تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۱۰۰۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برنامه‌ریزی اداره انبار ذخایر دولتی چین برای افزایش ذخایر کبالت

‌می‌متالز - فعالان بازار در روز چهارشنبه، پنجم جولای ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که اداره انبار ذخایر دولتی چین (SRB)، در حال برنامه‌ریزی برای خرید حجم زیادی از فلز کبالت به منظور ذخیره آن در انبار‌های خود است.

به گزارش می‌متالز، به نقل از موسسه «Fastmarkets»، سازمان ملی غذا و ذخایر استراتژیک چین که بر اداره انبار ذخایر دولتی چین (SRB) نظارت می‌کند، ممکن است بیش از پنج هزار تن فلز کبالت را با زمان تحویل حداکثر ۶ ماهه خریداری کند. این سازمان به درخواست‌ها برای اظهار نظر بیشتر در این رابطه پاسخی ارائه نداد. انتشار این خبر در رسانه‌ها موجب افزایش فعالیت در بازار و روند صعودی قیمت این فلز در روز چهارشنبه پنجم جولای ۲۰۲۳ شد.

شایعات پیرامون این مناقصه پس از اینکه قیمت فلز کبالت در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به پایین‌ترین میزان چهار ساله خود رسید، به رسانه‌ها درز پیدا کرد. به دنبال رکود اقتصادی در سطح کلان بازار و کاهش حجم تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی و افزایش حجم قابل دسترس برای عرضه، قیمت کبالت حدود ۵۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

درز خبر برنامه‌ریزی اداره انبار ذخایر دولتی چین برای خرید حجم زیادی از فلز کبالت، موجب افزایش پویایی در بازار این فلز شد. به گفته یکی از معامله‌گران فلز کبالت در بازار چین، از آنجایی که وضعیت در بازار فلز کبالت در حال حاضر با مشکل مواجه است و حجم زیادی از این فلز در انبار‌ها ذخیره می‌شود؛ با آغاز زمان تحویل محموله‌های سفارشی، دسترسی به این فلز در بازار با محدودیت بیشتری همراه خواهد شد.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای کبالت با خلوص استاندارد، با شرط تحویل در بندر روتردام، قیمت ۱۴٫۵ تا ۱۶٫۵ دلار در هر پوند در روزچهارم جولای ۲۰۲۳ را به ثبت رساند که نسبت به قیمت ۱۴٫۵ تا ۱۶٫۳ دلار در هر پوند ثبت شده در روز سوم جولای ۲۰۲۳ افزایش داشت.

برنامه‌ریزی اداره انبار ذخایر دولتی چین برای افزایش ذخایر کبالت

کاهش دسترسی به هیدروکسید کبالت در کوتاه‌مدت در چین باعث شد تا قیمت فلز کبالت با خلوص استاندارد افزایش یابد. همچنین قیمت کبالت در روز ۶ ژوئن ۲۰۲۳، به پایین‌ترین میزان چهار سال خود یعنی ۱۲٫۹ تا ۱۴٫۸۵ دلار در هر پوند رسید.

موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که مقدار تولید جهانی فلز کبالت در سال ۲۰۲۳، به ۴۰ هزار و ۵۰ تن برسد که نسبت به مقدار تولید ۳۳ هزاری تن در سال ۲۰۲۲، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

برخی منابع آگاه به وضعیت بازار اعلام کردند که پالایشگاه‌های فلز کبالت در چین در حال افزایش نرخ تولید فلز کبالت در سال ۲۰۲۳ هستند. به گفته این منابع، این کار مقدمه اقدام اداره انبار ذخایر دولتی چین (SRB) به منظور ذخیره حجم زیادی از فلز کبالت در انبار‌های خود است.

فعالان بازار خاطرنشان کردند که یکی از تغییرات صورت گرفته در برنامه فعلی در مقایسه با مناقصه‌های قبلی، پذیرش طیف وسیع‌تری از برند‌های تولیدکننده فلز کبالت توسط اداره انبار ذخایر دولتی چین بود که فرصت مناسبی برای پالایشگاه‌های تازه راه‌اندازی شده در چین است؛ البته آن‌ها هنوز مجوز بورس فلزات لندن برای فعالیت تحت برند خود در این بورس را پیدا نکرده‌اند.

به گفته یکی از معامله‌گران، فلز کبالت در بازار تا زمانی که خلوص این فلز تولید شده توسط این پالایشگاه‌ها ۹۹٫۸ درصد باشد، صدور گواهی فعالیت تحت برند تجاری یا فقدان آن باعث نگرانی این تولیدکنندگان نخواهد شد. این فعالان عنوان کردند که به نظر می‌رسد این پالایشگاه‌ها بریکت را نیز فرآوری می‌کنند که در این صورت فضا برای عرضه برخی از مواد ارزان‌تر در بازار تنگ‌تر خواهد شد.

این معامله‌گر در ادامه بیان کرد: این واحد‌های پالایشگاهی در حال حاضر هنوز مجوزی برای صادرات محصولات تولیدی خود ندارند و در عین حال هنوز مصرف‌کنندگان زیادی برای محصولات تولیدی این واحد‌ها در چین نیست؛ بنابراین به طور بالقوه احتمال ذخیره آن‌ها در انبار‌های اداره ذخایر دولتی چین وجود دارد.

طبق گزارش منابع مطلع بازار، اداره انبار ذخایر دولتی چین در اواخر سال ۲۰۲۲، پس از تقاضای اولیه برای دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تن کبالت، حدود یک هزار و ۲۵۰ تن فلز کبالت خریداری کرده است و به گفته منابع بازار، تحویل محموله‌های خریداری شده توسط این اداره به انبار‌ها در چند ماه پیش به پایان رسید.

پیشنهاد این خرید، چند ماه پس از یک درخواست مناقصه مشابه در ماه آگوست ۲۰۲۲ ارائه شد که در آخرین لحظات به دلیل افشای اسناد فروش این مناقصه لغو شد. یکی از پیامد‌های لغو این مناقصه خرید، افزایش قیمت فلز کبالت در بازار بود.

اداره انبار ذخایر دولتی چین در تابستان سال ۲۰۲۲ تلاش کرد حجم زیادی از فلز کبالت را خریداری کند، اما بنا به دلایلی این کار را به زمان دیگری موکول کرد. این اداره در پاییز ۲۰۲۲ حجم کوچکی از کبالت را خریداری کرد و اکنون نیز در نظر دارد حجم بیشتری از این فلز را سفارش دهد. یکی دیگر از معامله‌گران بازار کبالت بیان کرد: این اداره بنا به دلایلی حجم مورد نظر را باید در انبار‌های خود ذخیره کند.

با این حال، برخی از فعالان بازار مطرح کردند که به نظر می‌رسد اقدام اداره انبار ذخایر دولتی چین در ذخیره حجمی از فلز کبالت در انبار‌های خود، تاثیر آنی بر وضعیت بازار فلز کبالت چین به دلیل قیمت کمتر از حد انتظار تعیین شده برای مناقصه خرید این فلز نداشته باشد.

برخی از فعالان بازار تاکید کردند که قیمت مناقصه خرید باید بالاتر از میزان تعیین شده در بازار فیزیکی باشد؛ چراکه زمان تحویل محموله‌های آن ۶ ماهه است.

فعالان بازار پیش‌بینی کردند که قیمت تعیین شده برای این مناقصه، حدود ۲۷۵ هزار تا ۲۸۰ هزار یوان (۳۸،۰۱۸ تا ۳۸،۷۰۹ دلار) در هر تن اعلام شود.

موسسه «Fastmarkets» برای کبالت با حداقل غلظت ۹۹٫۸ درصد با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده، قیمت ۲۷۰ هزار تا ۳۲۰ هزار یوان در هر تن را در روز ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به ارزیابی قبلی این موسسه تغییری نداشت.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده