تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۹
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۱۲۸۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مردم شاهرود در مجلس

خط و نشان یک مسوول برای فعالیت معدن بوکسیت شاهوار/ منتظر بحران جدی آب باشیم؟

‌می‌متالز - خانی گفت: در ۳ سال گذشته، وزیر میراث و گردشگری وقت، ارتفاعات شاهوار را ثبت ملی کرده، بنابراین از زمانی که ثبت ملی شد هر گونه تخریب در منطقه مذکور ممنوع شد، علاوه بر این پروانه معدن بوکسیت به پایان رسید و باطل شد. متاسفانه برخی از طریق رانت دست‌های چهره‌های خارج از استان و بعضاً هم در مرکز استان، تلاش می‌کنند استخراج از معدن بوکسیت شاهوار را آغاز کنند و مجوز بگیرند.

به گزارش می‌متالز، بهره‌برداری از معدن بوکسیت ارتفاعات شاهوار از جمله مسائلی است که همواره به دلیل مسائل زیست محیطی مورد کنکاش فعالین معدن، مسوولین و حامیان محیط زیست قرار دارد. نکته قابل توجه درباره بهره‌برداری معدن مذکور این است که در این زمینه مسوولین به صف حامیان محیط زیست و حفظ حیات مناطق اطراف معدن بوکسیت قرار گرفتند و بر این باور هستند که به دلیل اینکه بهره‌برداری از معدن بوکسیت بر روی ذخایر آبی منطقه شاهرود که در حال حاضر در رده مناطق کم‌آب کشور قرار دارد، تاثیر منفی می‌گذارد، از این رو هم‌صدا با مردم منطقه از فعالیت معدن بوکسیت جلوگیری می‌کنند، آنچه گفته شد موردی است که نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی نیز بر آن تاکید دارد و معتقد، به دلیل اینکه زمان بهره‌برداری از معدن بوکسیت ارتفاعات شاهوار به پایان رسیده، هر گونه فعالیت معدنی در معدن بوکسیت غیرقانونی محسوب می‌شود.

علی اصغرخانی، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت معدن بوکسینگ واقع در ارتفاعات شاهوار گفت: در حال حاضر در شاهرود تقریبا ۲۵۰ لیتر در ثانیه در مرکز شهرستان و اطراف آن، با کمبود آب مواجه هستیم. یکی از شهر‌هایی که تنش آب در مورد آن جدی است، شهرستان شاهرود است که از همه نظر مشکل جدی در این زمینه داریم البته نه تنها آب صنعتی و کشاورزی حتی در زمینه آب شرب هم مشکل داریم.

استخراج از معدن بوکسیت ممنوع است

او افزود: متاسفانه در چند سال گذشته این اقدام را انجام دادند و مجوزی برای اخراج بوکسیت از ارتفاعات شاهوار صادر کردند. به این ترتیب که بوکسیت را از ارتفاعات شاهوار استخراج می‌کردند و سپس برای استفاده آن به کارخانه آلومینیوم به جاجرم منتقل می‌کردند. در نتیجه این استخراج و نقل و انتقالات خسارات فراوانی به بلندترین قله شاهرود که همان شاهوار است، وارد شد.

خانی در ادامه تصریح کرد: در اکثر ماه‌های سال بر روی قله‌های شاهوار برف است و آب ۲۵ حلقه چاه آب آشامیدنی شاهرود از طریق این قله تأمین می‌شود. علاوه بر این چاه‌های کشاورزی شاهرود که در منطقه دشت پشت بسطام واقع شده و زیر ساخت محسوب می‌شوند، نیز به دلیل استخراج بوکسیت از شاهوار در حال آسیب دیدن است. واقعیت امر این است که عمده چاه‌های کشاورزی و آب شُرب شاهرود از طریق سلسله ارتفاعات شاهوار تأمین می‌شود. در ۳ سال گذشته، وزیر میراث و گردشگری وقت ارتفاعات شاهوار را ثبت ملی کرده، بنابراین از زمانی که ثبت ملی شد هر گونه تخریب در منطقه مذکور ممنوع شد، علاوه بر این پروانه معدن بوکسیت به پایان رسید و باطل شد. متاسفانه برخی از طریق رانت دست‌های چهره‌های خارج از استان و بعضاً هم در مرکز استان، تلاش می‌کنند استخراج از معدن بوکسیت شاهوار را آغاز کنند و مجوز بگیرند.

خط و نشان یک مسوول برای فعالیت معدن بوکسیت شاهوار/ منتظر بحران جدی آب باشیم؟

خانی با اشاره به ابعاد اجتماعی بهره‌برداری از معدن بوکسیت شاهوار خاطرنشان کرد: در مورد معدن بوکسیت شاهوار بحث سیاسی مطرح نیست بلکه بحث صد در صد اجتماعی است و همه مردم شهرستان شاهرود یک صدا مدافع این قضیه هستند که معدن تعطیل بماند و تحت هیچ شرایطی به هیچ عنوان مجوز صادر نشود، چرا که خط قرمز مردم شهرستان شاهرود است و تامین کننده اصلی منابع آب شُرب و کشاورزی شهرستان است. در حال حاضر با کمبود شدید آب شُرب در شهرستان شاهرود مواجه هستیم. اگر در ۳ سال گذشته بنده به عنوان خدمتگزار مردم شاهرود اجازه تخریب ارتفاعات شاهوار را می‌دادم امروز در مرکز شاهرود تأمین آب شُرب با مشکل جدی مواجه می‌شد. بنده می‌توانم به صراحت بگویم که اگر این اتفاق می‌افتاد شاید در روز حدود ۲ الی ۳ ساعت در لوله‌های آب شاهرود، آب وجود داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خطاب به افرادی که به‌دنبال تخریب محیط زیست شاهرود هستند، یادآور شد: لذا تذکر و اخطار جدی به کسانی که ماجراجویی می‌کنند و افرادی که به دنبال رانت و بده بستان برای استخراج بوکسیت از شاهوار هستند، می‌دهم و می‌گویم اینجا خط قرمز مردم شاهرود است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند بوکسیت استخراج کنند و از آنجایی که بحث اجتماعی و ملی است همه مردم شهرستان شاهرود در کنار هم ایستادیم که از این منابع ملی حفاظت و حراست کنیم، نه این مردم شاهرود بلکه آیندگان هم که بعد از ما می‌آیند باید از این ثروت ملی حفاظت کنند.

گفتنی است پیش از این نیز خانی، روز یازدهم محرم ماه که بنابر رسم دیرینه شاهرود مراسم نخل‌گردانی در این روز انجام می‌شود، با حضور در جمع عزاداران حسینی از حضور خود در کنار مردم برای جلوگیری از شروع فعالیت مجدد معدن بوکسیت شاهوار خبر داد و به آن‌ها اطمینان خاطر داد که تا وقتی در خدمت مردم است از حقوق آن‌ها در این زمینه دفاع خواهد کرد.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده