تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۱۴۳۴۲
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۱ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در دولت سیزدهم

‌می‌متالز - وقتی ابراهیم رئیسی در ۲۰۲۱ در ایران به ریاست جمهوری رسید، تولید نفت این کشور روزانه حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز بود، اما این رقم با افزایش حدود ۱ میلیون بشکه‌ای در حال حاضر به ۳.۱۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش می‌متالز، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایران اعلام کرد ۶۷ پروژه نفت و گاز جدید به ارزش ۱۵ میلیارد دلار تا پایان سال جاری شمسی در کشور راه اندازی می‌شود.

ایران در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار از پروژه‌های ناتمام در میادین نفت و گاز را تکمیل کرد.

ایران در حال حاضر ۳.۱۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و قصد دارد این رقم را تا پایان ماه جاری به ۳.۳ میلیون بشکه در روز برساند. طبق گفته رئیس شرکت ملی نفت ایران، تولید نفت این کشور تا پایان تابستان به ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

متوسط تولید روزانه ایران طی دو سال گذشته رو به افزایش بوده است. وقتی ابراهیم رئیسی در ۲۰۲۱ در ایران به ریاست جمهوری رسید، تولید نفت این کشور روزانه حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز بود.

صادرات نفت ایران هم افزایش یافته و به روزانه ۱.۴ میلیون بشکه رسیده است. این رقم بالاتر از آن چیزی است که دولت در بودجه سال جاری تصویب کرده بود؛ بنابراین رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران از مجلس درخواست مجوز برای صادرات بیشتر را کرد.

درآمد ایران از صادرات نفت در سال گذشته برابر با ۴۲.۶ میلیارد دلار بود، یعنی بالاتر از درآمد صادرات نفت ایران در ۲۰۱۶، اولین سال قرارداد برجام.

بسته شدن قرارداد اتمی برجام در آن سال باعث برداشته شدن تحریم‌های ایران در ازای توقف برنامه هسته‌ای این کشور شد. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با خروج از برجام تحریم‌های ایران مخصوصاً تحریم‌های صنعت نفت این کشور را بازگرداند.

ایران علی رغم این تحریم‌ها مقادیر بالایی نفت مخصوصاً به چین صادر می‌کند. چین با وجود تهدید‌های واشنگتن، نفت بیشتری از ایران خریداری می‌کند و ایران هم به دنبال بازار‌های خارجی جدید برای نفت خام خود است.

موسسه ردیابی نفتکش‌های کپلر پیش بینی می‌کند واردات نفت خام چین از ایران در ماه جاری میلادی به بالاترین رقم طی یک دهه گذشته یعنی ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده