تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۱۹۹۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا مطرح کرد:

خودکفایی صنعت فولاد کشور با تولید گرید جدید ورق فولادی CK ۴۵

‌می‌متالز - آرش حاجی‌پور، رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا گفت: تولید CK ۴۵ در ضخامت‌های کمتر از ۲.۵ میلی‌متر درعرض ۱۵۰۰ برای اولین بار است که به صورت گرم در کشور تولید می‌شود. با توجه به اینکه عمده کلاف ضخامت پایین گرید CK ۴۵ از طریق واردات تامین می‌شود، این دستاورد مجتمع فولاد سبا می‌تواند کشور را از واردات این گرید فولادی و خروج ارز از کشور بی‌نیاز سازد.

به گزارش می‌متالز، مجتمع فولاد سبا فولاد مبارکه روز گذشته از خطوط تولید گرید جدید ورق فولادی CK ۴۵ رونمایی کرد. ورق فولادی CK ۴۵ پیش‌تر از کشور‌های دیگر وارد کشور می‌شد که با این دستاورد کشور از واردات یکی دیگر از انواع محصولات فولادی تخت بی‌نیاز شد.

آرش حاجی‌پور، رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا درباره موفقیت این کارخانه در تولید گرید جدید ورق فولادی CK ۴۵ به گفت: محصولات فولادی به دو دسته فولاد‌های ساده کربنی و آلیاژی تقسیم می‌شوند که فولاد‌های ساده کربنی متشکل از سه دسته: کم کربن (C≤۰.۲۵)، کربن متوسط ۰.۲۵

وی ادامه داد: این نوع فولاد از ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر سایش، استحکام تسلیم بالا و استحکام نهایی بالا برخوردار بوده و برای انجام عملیات حرارتی‌های مختلف مناسب است. ورق فولادی CK ۴۵ به واسطه قابلیت عملیات حرارتی پذیر بودن آن در کاربرد‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عبارتی خصوصیت بارز این ورق فولادی عملیات حرارتی پذیربودن آن است.

حاجی پور خاطرنشان کرد: در سال جاری هدف‌گذاری فولاد سبا در حوزه توسعه سبد محصولات، تولید بالاتر از ۸۰ درصد گرید‌های درحال تولید در برترین کارخانه‌های مشابه خارجی شامل گرید‌های عملیات حرارتی پذیر، فولاد‌های فنر، فولاد‌های مقاوم به سایش، فولاد‌های زنگ‌نزن مارتنزیتی و ... بوده است که تاکنون ۳ گرید از این گرید‌ها تولید شده و تا پایان سال نیز ۹ گرید دیگر تولید خواهد شد.

رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا درخصوص کاربرد‌های ورق فولادی CK ۴۵ توضیح داد: محصول جدید کلاف گرم تولیدی CK ۴۵ کاربرد‌های زیادی در صنایع تجهیزات و ادوات کشاورزی، صنایع ابزارآلات، صنایع مکانیک و تجهیزات صنعتی و صنایع اتومبیل‌سازی و... دارد. همچنین این محصول در مقاطع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای مثال درمقاطع گرد برای تولید شافت‌های انتقال قدرت، به صورت تسمه‌ای برای تریلر‌های کشاورزی و با توجه به استحکام تسلیم بالا در ساخت فنر‌های تخت یا واشر‌های فنری کاربرد دارد.

حاجی‌پور با اشاره به قابلیت سایش بالای این ورق فولادی بیان داشت: ویژگی‌ها این محصول فولادی باعث شده در تهیه وسایل و ابزار‌های گوناگون در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، نفت، ساختمان‌سازی و خودروسازی به کار گرفته شود. همچنین به واسطه قابلیت سایش بالای CK ۴۵ می‌توان در تولید بیل، گاوآهن، پیچ و مهره‌های صنعتی، در تجهیزات صنعتی مانند مانند بوش، تسمه و اهرم‌ها استفاده کرد.

وی در ادامه درخصوص کاربرد عمده این ورق فولادی توضیح داد: عمده کاربرد ورق فولادی CK ۴۵ در بخش ساخت بیل، ادوات کشاورزی و ساختمانی، چرخ دنده‌ها و زنجیرچرخ است.

براساس توضیحات رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا ورق فولادی CK ۴۵ مطابق با استاندارد‌های روز جهان تولید شده است. وی اضافه کرد: این گرید مطابق با استاندارد DIN ۱۷۲۰۰ تولید می‌شود و در استاندارد AISI تحت عنوان ۱۰۴۵ شناخته می‌شود. استحکام نهایی این گرید ۷۰۰ تا ۸۵۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع است و سختی آن به ۶۰ راکول سی می‌رسد. باتوجه به دانشی که در فولاد سبا بدست آورده‌ایم، این ورق فولادی را می‌توانیم با شرایط متفاوت ذکر شده در استاندارد ۱۷۲۰۰ از جمله: بدون عملیات، مناسب برای برش و نرماله شده به مشتری تحویل دهیم که تولید در شرایط ذکر شده با کنترل پارامتر‌های فرآیندی خود دستاورد بسیار ارزشمندی است.

حاجی‌پور درباره ابعاد تولید شده گرید CK ۴۵ اظهار کرد: ۴ ذوب با عرض ۱۵۰۰ و ضخامت‌های ۶، ۵، ۴، ۲.۵، ۳، ۲ و ۱.۸ تولید شد. تولید CK ۴۵ در ضخامت‌های کمتر از ۲.۵ میلی‌متر درعرض ۱۵۰۰ برای اولین بار است که به صورت گرم در کشور تولید می‌شود. با توجه به اینکه عمده کلاف ضخامت پایین گرید CK ۴۵ از طریق واردات تامین می‌شود، این دستاورد مجتمع فولاد سبا می‌تواند کشور را از واردات این گرید فولادی و خروج ارز از کشور بی‌نیاز سازد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده