تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۰۶۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد گران می‌شود یا نمی‌شود؟

می متالز - در روزهای پایانی سال پرسش‌های کلیشه‌ای و گاهی تکراری اما به‌نسبت پرحجمی درباره تشخیص روند بازار مقاطع طویل فولادی در سال ۹۸ دریافت می‌شود که اصرار داشتند بخریم یا نخریم؟
فولاد گران می‌شود یا نمی‌شود؟

به گزارش می متالز، در ابتدا باید این نکته را یادآوری کنم که بازار کالایی ایران، هزار و یک دلیل موجه و غیرموجه برای بالا و پایین شدن دارد که پیش از این داشته و دیده شده است؛ درواقع از آنجایی که هیجان‌های متناوب متاثر از بی‌اعتمادی به وضع موجود، همیشه بر این بازارها و تصمیم‌گیری‌های سمت تقاضا غالب بوده، از این‌رو با وجود همه تجزیه و تحلیل‌ها، منطق و حساب و کتاب بیشتر اوقات متاسفانه مرز مشخصی برای تشخیص قله‌های مرتفع هیجانی ناپایدار بازارها و در این آشفته‌بازارها نداشته است.
همه چیز به شرایط لحظه‌ای و عوامل هیجانی تاثیرگذار مانند نرخ دلار و خبرهای تحولات سیاسی و روند بازارهای جهانی و تحریم‌ها و شیوه‌نامه‌ها و زورآزمایی بین فولادسازان و ناظم بازار و... بستگی داشته است، به‌طوری‌که بازارهای کالایی ما را بارها شخم زده و بیمار کرده است؛ در این هیجان‌ها و هجوم‌ها، خواه مردم مقصر باشند یا نباشند، به هر حال اوضاع و احوال بازارهای ما متاسفانه امسال این‌طور دیده شد.
نخست اینکه توجه به متوازن نگه‌داشتن موجودی انبار یا تراز خرید و فروش‌ها برای افراد فعال میانی یا آهن‌فروشان خُردی که کمتر اهل ریسک هستند، بهترین گزینه یا استراتژی، از قدیم تا همین لحظه دیده شده است.
 به زبان دیگر، جایگزینی کالای فروخته‌شده بدون توجه به آینده و درواقع سوار بر موج شدن یا سوار بر بالا و پایین‌شدن‌ها، بدون توجه به احتمال‌ها (چه کاهش چه افزایش...) و پرهیز از افراط و تفریط در خرید و فروش‌ها.
دوم اینکه با این حساب و به عنوان نتیجه‌گیری و بدون درنظر گرفتن القای هیجان‌های حاشیه بازار چه در سمت کاهش و چه در سمت افزایش، بازار خارج از بورس کالا در موقعیتی قرار گرفته است که با توجه به مباحث یاد شده، از یک‌سو، با توجه به نرخ میانگین رقابتی و معاملاتی بورس کالا در زمینه شمش و میلگرد آجدار می‌توان گفت تا حدودی قابل پذیرش است.
 از سوی دیگر، با توجه به آخرین نرخ کشف شده نرخ پایه حدود ۳۵۵۰ تومانی شمش و حدود ۳۹۸۰ تومانی میلگرد آجدار در بورس کالا می‌توان این مورد را هم درنظر گرفت که اگر تقاضا در سال آینده بازار داخلی فولاد را یاری نکند و رکود سنگین بر بازارها مستولی شود، می‌توان انتظار نبود رقابت و معامله‌ها در نرخ‌های پایین‌تر از نرخ‌های رقابتی کنونی را برای بورس کالا متصور بود که اگر چنین پیشامدی رخ دهد طبیعی است.
به عبارت واضح‌تر اگر فولادسازان اجازه چنین واقعه‌ای را بدهند، احتمال کاهش قیمت‌های بازار تا مرز نرخ پایه تعریف شده در بورس کالا هم وجود خواهد داشت.
بنابراین همان‌گونه که دیده می‌شود با دو تحلیل و دو گمانه متضاد برای این بازارها روبه‌رو هستیم که جدا از نوسانات فوری بازارهای داخلی، کار تشخیص روند بازار داخلی مقاطع طویل فولادی سال آینده را مشکل خواهد کرد. به‌ویژه اینکه به تشخیص روند سال آینده، موضوع‌های تشخیص روند آینده ارز یا موضوع‌هایی مانند اثرات تحریم و مذاکرات سیاسی و سمت‌وسوی بازار جهانی فولاد هم اضافه شود که در این صورت، اظهارنظر درباره غیرقابل پیش‌بینی بودن روند بازار فولاد در سال آینده تا حدودی منصفانه به‌نظر رسیده و بستگی به دیدگاه مثبت یا منفی شما از جریانات پیش‌رو خواهد داشت.
تا چه پیش آید...

محمد اصفهانی / کارشناس بازار فولاد

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت