تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۱۰۲۸۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اعلام هزینه‌های جانبی قانونی مونتاژی‌ها

‌می‌متالز - مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است، گفت: ایران‌خودرو موظف است دناپلاس را با توجه به قیمت شورای رقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم محاسبه کند.

به گزارش می‌متالز، سپهر دادجوی توکلی با تاکید بر اینکه همه تولیدات و تعهدات خودروساز‌های مونتاژی تا قبل از مصوبه ۵۸۴ (۱۷ تیرماه) باید به قیمت‌های قبل ارائه شود، اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کنند و گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است و مردم می‌توانند شکایت‌های خود در این حوزه را نزد سازمان حمایت ثبت کنند.

وی ادامه داد: اگر فردی در سامانه ثبت‌نام کرده و نوبت دریافت کرده باشد، در این شرایط قیمت‌های قبلی شامل حال فرد می‌شود. تا قبل از ۱۷ تیر قیمت‌های ۱۶ اردیبهشت ملاک است؛ بنابراین هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای تعهدات قبلی شرکت‌های خودروساز مورد پذیرش نیست. گاهی بحث استنکاف خودروساز از ارائه نوبت مطرح است که از نظر شورای رقابت مطرود است و باید طبق قیمت‌های قبل فروش رود. مدیر روابط عمومی شورای رقابت با بیان اینکه قیمت‌های اعلامی شورای رقابت پایه است، توضیح داد: بنابراین به این قیمت‌ها هزینه مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره‌گذاری، هزینه بیمه و… اضافه می‌شود؛ به طور کلی براساس قانون بین ۱۳ و در برخی موارد نادر تا ۱۶درصد به قیمت‌های پایه اضافه می‌شود.

توکلی در ادامه با اشاره به قیمت‌های خودرو‌های مونتاژی که از سوی شورای رقابت اعلام شده است گفت: قیمت‌هایی که شورا اعلام کرده از یک تا ۳۰ درصد نسبت به قیمت‌های کارخانه در محصولات مختلف کاهش داشته است. هیچ خودروی مونتاژی جدیدی با افزایش قیمت نسبت به کارخانه همراه نبوده است. وی با تاکید بر اینکه قیمت‌ها رقابتی است، توضیح داد: اینکه گفته می‌شود قیمت‌ها با همان قیمت خودرو در خارج کشور محاسبه شده است، صحت ندارد. اکثر خودرو‌های مونتاژی در گرید G برچسب رقابتی شورای رقابت قرار گرفته‌اند که طبق مصوبه شرکت‌های خودروسازی ملزم هستند این رویه را اصلاح کنند، در غیر این صورت اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده