸ درصد سیر صعودی داشته است.

مجمع فغدیر با تقسیم سود ۹۰ درصدی، به ازای هر سهم ۱۹۰ تومان سود نقدی تقسیم کرد.

منبع: بورس ۲۴

عناوین برگزیده