تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۳:۱۹
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۱۱۹۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نیاز‌های ثبات ارزی

‌می‌متالز - در این تردیدی وجود ندارد که بخش قابل توجهی از التهابات اخیر بازار ارز به شرایط روانی و فضای ایجاد شده در بازار بازمی‌گردد، یعنی در شرایطی که ما تغییر عمده‌ای در فضای واقعی اقتصاد نداشته‌ایم، می‌بینیم که ناگهان قیمت‌ها با تغییراتی جدی مواجه می‌شوند و همین موضوع می‌تواند چالشی تازه در اقتصاد ایران بدل شود.

به گزارش می‌متالز، در این تردیدی وجود ندارد که بخش قابل توجهی از التهابات اخیر بازار ارز به شرایط روانی و فضای ایجاد شده در بازار بازمی‌گردد، یعنی در شرایطی که ما تغییر عمده‌ای در فضای واقعی اقتصاد نداشته‌ایم، می‌بینیم که ناگهان قیمت‌ها با تغییراتی جدی مواجه می‌شوند و همین موضوع می‌تواند چالشی تازه در اقتصاد ایران بدل شود.

در زمان‌هایی که جامعه امیدوار به بهبود شرایط و ارتباط با دنیا و افزایش درآمدهاست، ما می‌بینیم که این فضای روانی کاهش یافته و خود را به وضوح در قیمت‌های موجود در بازار نیز نشان می‌دهد، در مقابل، اما هر گاه خبر‌های منفی و ناامید‌کننده منتشر می‌شود، این موضوع تاثیر منفی خود در بازار را نیز نشان می‌دهد. همین امروز اگر یک بررسی انجام شود می‌بینیم که ذخیره قابل توجهی از دلار و سایر ارز‌های خارجی در خانه‌ها و صندوق‌های بانکی مردم وجود دارد که صرفا از ترس اینکه ارزش پول‌شان کم شود نسبت به آن اقدام کرده‌اند.

از سوی دیگر همانطور که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند، ما با روند گسترده‌ای از خروج سرمایه مواجه بوده‌ایم و همین موضوع نیز به افزایش تقاضا برای ارز دامن می‌زند. اگر ما شرایطی را فراهم می‌کردیم که مردم افقی روشن از ورود به تولید و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف داشتند، قطعا این فضای روانی نمی‌توانست تاثیر بزرگی داشته باشد و منابع مالی به سمت اهداف اقتصادی کشور حرکت می‌کرد.

اینکه بانک مرکزی تلاش کند در کوتاه‌مدت بازار را مدیریت کند یک بحث است و اینکه در بلندمدت و نگاه کلان چه میزان از این شرایط اساسا از سوی این بانک قابل مدیریت است یک بحث دیگر. ما در گام نخست باید ارتباط‌مان با جهان را از طریق کنار زدن تحریم بهبود ببخشیم، از سوی دیگر شرایط اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی را به شکلی آرام کنیم که نگاهی مثبت به آینده وجود داشته باشد و چه مردم و چه فعالان اقتصادی امکان پیش‌بینی آینده را پیدا کنند و در نهایت باید مقدمات پیشرفت اقتصادی و جذب سرمایه جدید فراهم شود و رشد اقتصادی ما تداوم پیدا کند، با در کنار هم قرار گرفتن این عوامل می‌توان انتظار داشت که شرایط بازار ارز به سمت آرامش حرکت کند.

در دنیای متغیر امروز، نمی‌توان انتظار داشت که آینده کاملا پیش‌بینی شود، اما در این تردیدی نیست که یک سرمایه‌گذار نیاز به آن دارد که بداند برای مثال در شش ماه یا یک سال آینده، وضعیت اقتصادی چگونه است، شاخص‌هایی مانند تورم یا نرخ ارز به چه سمتی حرکت می‌کنند، قوانین و مقررات اقتصادی و تجاری چگونه تعریف می‌شوند و با در کنار هم قرار دادن تک‌تک این مسائل نسبت به آینده خود تصمیم‌گیری کند.

منبع: تعادل

عناوین برگزیده