تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۴
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۱۰۳۳۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

آئین‌نامه قانون ساماندهی صنعت خودرو باید اصلاح شود/ خواست مجلس برخورداری تمام افراد حقیقی و حقوقی از امکان واردات خودرو است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آئین‌نامه‌ای که برای قانون ساماندهی صنعت خودرو تنظیم شده، آئین‌نامه درستی نیست و وزیر صمت باید این آئین‌نامه را اصلاح کند، آئین‌نامه باید به گونه‌ای تنظیم شود که هدف این قانون یعنی واردات تعداد قابل توجهی خودرو، محقق شود. اعمال محدودیت‌های اضافی یا انحصار واردات به برخی شرکت‌ها برخلاف نظر قانونگذار است و خواست مجلس برخورداری تمامی افراد حقیقی و حقوقی از امکان واردات خودرو است.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در خصوص لزوم ساماندهی بازار خودرو از سوی دولت با توجه به قوانین مصوب مجلس در حوزه واردات خودرو، گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌ها و خواسته‌های مردم طی سال‌های اخیر ساماندهی بازار آشفته‌ی خودرو، افزایش کیفیت، ایمنی‌سازی و کاهش قیمت‌ها بوده است، ما هم از آغاز مجلس یازدهم مدام تأکید داشته‌ایم که بازار خودرو جهت برون رفت از وضعیت اسفبارِ کنونی، نیازمند انحصارزدایی، رقابت و تعادل بخشی به بازار عرضه و تقاضا است.

وی افزود: مجلس همواره در این رابطه و البته در سایر موضوعات اعلام آمادگی کرده تا هر زمان که دولت نیاز به تصویب قانون یا اصلاح قانون برای پیشبرد هرچه بهتر امور داشته باشد، با دولت همکاری کند تا کار‌ها با سرعت و روند بهتری پیش برود. یکی از این مصادیق هم همکاری مجلس در تصویب لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو است که می‌تواند اقدام مهم و راهگشایی باشد و دست دولت برای تنظیم بازار از طریق تامین نیاز با واردات را باز می‌گذارد.

نماینده مردم قزوین در مجلس در ادامه ابراز داشت: در شرایط کنونی توان تولید خودروی داخلی قادر به تامین نیاز بازار نیست، این مساله ایجاب می‌کند که نسبت به تامین نیاز بازار از طریق واردات اقدام کنیم تا ضمن ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار خودرو، بتوانیم برای مردم حق انتخاب فراهم کنیم که این امر هم منجر به کاهش برخی قیمت‌های کاذب خواهد شد و هم زمینه‌ساز ایجاد یک فضای رقابتی و در نتیجه آن تلاش برای ارتقاء کیفیت خودرو‌های داخلی می‌شود.

وی با اشاره به اعلام نظر مثبت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص نسبت به این قانون تصریح کرد: خب اینکه هیات عالی نظارت این مصوبه را فاقد مغایرت با سیاست‌های کلی نظام دانست، اتفاق خوبی بود و نشان می‌دهد که این مصوبه گامی در جهت افزایش رضایتمندی عموم مردم و در راستای مصالح نظام است؛ لذا ما انتظار داریم که دولت محترم در زمان تدوین آیین نامه اجرایی این قانون به اهداف مجلس از تصویب آن و تسهیل اجرای قانون به منظور تعادل‌بخشی به بازار خودرو توجه داشته باشد.

سیاهکلی تاکید کرد: آئین‌نامه‌ای که برای قانون ساماندهی صنعت خودرو تنظیم شده، آئین‌نامه درستی نیست و وزیر صمت باید این آئین‌نامه را اصلاح کند، آئین‌نامه باید به گونه‌ای تنظیم شود که هدف این قانون یعنی واردات تعداد قابل توجهی خودرو، محقق شود. اعمال محدودیت‌های اضافی یا انحصار واردات به برخی شرکت‌ها برخلاف نظر قانونگذار است و خواست مجلس برخورداری تمامی افراد حقیقی و حقوقی از امکان واردات خودرو است.

وی در پایان عنوان کرد: اجرای بی نقص قانون واردات خودرو‌های کارکرده گامی مهم در راستای سامان بخشی به وضعیت نابسامان صنعت خودرو است و می‌تواند ثمرات مختلفی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده