تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۳۱۸۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مسیریابی صعود سهام

دیده‌بان بورس سه‌شنبه (6 فروردین)

می متالز - شاخص کل بورس تهران نخستین روز معاملاتی سال 98 را با رشد بیش از 500 واحدی آغاز کرد. ارزش معاملات خرد بورس تهران مطابق با روند سنتی سال‌های قبل از روزهای پایانی اسفند فاصله گرفت. رشد 1.3 درصدی شاخص کل هم‌وزن (در برابر رشد 0.3 درصدی شاخص کل) نیز نشان از تمایل معامله‌گران روز نخست بازار به سهام کوچک‌تر داشت. بر این اساس سیگنال‌ها از تمایل نقدینگی به سمت سهام با انگیزه‌های سفته‌بازانه با هدف نوسان‌گیری به جای سرمایه‌گذاری در سهام با پشتوانه بنیادی مشاهده شد.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (6 فروردین)

به گزارش می متالز، معاملات روز گذشته بورس تهران در حالی آغاز شده بود که شاخص کل بورس تهران اسفند طلایی را با ثبت بازدهی بیش از 13 درصدی به ثبت رساند. به این ترتیب در ادامه مسیر روزهای معاملاتی پیشین دماسنج بازار سهام، یک گام به سطح 180 هزار واحد نزدیک شد. در این میان موتورهای رشد شاخص بورس تهران در اسفند تا حدودی از سقف قیمتی ماه‌های اخیر خود عقب‌نشینی کردند و به این ترتیب در میان نمادهای با بیشترین اثر منفی (برخلاف روزهای معاملاتی پیشین) قرار گرفتند. از طرفی توجه معامله‌گران به سمت دیگر نمادهایی جلب شده بود که به واسطه روایت‌های شیرین که در بازار دست به دست می‌شود داغ شدند.

صعود ادامه‌دار نمادهای خودرویی؟

برخی از این نمادها با بهانه‌های بازاری در حال داغ شدن هستند که این بهانه‌ها در مقایسه با گذشته از قدرت کمتری برای جذب نقدینگی برخوردار هستند. در این خصوص رشد نمادهای خودرویی را همچنان نمی‌توان با پشتوانه بنیادی دانست. عملکرد 12 ماهه شرکت‌های خودرویی در ماه‌های آینده منتشر می‌شود که برآوردها از افزایش محسوس عمق زیان در خودروسازان خبر می‌دهد. بر این اساس نمی‌توان انگیزه بنیادی را برای رشد سهام خودرویی معتبر دانست. سیگنا‌ل‌ها از عملکرد سال 97، مطابق با انتشار عملکرد میان‌دوره‌ای این شرکت‌ها می‌تواند فشار فروش را بر سهام این گروه افزایش دهد.

در این خصوص‌ هدف توصیه به خرید یا فروش سهام این گروه نیست تنها باید معامله‌گر با شناخت کافی از زمین بازی وارد معاملات این گروه شود. در این شرایط که با سیگنال‌های بنیادی منفی احتمال افزایش فشار فروش در معاملات امروز وجود دارد.

از سوی دیگر دلایل مختلفی عمدتا بدون منطق کافی از سوی اهالی بازار برای داغ کردن سهام این گروه مطرح می‌شود. یکی از این موارد به الزام شرکت‌های این‌چنینی (با زیان انباشته سنگین) برای خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت است. به این ترتیب این شرکت‌ها باید برای ادامه کار، سرمایه خود را باید تا حدی افزایش دهند که به بیش از 2 برابر زیان انباشته برسد. در چنین شرایطی یکی از افزایش سرمایه‌ها در دسترس برای چنین شرکت‌هایی در فضای تورمی اقتصاد کشور مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. در این خصوص «دنیای بورس» علت عدم تاثیر بنیادی مستقیم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر یک شرکت را پیش‌تر بارها عنوان کرده است. با این حال فعالان بورس تهران هنوز نیز به احتمال خرد شدن سهام به کمتر از قیمت اسمی (به دنبال افزایش سرمایه سنگین قیمت سهم به کمتر از قیمت اسمی می‌رسد) واکنش نشان می‌دهند.

البته در ماه‌های اخیر همان‌طورکه مشاهده شد تا حدود زیادی از جذابیت این نوع افزایش سرمایه کاسته شد (احتمالا به دنبال افزایش سطح آگاهی عمومی بورس تهران). با این حال نمی‌توان این انگیزه‌ احتمالی خرید سهام خودرویی با توجه به زیان انباشته سنگین را کاملا رد کرد. در این میان به نظر می‌رسد «خودرو» نقش لیدر رشد دیروز خودرویی‌ها را دارد. حال در چنین شرایطی برای بررسی ادامه حرکت خودرویی‌ها باید انگیزه خریداران را محک زد؛ توهم ارزندگی بنیادی یا دل بستن به افزایش سرمایه‌های سنگین. این موضوع می‌تواند مسیر قیمتی سهام خودرویی را مشخص کند.

تداوم جذابیت بنیادی کالایی‌ها؟

نکته‌ای که بارها در ماه‌های اخیر و به خصوص پیش از صعود تند بورس در اسفند اشاره شد فضای مناسب سرمایه‌گذاری در بورس تهران به خصوص سهام شرکت‌های کالایی است. این شرکت‌ها تا 4 ماه آینده مجمع خود را با تقسیم سود احتمالی برگزار می‌کنند. سودآوری بسیار جذاب را می‌‌توان برای بسیاری از این شرکت‌ها در سال 97 و همچنین در سال پیش رو محتمل دانست. این موضوع سیگنال بنیادی قوی است که در کنار سایر انتظارات حامی قدرتمند از سهام به خصوص کالایی‌ها محسوب می‌شود. در این خصوص همچنان توجه مخاطبان را به فاصله چشم‌گیر نرخ دلار بازار آزاد و سامانه نیما جلب می‌کنیم؛ بارها در گزارش‌های قبلی به علت اهمیت این موضوع اشاره شده است.

در شرایط کنونی و با توجه به سیگنال‌های مثبت از فروش محصولات توسط شرکت‌های کالایی و صادرات‌محور (برای مثال عملکرد اسفند کالسیمین) شاید تنها عامل نگران‌کننده برای معامله‌گران سهام به نوسانات قیمتی بازار جهانی بازمی‌گردد که با وجود سیگنال‌های منفی مقطعی همچنان امید به حفظ سطوح کنونی قیمت کالاها وجود دارد و حتی با انتظار برای اصلاح نسبی از سطوح کنونی نیز سهام مرتبط در بورس تهران پشتوانه قدرتمندی را دارا هستند.

روز گذشته «دنیای بورس» به عملکرد صادراتی مناسب گروه روی بر اساس آمار مقدماتی گمرک اشاره کرد که مطابق با انتظارات اثر آن در عملکرد اسفند «فاسمین» با ثبت فروش بیش از 128 میلیارد تومانی (معادل حدود یک‌چهارم از فروش کل سال در اسفند رقم خورد) انعکاس یافت. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» اشاره شده بود در حالی‌که معامله‌گران از دیدن عوامل بنیادی قدرتمند غافل هستند چنین سیگنال‌هایی می‌تواند مسیر را برای رشد قیمتی سهم هموار سازد.  

عناوین برگزیده