تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۳۱۹۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
محسنی، معاون بازرگانی ذوب‌آهن اصفهان:

برای تولید 55 میلیون تن فولاد در ابتدا باید زیرساخت‌ها فراهم باشد/ با فرض محال دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد در بازار فروش با مشکل مواجه خواهیم شد

می متالز - بر اساس طرح جامع فولاد که از سوی شرکت ملی فولاد ایران تدوین شده هدف نهایی، دستیابی به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد خام و حداقل سرانه مصرف 421 کیلوگرمی در ‌سال 1404 در نظر گرفته شده است درحالی‌که هم اکنون ظرفیت تولید فولاد خام در کشور با مشکلات زیادی در بیشتر حلقه‌های این زنجیره مواجه است به طوری که اولین حلقه که خوراک تمام بخش را تأمین می‌کند مورد توجه قرار نگرفته، اکتشاف در شرایط مناسبی نیست و سخنان از کمبود آن برای تأمین تولید در سال‌های آتی خبر می‌دهد.
برای تولید 55 میلیون تن فولاد در ابتدا باید زیرساخت‌ها فراهم باشد/ با فرض محال دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد در بازار فروش با مشکل مواجه خواهیم شد

به گزارش می متالز، همچنین بررسی‌ها نشان داده برآورد سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌ها همچون آب، ‌برق،‌ گاز، ‌خطوط حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای،‌ تأسیسات بندری و... را باید افزود.

با این حال طبق گفته مسئولین در راستای افزایش ظرفیت تولید فولاد، بهره‌مندی از توانمندی فعالان معدنی و سرمایه‌گذاران در زمینه اکتشاف ضرورت دارد و انتظار می‌رود بهره‌برداری از معادن که روند کندی دارد، با سرعت بیشتری پیش رود؛ اما قطعاً برای این امر نیاز به منابع مالی است و به همین دلیل باید صندوق‌هایی به صورت ارزی و ریالی در بخش معدن ایجاد شود بعلاوه اینکه از همه این موارد مهم‌تر پاسخ به یک سؤال است که با فرض دستیابی به این رقم بازار هدفی برای این امر با توجه به شرایط کشور وجود دارد یا خیر؟

در این راستا با دکتر محسنی، معاون بازرگانی ذوب‌آهن اصفهان گفتگو داشتیم. محسنی عنوان کرد: با پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال آینده و کسری بودجه که حکایت از عدم توجه به بخش عمرانی دارد، تأکید بر این میزان تولید در افق 1404 منطقی نیست.

محسنی در ادامه تصریح کرد: برای تولید 55 میلیون تن فولاد در ابتدا باید زیرساخت‌ها فراهم باشد، مجموعه‌های فولادی که برای این منظور در نظر گرفته شده با منابع اولیه محدودی که وجود دارد به این تولید نمی‌رسند زیرساخت‌ها حتی در سنگان نیز برای تأمین آماده نیست.

وی افزود: برای فولاد تولید شده باید بازار مصرفی در نظر گرفته شود که به‌واسطه رکود در ساخت‌وساز و عدم پروژه‌های عمرانی که نشاءت گرفته از نبود بودجه کافی در این بخش است، بازار داخل را برای این مصرف تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، در این شرایط با وجود تحریم‌ها بازار خارجی را هم به طور محدود در اختیار داریم، در نتیجه با فرض محال دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد، در عرضه درست آن و داشتن بازار فروش با مشکل مواجه خواهیم شد.

معاون بازرگانی ذوب‌آهن اصفهان در ادامه عنوان کرد: برای اینکه تولید به میزان قابل توجهی باشد باید هم بحث تدارکات و هم بازار مصرفی به‌درستی شناسایی شود. فولاد به عنوان نیروی محرکه صنعت در تمامی کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است اما دیگر کشورها به لحاظ تجاری آزاد هستند و با مشکلاتی از قبیل تحریم که بازار فروش و حتی مواد اولیه کشور ما را تحت‌الشعاع قرار داده دست‌وپنجه نرم نمی‌کنند. در حالت فعلی باید به فکر چاره‌ای برای تثبیت شرایط باشیم بازارهای هدف مشخص شوند. از محرک‌هایی برای فاکتورهای تأثیرگذار استفاده گردد برای نمونه ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی از رکود در آیند تا تولید فولاد نیاز کشور باشد و بازار داخل نیز خواهان خرید آن شود و در نهایت به فکر تولید فولاد باشیم.

عناوین برگزیده