به گزارش می متالز، تولید خودرو در کشور از خرداد امسال و تحت تاثیر مشکلات داخلی اقتصاد و همچنین سیگنالهای منفی خروج آمریکا از توافق هستهای و برجام، روند نزولی به خود گرفت، به نحوی که بعید است تولید امسال خودروسازان (در بخش محصولات سواری) از مرز یک میلیون دستگاه فراتر برود.
با توجه به محدودیتها و موانعی که تحریمها به علاوه مشکلات داخلی اقتصاد ایجاد کردهاند، روند تامین قطعات از داخل و خارج مختل شده و حالت روان و عادی گذشته را ندارند. در نتیجه این موضوع، تولید خودروسازان در امسال ریتمی پر نوسان را تجربه کرد و در بیشتر روزها پایین تر از حد طبیعی بود.
البته در دو ماه اخیر، خودروسازان توانستند به واسطه کمکهای مادی و معنوی دولت (ترخیص قطعات از گمرک و پرداخت تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی به زنجیره خودروسازی کشور)، تولید را در مسیر رشد قرار دهند.
گفته میشود در حال حاضر تیراژ در ایران خودرو و سایپا به حدود 4 هزار دستگاه در روز رسیده است، هرچند نباید فراموش کرد که بخشی از این تولیدات بهصورت ناقص و توام با کسری قطعات است. نکته دیگر اما اینجاست که با آغاز تعطیلات نوروزی، تولید خودروسازان توقفی ۱۶ روزه را به خود خواهد دید و بنابراین نمیتوان انتظار داشت روند رو به رشد فعلی در صنعت خودرو، در هفتههای ابتدایی سال ۹۸ ادامه یابد.
خودروسازان همواره در فروردین به دلیل تعطیلات نوروزی، با کاهش تیراژ مواجه میشوند و سال آینده با توجه به طولانیتر بودن زمان تعطیلات، افت تولید بیشتر به چشم خواهد آمد. البته اگر مشکلات تامین قطعه کمرنگ تر شوند، خودروسازان میتوانند به رسم هر سال، افت تولید نوروزی خود را در ماههای پس از فروردین جبران کنند.