تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۱۲۵۶۶
سرویس خبر : انرژی

اختلاف ترکیه و فرانسه بر سر اکتشافات گازی در مدیترانه

‌می‌متالز - در حال حاضر اختلافات بین ترکیه و فرانسه بر سر عملیات اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه بالا گرفته است.

به گزارش می‌متالز، طی روز‌های گذشته شاهد بالا گرفتن اختلافات بین ترکیه و فرانسه بر سر اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه هستیم. هر دو کشور مدعی هستند حق برداشت از منابع منطقه شرق مدیترانه را دارند و به‌طور همزمان در حال انجام عملیات اکتشاف گاز هستند و این مسئله تنش‌ها بین آنکارا و پاریس را تشدید کرده است.

زمانی این اختلافات آغاز شد که ترکیه کشتی اکتشافی خود را به همراه یک ناوچه جنگی، به آب‌های مورد اختلاف در نزدیکی سواحل قبرس فرستاد. این اقدام باعث شد که دولت فرانسه واکنش نشان داده و از قبرس در اختلاف با ترکیه حمایت کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اقدام ترکیه را نقض قوانین بین‌الملل عنوان کرد و حتی این کشور را به اعمال تحریم تهدید کرد.

اختلاف ترکیه و فرانسه بر سر اکتشافات گازی در مدیترانه
به‌طور کلی این باور وجود دارد که در منطقه شرق دریای مدیترانه ذخایر عظیم گاز وجود دارد و همین مساله منطقه مذکور را از نظر تولید انرژی به یک حوزه استراتژی تبدیل کرده است. قبرس، یونان، رژیم صهیونیستی و مصر از جمله طرف‌هایی هستند که در شرق دریای مدیترانه میادین گازی کشف کرده و این مسئله باعث شده تا دیگر کشور‌ها هم به سمت اجرای عملیات اکتشاف در منطقه مذکور روی بیاورند. فرانسه، ترکیه را متهم به رفتار‌های خشونت‌آمیز و زیر پا گذاشتن ثبات منطقه کرده است.

دولت فرانسه همچنین نسبت به پررنگ‌تر شدن حضور نظامی ترکیه در شرق مدیترانه ابراز نگرانی کرده و گفته است این اقدام می‌تواند توازن قوا در این منطقه را مختل کند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده