تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۹:۰۰
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۳۱۷۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علت افت فعالیت‌های تجاری بررسی شد

یوزانس‌های دردسرساز

می متالز - عضو هیات نمایندگان اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برخی از بازرگانان یوزانس‌های مدت‌دار گرفته‌اند اما با گران شدن قیمت ارز اکنون مجبور هستند با تفاوت هنگفتی آن مبالغ را پرداخت کنند و این امر خود سبب ورشکستگی بسیاری از واردکنندگان و تولیدکنندگان شده است.
یوزانس‌های دردسرساز

به گزارش می متالز، فریال مستوفی ادامه داد: هیچ محلی برای جبران خسارتی که از محل تفاوت نرخ ارز ایجاد شده، پیش بینی نشده است و بانک‌ها حاضر به همراهی نیستند.

وی با بیان اینکه طولانی شدن زمان ثبت سفارش موجب کمبود موا‌د اولیه در کارخانه‌های تولیدی می‌شود، تصریح کرد: اگر یک کارخانه مواد اولیه نداشته باشد توان تولید محصول را نخواهد داشت و عواقبی همچون بیکار شدن کارگرها و تعطیلی کارخانه را در پیش رو خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: ما اکنون زیر فشار تحریم‌ها و جنگ اقتصادی با دنیا هستیم و در داخل کشور نیز به نوعی دیگر درگیر جنگ شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ثبت سفارش چندان کار سختی نیست که انقدر زمان‌بر شده است، گفت: با زمان بر شدن ثبت سفارش تصمیماتی که گرفته می‌شود بدون درنگ دوباره تغییر داده می شود.

مستوفی در مورد آنکه واردکنندگان با مشکلاتی همچون کمبود ارز نیز مواجه هستند، ادامه داد: وارد‌‌کنندگان با مشکلات فراوانی روبرو هستند که دولت هنوز اقداماتی در رابطه با بهبود شرایط انجام نداده است و هر روز شرایط بدتر از روز قبل می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در مورد واردات بدون انتقال ارز، گفت: این اقدام سبب می‌شود تا روند تجارت و تولید در کشور افزایش پیدا کند؛ دریافت ارز از سامانه نیما کار بسیار زمان‌بر و دشواری است و تحریم‌های بین‌المللی نیز مشکلات نقل‌و‌انتقالات مالی را دوچندان کرده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون بانک‌های خارجی حاضر نیستند با ایران مبادلات مالی داشته باشد، اظهار کرد: اکنون با توجه به تحریم‌های بین المللی و موانع بوجود آمده باید مشکلات داخلی را از میان برد تا بتوان با کشورهای همسایه که بیشترین حجم صادرات ما به این کشورهاست؛ روابط خود را حفظ کنیم.

مستوفی برای بهبود شرایط بازرگانان ایرانی پیشنهاد داد: اکنون تمام بخش‌های اقتصادی کشور دچار مشکلاتی هستند که برای رفع این موانع باید در بخش‌های مختلف مانند: ثبت سفارش، دریافت ارز، گمرکات و استاندارد تسهیل شود.

وی ادامه داد: زمانی که ما در جنگ اقتصادی بین المللی هستیم دولت باید از بازرگانان بیشتر حمایت کند نه اینکه مشکلات داخلی نیز باعث گرفتاری‌های بیشتری برای بازرگانان شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه سیستم دولتی کشور کاملا جزیره‌ای است و هر ‌فرد تنها به سود خود فکر می‌کند اظهار کرد: تا زمانی که انقلاب اقتصادی در کشور رخ ندهد ما همچنان در رکود اقتصادی خواهیم ماند.

مستوفی با صراحت گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور و مشکلات عدیده بازرگانان ایرانی تنها انقلاب اقتصادی می‌تواند درمان این مشکلات باشد.

عناوین برگزیده