تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۲۸
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۳۱۹۹۰
سرویس خبر : محیط زیست
استاد دانشگاه تهران:

فعالیت معدن بوکسیت خطر آفرین است/ سیل گلستان تلنگری برای شاهرود

می متالز - استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران بابیان اینکه سیل، شاهوار و روستاهای اطراف را همانند سیل گلستان تهدید می‌کند، گفت: سیل استان گلستان تلنگری بر ادامه تداوم فعالیت معدن بوکسیت شاهوار است.
فعالیت معدن بوکسیت خطر آفرین است/ سیل گلستان تلنگری برای شاهرود

به گزارش می متالز، حسین آخانی ضمن بیان اینکه مهم‌ترین فاجعه‌ای که هم‌اکنون کشور را تهدید می‌کند و بارها با آن مواجه بودیم مسئله سیل است، ابراز داشت: در شرایطی که با تغییرات اقلیمی مواجه هستیم و هیچ ابزاری نیز برای تحت کنترل قرار دادن میزان بارندگی وجود ندارد که این اتفاقات می‌تواند احتمال رخ داد باران‌های سیل آسا را بیش از گذشته کند.

وی با بیان اینکه می‌توان از سیل فرصت ساخت، تصریح کرد: سیل در فلات ایران بوده و تمدن این ناحیه تحت تأثیر آن شکل‌گرفته است، برای آنکه شدت جریان‌های رودخانه‌ای تبدیل به فاجعه نشود متخصصان متفق‌القول هستند که باید با حفاظت از اکوسیستم کوهستان کاری کرد که این بارش‌ها به‌جای تبدیل به سیل ویرانگر باعث تشکیل رودخانه‌ها و منشأ حیات شود و سفره‌های زیرزمینی و تالاب‌ها را سیراب و از ریزگردها پیشگیری کند.

نابودی طبیعت با برداشت غلط از توسعه

این کارشناس و استاد دانشگاه تهران ضمن بیان اینکه در صورت حفاظت از پوشش گیاهی و خاک در مناطق کوهستانی همه این اتفاقات خوب‌رخ خواهد داد، اضافه کرد: متأسفانه به‌غلط برداشت نادرست از توسعه پیداکرده و تصور می‌کنیم هر آنچه در کوه‌ها و طبیعت وجود دارد را باید مصرف کرد لذا امیدوارم که سیل اخیر استان گلستان تلنگر جدی در مغز کسانی باشد که چشمان و گوششان را بسته‌اند و پشت فرمان ماشین بدون ترمز توسعه ناپایدار نشسته و دارند در این شیب حرکت می‌کنند، شک نکنید عاقبت این ماشین افتادن ته دره و نابودی است.

آخانی بابیان اینکه نمونه بارز اشتباهات انسان در وقوع سیل را می‌توان در استان‌های شمالی کشور مشاهده کرد، ابراز داشت: در قسمت شیب‌های شمالی این رشته کوه با برداشت بی‌رویه از درختان جنگلی باعث شدیم خاک درشیب‌های تند کوهستانی ناپایدار شود و تمامی این البرز به بهانه معدن‌کاوی به جان مناطق کوهستانی افتادیم که می‌توان به عنوان مثال کوه شاهوار و تاش شاهرود را نام برد.

وی بابیان اینکه این گونه دست‌اندازی‌ها عواقب بسیار خطرناکی داشته و باعث اختلال در چرخه‌های آب، خاک و انسان می‌شود، تصریح کرد: دقیقاً به‌مانند این می‌ماند که یک کشتی میان طوفان در حرکت است و افراد به‌جای کمک به ایجاد تعادل و جلوگیری از غرق شدن، چکشی برداشته و با میخ آن را سوراخ می‌کند، لذا طبیعی است که کشتی به‌زودی غرق خواهد شد.

سیل گلستان قابل پیش بینی بود

این کنشگر محیط زیست ضمن بیان اینکه اتفاق سیل استان گلستان غیر عادی نبود و کاملاً پیش‌بینی می‌شد، اضافه کرد: اسناد این پیش‌بینی‌ها همگی وجود دارد و به مقامات بابت آن هشدارهای لازم داده شد، در مورد معدن‌کاوی تاش شاهوار نیز هم‌بارها گفته‌ایم اما منافع عده‌ای اجازه نمی‌دهد که جلوی این بهره‌کشی از طبیعت را گرفته شود.

آخانی با بیان اینکه کوه‌ها منشأ خیر و برکت برای شکل‌گیری تمدن ایران بودند که خیلی از اتفاقات مهم در آن‌ها رخ می‌دهد، ابراز داشت: ایران به دلیل وجود این کوه‌ها در معرض دو حادثه طبیعی زلزله و سیل قرار دارد البته حوادث طبیعی دیگری نیز نظیر خشکسالی و ریزگرد زمانی دخالت انسان شدید باشد رخ می‌دهد که تداوم چنین کشوری با درک درست از شرایط طبیعی و گذشته خودش امکان‌پذیر است.

وی ضمن بیان اینکه اگر کوه‌ها نباشند آب و طبیعتاً تمدنی نیز نخواهد بود، اضافه کرد: با دانستن این نکات و دقت در نوع رفتارمان می‌توانیم ارزش حفاظت از کوه‌ها را درک کنیم و مشخصاً اگر حادثه طبیعی پیش آمد این موارد منشأ فاجعه نمی‌شوند.

عناوین برگزیده