تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۰۷۹۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشد دلار به هفته نخست تیر ماه کشید

خط قرمز سیاستگذار ارزی

‌می‌متالز - بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ دلار آزاد نشان می‌دهد که مرز قیمتی ۵۰ هزار تومانی به خط قرمز نهاد بازار‌ساز تبدیل شده است. از روز‌های میانی خرداد ماه تاکنون اکثر تلاش‌های اسکناس آمریکایی جهت عبور از این مرز با ناکامی همراه بوده و درصورت عبور نیز با تقویت بخش عرضه در بازار مجددا نرخ به کانال‌های پایین‌تر بازگشته است.

خط قرمز سیاستگذار ارزی

به گزارش می‌متالز، به عقیده عده‌ای از کارشناسان ارزی سطوح قیمتی کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی، در صورت عدم انتشار اخباری در زمینه ریسک‌های سیاسی، می‌تواند بازه مورد علاقه بازار‌ساز جهت نوسان دلار آزاد باشد. اما باید دید که این مقاومت تا چه زمان به طول خواهد انجامید و آیا در صورت افزایش جدی قدرت خریداران در بازار، سیاستگذار می‌تواند مجددا مانع از عبور دلار از رقم ۵۰ هزار تومان شود یا خیر. روز گذشته نیز تلاش‌های افزایشی ارز مذکور در ساعات پایانی روز با ناکامی مواجه شد و هر برگ اسکناس آمریکایی که برای ساعاتی در حوالی رقم ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شد در پایان معاملات نقدی به کانال پایین‌تر بازگشت و با حدود ۳۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ پیشین در رقم ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان به فعالیت خود پایان داد.

حضور ناموفق دلار در کانال ۵۰

دیروز شنبه ۳ تیر ماه روند نرخ دلار در معاملات آزاد بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته وارد سطوح قیمتی کانال ۴۹ هزار تومانی شده بود، در بازار دیروز در این کانال پیشروی کرد. روند افزایشی دلار به گونه‌ای بود که برای ساعاتی معاملات غیر‌رسمی در بازه قیمتی ۵۰ هزار تا ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان نیز ثبت شد. اما در نهایت بخشی از این رشد قیمت جبران شد و هر برگ دلار آمریکا با ۳۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. عدم موفقیت دلار جهت عبور از مرز ۵۰ هزار تومانی در هفته‌های گذشته سبب انتشار برخی زمزمه‌ها مبنی بر مقاومت بازار‌ساز نسبت به این مرز شده است. در هفته‌های پیش نیز در صورت عبور نرخ اسکناس آمریکایی از این مرز قیمتی به صورت رشد قیمت جبران شده و نرخ به کانال ۴۹ هزار تومانی باز می‌گشت حال باید دید در روز‌های پیش‌رو بازار‌ساز تسلیم تقاضای بازار خواهد شد یا خیر. روز گذشته همزمان با رشد قیمت دلار نرخ سکه طلا نیز افزایشی شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در واپسین معاملات نقدی روز گذشته حدود ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافت و به رقم ۲۸ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید. برادران کوچک‌تر خانواده سکه نیز در واکنش به رشد قیمت سکه ضرب امامی به‌صورت همزمان ۲۰۰ هزار تومان گران شدند تا در سطوح قیمتی ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای نیم سکه و ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای ربع سکه معامله شوند. گفتنی است که نرخ حباب سکه طلا طرح جدید نیز در بازار روز گذشته حدود ۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان محاسبه شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده