تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۳۱۰۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس شنبه (25 اسفند) / حال و هوای بهاری بورس

می متالز - آخرین شنبه سال مقارن است با استمرار رشد شتابنده سطح عمومی قیمت سهام. شاخص بورس تهران همچنان در حال تلاش برای فتح قله‌های قبلی است و سرعت خود را در پیمودن مسیر صعودی حفظ کرده است. این نماگر در جریان معاملات امروز ضمن جهش حدود دو هزار واحدی، پس از حدود چهار ماه از ارتفاع 170 هزار واحد گذشت و یک گام بالاتر نشست. اگرچه سیمای قیمت در اکثر صنایع سبزپوش است اما توجه ویژه اهالی بورسی به سهم‌های گروه پالایشی سهم بسزایی در تداوم جهش‌های شاخص دارد.
نقشه نیمروز بورس شنبه (25 اسفند) / حال و هوای بهاری بورس

به گزارش می متالز، آخرین هفته کاری بازار سهام در سال 97 با سبزپوشی قیمت شمار کثیری از سهم‌ها آغاز شد. امروز، شاخص کل سهام در هفتمین رشد متوالی خود حدود دو هزار واحد دیگر ارتفاع گرفت و توانست در بالای مرز 171 هزار واحد جا خوش کند. نقش بارز سهم‌های صنعت پالایشی در رشد شاخص کل مشهودتر از سایر نمادهاست. با وجود این، در اغلب گروه‌ها وضعیت رو به رشدی به چشم می‌خورد که عمدتا هم از عوامل بنیادی مایه می‌گیرد. رشد و در نهایت حفظ سطوح مطلوب قیمت جهانی کالاهای اساسی نظیر نفت، فلزات و محصولات شیمیایی پایگاه مستحکمی را برای سهام وابسته در بورس تهران ایجاد کرده و در کنار این، دریافت سیگنال‌های امیدبخش از سوی تحلیلگران هم انگیزه را برای متقاضیان سهام مضاعف کرده است. در جبهه دیگر انتظار برای تغییر ریل سیاست ارزی و به تبع آن سیاست‌های تجاری تاثیر خود را بر سایر سهم‌های مرتبط بر جا گذاشته و دو جبهه را در بازار فعال کرده است.

پیشتازی رازآلود پالایشی‌ها

در معاملات امروز اثری از غول‌های گروه فلزی در فهرست نمادهای اثرگذار و پرمعامله دیده نمی‌شود و جای آنها را سهم‌های پالایشی در اختیار گرفته‌اند. برخلاف هفته گذشته نمادهایی چون «فولاد» و «فملی» تحت تاثیر شناسایی سود زیر فشار هستند و به تبع آن سایر نمادهای برجسته گروه فلزات هم نوسان پردامنه و مثبتی را تجربه نمی‌کنند. البته «فخوز» در روز بازگشایی پس از ثبت افزایش سرمایه 31 درصدی از محل سود انباشته با صف خرید قدرتمندی مواجه است و از این قضیه مستثنی‌ست. با وجود این، در بین کالایی‌های بازار، گروه پالایشی توانسته با جهش حداکثری قیمت در بیشتر نمادها، رشد بیش از 4 درصدی متوسط قیمت را ثبت کند و در فهرست نمادهای موثر بر شاخص هم حضوری پررنگ را به نمایش بگذارد.

شاخص گروه پالایشی طی هفته قبل 6 درصد افزایش یافته است و امروز هم در حال پیمودن مسیر صعودی است. البته سرعت رشد قیمت در این گروه قابل مقایسه با هفته گذشته نیست. جهش 4.5 درصدی متوسط قیمت در این گروه، تفاوت حال و هوای این گروه را در مقایسه با هفته قبل بازنمایی می‌کند. اگرچه دلیل قدرتمندی برای حضور پررنگ سهامداران خرد در صف طولانی خرید سهم‌های پالایشی دیده نمی‌شود اما به نظر می‌رسد میل به تقاضا برای سهم‌های رشد نکرده یا کمتر رشد کرده در کنار نوسان شاخص نفتی برنت بر مرز فراتر از 68 دلار هم بهانه را برای تحرکات مثبت در این گروه فراهم کرده است.

کاهش عطش خریداران در نمادهای بانکی

در سهام گروه بانکی شاهد فشار بیشتر عرضه بر موج تقاضای صبحگاهی هستیم. درست در حالی‌که افزایش سرمایه 203 درصدی بانک صادرات محقق شده است و مجمع بانک تجارت در خصوص افزایش سرمایه 390 از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برگزار شد، نمادهای بانکی با افزایش فشار عرضه مواجه شدند. در خبرهای بانکی امروز صبح که از دل مجمع فوق‌العاده بانک تجارت بیرون آمد، صحبت‌هایی مبنی بر موافقت بانک مرکزی با تسعیر ارز یک میلیارد دلاری این بانک در اوایل سال آینده شد و قرار بر این است که این تسعیر ارز مستقیما از زیان انباشته کسر شود. نوع برخورد با مقوله تسعیر ارز از سوی بانک مرکزی اولا اعمال تسعیر ارز را تا پایان سال جاری برای بانک‌ها دور از ذهن نشان می‌دهد و ثانیا به نظر می‌رسد قرار نیست بانک‌ها جز در موارد خاص که ناشی از زیان انباشته آن‌هاست، توجهی به مقوله تسعیر ارز در صورت‌های مال خود داشته باشند که این گمانه‌زنی نیز به کاهش حجم تقاضا و افزایش عرضه‌ها در نمادهای بانکی سرعت بخشیده‌است.

چهره متفاوت گروه پتروشیمی

سهام گروه پتروشیمی امروز وضعیت بهتری را از حیث گستره رشد قیمت در بین نمادها تجربه می‌کند. افزون بر اوره‌سازان این صنعت که از هفته گذشته و توام با شایعه افزایش قیمت اوره بر مدار شد قیمت قرار گرفتند، متانول‌سازان نیز با بازگشت قیمت جهانی متانول به بالای مرز 300 دلار با استقبال سهامداران در حال دادوستد در محدوده مثبت هستند و بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده‌اند. از سوی دیگر، شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی شازند یا پتروشیمی پارس با توجه به انتشار اخباری مبنی بر بهبود شرایط صادراتی در گمرک، تقاضای جالب توجهی را تجربه می‌کنند. برآیند این اتفاقات سبب رشد 1.4 درصدی شاخص این گروه و حمایت نسبتا زیاد از نماگر بازار شده است.

عناوین برگزیده