تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۲
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۳۲۱۷۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تفاهم‌نامه شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش/ ایران بر روی کمربند طلا قرار گرفته است

‌می‌متالز - در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه، مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف، استخراج، فرآوری و بهره‌برداری در محدوده‌های معدنی، تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت سرمایه‌گذاری صدر‌تامین و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی تاصیکو، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه ۲۵مهرماه با حضور سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امیردریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش، عسگریان معاون وزیر کار، موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، امیر محسن‌گل‌سرخ حق رئیس سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش و نادری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، ابراهیم بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) ضمن اشاره به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین یکی از مجموعه‌‎های با ارزش شستا است اظهار داشت: صدرتامین هلدینگ تخصصی معدنی و صنایع معدنی شستا است که مالکیت مجموعه ذوب آهن، مس باهنر، زغال سنگ پروده طبس، خاک چینی، املاح معدنی، توسعه معادن پارس تامین، اکتشاف و حفاری تامین و … را در اختیار دارد. همچنین معادن غنی و پر ظرفیت معدنی در استان سیستان و بلوچستان در اختیار خانواده شستا است و ظرف دو الی سه ماه آینده، اولین طلای این مجموعه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرون خواهد آمد.

وی تصریح کرد: همچنین در کردستان نیز پهنه‌های معدنی طلا در اختیار صدرتامین قرار دارد. یکی از مجموعه‌های تابعه تاصیکو، شرکت املاح معدنی ایران است که بیش از ۸۵ درصد سولفات سدیم کشور را تولید می‌کند. مجموعه خاک چینی دیگر شرکت تحت مالکیت این هلدینگ است که بیش از ۸۵ درصد کائولن را تولید می‌کند. همچنین ۹۰ درصد زغال سنگ کشور در منطقه طبس واقع شده است که ۸۵ درصد آن در اختیار صدرتامین قرار دارد. در کنار این شرکت‌ها، صدر تامین سهام مشترکی با فولاد مبارکه، ملی مس و سنگ آهن مرکزی دارد.

مدیرعامل شستا ضمن اشاره به گام تحولی و توسعه‌ای در بخش طلا، مس، زغال سنگ و سایر محصولات فلزی، خاطر نشان ساخت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه اکتشاف، استخراج، فرآوری و ارزش آفرینی در حوزه زنجیره ارزش صنایع معدنی و فلزی در این مجموعه وجود دارد و بنا بر برنامه‌های آتی، صدر تامین در قله سرمایه‌گذاری‌های شستا قرار دارد.

بازیان خاطرنشان ساخت: صدر تامین با چندین مجموعه مهم که پهنه‌های معدنی ارزشمندی در اختیار دارند و تفاهم‌نامه‌های موثر امضا کرده است، امروز نیز در این فرصت بسیار ارزشمند با حضور شما عزیزان تفاهم‌نامه‌ای با سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی امضا خواهد شد تا پهنه‌های مهم و ارزشمندی مرزی کشور را به بهره‌برداری برسانیم. اعتقاد داریم با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار صدر تامین است، می‌توانیم نگاه برد-برد به لحاظ امنیتی و اقتصادی و ارزش آفرینی به این امر مهم داشته باشیم.

در ادامه این آیین، امیرحسین نادری مدیرعامل و نائب رییس هیات مدیره صدرتامین، ضمن خیر مقدم به مقامات و مدعوین محترم و ابراز خرسندی از امضای تفاهم‌نامه با سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش، تشریح کرد؛ حدود ۶۰ عنصر معدنی در کشور وجود دارد و حدود ۶ درصد از منابع کل دنیا در کشور عزیزمان ایران است که تنها از یک درصد آن استفاده می‌شود.

امیرحسین نادری ادامه داد: به واسطه وجود نفت و گاز در کشور، توسعه بخش معدن در کشور مغفول مانده است. سرمایه‌گذاری‌های که می‌بایست در این حوزه صورت می‌گرفت، اتفاق نیافتاد، اما بعد از اعمال تحریم‌های ظالمانه، توجه کشور به بخش معدن و سرمایه‌گذاری در این بخش بیش از پیش جلب شد. توجه به حوزه‌های فناورانه عناصر ویژه به عناصر نادر خاکی و استراتژیک بیشتر شد که ارزش افزوده بالایی برای کشور دارند. برای مثال در حوزه طلا، کشور ما در حال حاضر ۱۰۰ تن طلا در سال مصرف می‌کند، این درحالیست که کل تولید طلای کشور ۹ تن و کل ظرفیت ایجاد شده در این بخش ۱۴ تن است. لازم به ذکر است که ایران بر روی کمربند طلا قرار گرفته است و ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور در این حوزه وجود دارد. نکته جالب توجه این است که اکثر معادن طلای کشور، در مرز‌ها و مناطقی محروم به لحاظ اقتصادی قرار دارد.

نادری معتقد است که در دولت انقلابی، مجموعه صدر تامین موفق شده است بیشترین میزان سرمایه‌گذاری معدنی در شرق کشور را انجام دهد و سال گذشته تا به امروز بیش از هزار میلیارد تومان در مجموعه تفتان واقع در سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری کرده است که تا آینده نزدیک اولین شمش طلا از این معدن استخراج خواهد شد.

به گفته مدیرعامل تاصیکو فاز اول این معدن تولید ۵۰۰ کیلوگرم طلا خواهد بود و طی فاز‌های توسعه‌ای دوم و سوم افزایش تولید ۵۰۰ و ۵۰۰۰ کیلوگرمی را دنبال خواهیم کرد. این یعنی هدف‌گذاری صدرتامین در استان سیستان و بلوچستان به اندازه کل تولید طلای کشور خواهد بود و اشتغالزایی که با این سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد شد، اساسا منطقه به لحاظ اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نادری تاکید کرد: معدن طلای دیگری در منطقه سقز وجود دارد که کلنگ احداث کارخانه آن نیز در دولت انقلابی به زمین زده شده است و امیدواریم سال آینده، شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

نائب رییس هیات مدیره صدر تامین در ادامه این نشست اظهار کرد: مجموعه ارتش در حوزه معدنکاری به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت، حرکت قابل توجهی انجام نداده است برهمین اساس و با توجه به رویکرد جدید از ارتش خواستیم تا صدر تامین را به عنوان بازوی اجرایی خود در حوزه معدنکاری و اکتشاف که یک فعالیت کاملا تخصصی است، قرار دهد چراکه تخصصی‌ترین تیم در حوزه استخراج، فناوری و فرآوری معدن را در اختیار دارد و امیدواریم بعد از امضای تفاهمنامه، در مجموع حوزه‌هایی که متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران است، حرکت جهادی در حوزه اکتشافات انجام دهیم و با سرمایه‌گذاری مشترکی که انجام می‌دهیم، مردم کشورمان از مزایای منابع طبیعی که خداوند در اختیار ما قرار داده است، بهره‌مند شوند.

وی در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های آقایان موسوی و بازیان مدیران عامل سازمان تامین اجتماعی و شستا، بیان کرد: خدارا شاکریم امروز محدودیتی در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی برای ما وجود ندارد. شرکت پروژه طلای تفتان با پیشرفت ۸۰ درصدی، در بورس پذیرش شد و تمام فعالیت‌های صدر تامین که در بخش معدن و صنایع معدنی انجام می‌دهد به بازار سرمایه متصل می‌شود که کاملا شفاف باشد.

در ادامه این مراسم، امیر گل‌سرخ‌حق رئیس سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: ارتش جزء سازمان‌هایی است که بیشترین منابع طبیعی را در اختیار دارد، اما پیش‌تر اجازه ورود به بخش‌های اقتصادی را نداشت. با توجه به تدابیر ابلاغی فرمانده محترم ارتش و در راستای فرمایشات فرمانده کل قوا ارتش می‌تواند با رعایت چهار شرط شفافیت، انضباط مالی و اقتصادی، عدم تعارض با بخش خصوصی و مطابقت با قوانین جاری کشور، در بخش‌های اقتصادی ورود پیدا کند.

در همین راستا، سازمان اقتصاد مقاومتی در ارتش تشکیل شد و قرار است به نوعی تمام فعالیت‌های اقتصادی که در حال انجام است ذیل این سازمان باشد. با توجه به اینکه معدن در کشور ارزش افزوده بالایی دارد، و سیاست فرمانده کل ارتش کمک به نظام، اقتصاد ملی و عدم تعارض با بخش خصوصی است، معدن عرصه‌ای است که با کمک مجموعه بزرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هلدینگ صدر تامین می‌تواند هم به اقتصاد ملی و هم در بحث سازندگی و برخورداری بیشتر مردم مناطق محروم کمک کند تا شاهد توسعه این مناطق باشیم. وی درپایان از حسن نیت و رویکرد مثبت و جهادی امیرحسین نادری مدیرعامل تاصیکو قدردانی کرد و گفت: امید است با تلاش‌های مجوعه صدر تامین و مدیران ارشد آن و پتانسیلی که در این مجموعه وجود دارد، بتوانیم شاهد فعالیت‌های بزرگی در این زمینه باشیم.

تفاهم‌نامه شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش/ ایران بر روی کمربند طلا قرار گرفته است

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

عناوین برگزیده