تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۱۳۵۱۸

افزایش ۱۳ درصدی لایروبی بنادر شمالی به دلیل کاهش ورودی آب به دریای خزر

افزایش ۱۳ درصدی لایروبی بنادر شمالی به دلیل کاهش ورودی آب به دریای خزر
‌می‌متالز - معاون وزیر راه از افزایش ۱۳ درصدی لایروبی بنادر شمالی به دلیل کاهش ورودی آب به دریای خزر خبر داد و گفت: ۴۹ فروند شناور برای دریای خزر در صنایع داخلی در حال ساخت است.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر صفایی در نشست خبری در خصوص جزئیات سفارش ساخت یک میلیارد دلار شناور باری اقیانوس‌پیما و سهم کشتی‌سازان داخلی، اظهار کرد: در زمان حاضر ۴۹ فروند شناور یدک کش و لایروب در صنایع داخلی در حال ساخت است.

وی با بیان این‌که ۳۳ فروند از شناور‌ها برای دریای خزر است، ادامه داد: بخش عمده‌ای از این شناور‌ها وارد ناوگان شده و مابقی نیز به‌مرور الحاق خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که ۱۰ فروند کشتی نیز برای سواحل جنوبی است، بیان کرد: برنامه دولت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی در شمال و جنوب کشور است.

وی همچنین درباره میزان لایروبی دریای خزر با توجه به کاهش ورودی آب به این دریا از سمت روسیه گفت: طی ۲ سال اخیر به دلیل کاهش آب ورودی به دریای خزر، حجم لایروبی در بنادر شمالی کشور حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است.

جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در پاسخ به پرسش تسنیم در رابطه با ظرفیت کانتینری بنادر کشور، گفت: تا امروز حدود یک میلیون و ۵۰ هزار TEU در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که امیدواریم تا پایان سال به حدود ۳ میلیون TEU افزایش یابد.

وی افزود: حدود ۴.۵ میلیون تن ظرفیت کانتینری بنادر کشور حدود ۴.۵ میلیون TEU و ظرفیت حدود ۷ میلیون TEU است. با توجه به برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی در فاز ۳ بندر شهید رجایی در حال مذاکره برای تامین تجهیزات موردنیاز عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری هستیم.

وی همچنین درباره میزان حمل بار ترانزیتی بین هند و روسیه از مسیر ایران، اظهار کرد: وقتی درباره کریدور‌های جدید حرف می‌زنیم باید بدانیم راه‌اندازی مسیر جدید بین دو کشور و چند کشور کار پیچیده‌ای است. اما با این حال طی ۱۸ ماه اخیر برای تقویت کریدور‌های عبوری از مسیر ایران اقدامات خوبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.

وی با بیان این‌که برای اولین بار شرکت‌های ایرانی دارای توانایی حمل مبدا و مقصد در مسیر این ۲ کشور را شناساییی و معرفی کرده‌ایم، افزود: ظرفیت حمل کنونی در مسیر ترانزیتی بین هند و روسیه از مسیر ایران حدود ۱۰ میلیون تن کالاست.

وی با یادآوری این‌که وقتی مسیری جدید در ارتباط با مسیر‌های قدیمی مطرح می‌شود، پارامتر‌هایی از جمله قیمت و زمان تمام شده مهم است، گفت: نکته مهم این است که در کشور‌های هند و روسیه شرکت‌های خصوصی صاحب بار هستند و برای آن‌ها باید بصرفد تا بتوانند در مسیر جدید تردد داشته باشند. از سوی دیگر در ایران نیز علاوه بر تامین زیرساخت‌ها باید هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها فراهم شود. در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده در بندرعباس، چابهار، بندر امام (ره) ظرفیت کافی برای ورود ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی را داریم.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که آمار سالانه ۸ میلیون تن است که اگر ۲ برابر هم شود مشکلی برای هندلینگ آن نداریم، اضافه کرد: سازمان بنادر اقدامات زیادی برای همگرایی انجام داده و شرکت‌های ایرانی در مسیر مسکو-بمبئی می‌تواند کالا را از طریق دریا و زمین حمل کنند.

اسلامی با یادآوری این‌که سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ترانزیت در مسیر رفت و برگشت هند و روسیه صورت گرفته است، گفت: در مجموع از مسیر دریای خزر و کریدور شمال-جنوب حدود ۸ میلیون تن ترانزیت صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت