تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۳۶۵
کد خبر: ۳۱۴۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مشایخی در گفت و گو با «می متالز» مطرح کرد:

نباید برنامه ریزی استراتژیک را کاملا کنار گذاشت / چشم انداز را تعیین کرده ایم اما استراتژی نداریم

می متالز - علینقی مشایخی گفت: سیاست گذار باید استراتژی ملی را تدوین کرده و به آن باور داشته باشد و آن را جلو ببرد. در یکی دو دهه گذشته در کشور مدیریت استراتژیک بسیار رواج داشته اما موفقیت نداشته است.
نباید برنامه ریزی استراتژیک را کاملا کنار گذاشت / چشم انداز را تعیین کرده ایم اما استراتژی نداریم

به گزارش می متالز، دکتر علینقی مشایخی - عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف - در حاشیه پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک که 14 اسفند 1397 در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد به سوالات خبرنگار «می متالز» پاسخ گفت که مشروح آن به شرح ذیل است:

 

آقای مشایخی چکیده صحبت های شما در پنجمین کنفرانس مدیریت استراتژیک چه بود؟

اهم صحبت من این بود که برنامه ریزی استراتژیک لازم و ضروری است اما عواملی وجود دارد که مانع موفقیت آن می شود. در یکی دو دهه گذشته در کشور مدیریت استراتژیک بسیار رواج داشته اما موفقیت نداشته است. من عوامل عدم موفقیت را ذکر کردم اینکه نباید برنامه ریزی استراتژیک را کاملا کنار گذاشت بلکه باید عوامل عدم موفقیت آن را شناخت و به دنبال آن رفت.

در کشور ما استراتژی های صنعتی داریم اما در سطح کلان نداریم نظر شما در این زمینه چیست؟

بله می توان گفت ما استراتژی ملی نداریم. ممکن است چشم انداز را تعیین کرده باشیم اما استراتژی نداریم. لایه های استراتژی های دیگر که مورد قبول افراد تصمیم گیر و مدیران ارشد باشد و دنبال شود را نیز نداریم. استراتژی صنعتی تدوین شده اما اینکه تا چه حد مورد قبول است و اجرایی می شود آن را باید مورد بررسی قرار داد. مانند بقیه استراتژی هایی که تنظیم می شوند اما اجرایی نمی شوند.

چطور می شود بین دولت، سیاست گذار و بخش خصوصی در تدوین استراتژی ها ارتباط ایجاد کرد؟

در این بخش سیاست گذار باید استراتژی های ملی را ایجاد کند تا برای بخش خصوصی و بنگاه ها فضا برای حرکت ایجاد شود. اینکه می گویید سیاست گذار باید چه کاری انجام دهد استراتژی ملی را تدوین کرده و به آن باور داشته باشد و آن را جلو ببرد فضا و قالب و چارچوبی ایجاد کند که باعث تنظیم فعالیت بخش خصوصی و فعالین اقتصادی در این قالب شده و یک هم افزایی ایجاد کند.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده