تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۳۱۶۷۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پروژه‌محور‌ها راه میانبر برای جذب سرمایه‌های سرگردان

‌می‌متالز - تشکیل شرکت‌های پروژه محور مانند شرکت تجلی کمک می‌کند تا سرمایه‌های سرگردان راهی توسعه بخش معدن شوند و در عین حال مردم نیز در روند اجرای پروژه‌ها سهیم باشند.

به گزارش می‌متالز، شاید تامین مالی برای توسعه صنعتی و معدنی در شرایط فعلی، کار سختی باشد به ویژه آنکه برخی فعالان بخش معدن معتقدند، بعضی از قوانین و مقررات وضع شده در سال‌های اخیر توانسته جریان ورود نقدینگی به بخش معدن و صنایع را کم کند. حالا این موضوع می‌تواند به یکی از چالش‌های وزارت صمت تبدیل شود و توسعه صنعتی و معدنی را دشوار کند.

یکی از موضوعاتی که می‌تواند تامین سرمایه در این بخش را میسر کند، ورود سرمایه‌های خرد یا سرمایه‌های سرگردانی که راهی بازار ارز و طلا شده به این بخش می‌تواند تا حدودی راهگشای این موضوع باشد. در واقع در شرایط فعلی بهتر است سرمایه‌های خرد راهی حوزه صنعتی و معدنی شوند.

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی گفته است، باید بررسی کرد که چگونه می‌توان از سرمایه‌های خرد مردم برای تامین مالی صنعت استفاده کرد. با این روش جلوی سوداگری و دلالی نیز گرفته شود که این موضوع در دستور کار وزارت صمت است.

علی آبادی با بیان اینکه چگونه می‌توان از سرمایه گذاری‌های خرد حمایت کرد و مردم تشویق به سرمایه گذاری در صندوق‌های مختلف شوند، گفت: برای مثال می‌توان سود معقولی را تضمین کرد تا مردم برای سرمایه گذاری اقدام کنند.

اما در این بین می‌توان از ابزار‌های دیگری برای جذب سرمایه‌های سرگردان استفاده کرد که نمونه‌هایی از آن در بخش معدن و صنایع معدنی اجرایی شده و نتایج خوبی تا این لحظه به همراه داشته است.

یکی از مثال‌های موجود در این بخش تشکیل شرکت پروژه محور تجلی است که برای اولین بار با این سازوکار کار خود را در بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) آغاز کرد.

تجلی با ورود به پروژه‌های سودده در بخش معدن و صنایع معدنی و محاسبه ریسک و سوددهی این پروژه‌ها تلاش کرد تا بخشی از نقدینگی سرگردان در کشور را راهی بخش معدن و صنایع معدنی کند.

رصد بازار و پیش بینی از میزان تقاضا‌های موجود باعث شده تا این مجموعه وارد پروژه‌هایی شود که سوددهی آن‌ها بالا باشد.

شرکت پروژه محور تجلی با سهیم کردن سهامداران خود در روند اجرای پروژه، توانست حرکتی جدید را در بحث ورود نقدینگی به بخش معدن و صنایع معدنی برداشته و به سراغ حوزه‌ها و پروژه‌هایی برود که دارای سوددهی است.

درواقع تجلی در پروژه‌هایی با توجیه اقتصادی وارد می‌شود که بتواند سوددهی را برای سهامداران خود تضمین کند.

نمونه‌ای از این پروژه را می‌توان در معدن مس جانجا یا ورود به حوزه لیتیوم دانست.

توسعه چنین شرکت‌هایی در بخش معدن یا دیگر صنایع که امروز تامین نقدینگی آن به یکی از دغدغه‌های وزارت صمت تبدیل شده می‌تواند بخشی از سرمایه‌های سرگردان را راهی توسعه بخش صنعتی کشور کند.

شاید یکی از موضوعاتی که می‌تواند به کمک وزارت صمت بیاید ایجاد شرکت‌هایی شبیه تجلی است، اما فراموش نکنیم برای فعالیت این شرکت‌ها باید بستر‌های لازم فراهم باشد که عمده آن‌ها از سوی دولت و وزارت صمت به عنوان متولی بخش معدن ایجاد می‌شود.

منبع: سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

عناوین برگزیده