تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۰۹
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۲۲۶۹۰

راه‌آهن همدان ـ سنندج با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

‌می‌متالز - راه‌آهن همدان سنندج پس از ۱۸ سال و با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

به گزارش می‌متالز، پروژه راه‌آهن همدان سنندج که عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال پیش آغاز شد و تا قبل از دولت سیزدهم ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در طول دو ساله دولت سیزدهم به مرحله نهایی رسید و دقایقی پیش با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

طول مسیر ریلی همدان - سنندج ۱۵۱ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۷ کیلومتر می‌رسد.

حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطار‌های مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطار‌های باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می‌رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره‌برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیش‌بینی می‌شود با تثبیت شرایط هندسی خط ظرف ۲ ماه آتی سرعت عملیاتی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر قابل دستیابی باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده در زمان تصویب طرح ترافیک پیش‌بینی شده برای ۶۰۰ هزار نفر و یک میلیون تن بار در سال است که با توجه به توسعه صنایع منطقه‌ای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

در فاز دوم بهره‌برداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش‌بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت.

قرار است به همت دولت سیزدهم این خط آهنی تا مرز باشماق مریوان امتداد پیدا کند. رئیس جمهور بعد از این برنامه، در میدان آزادی سنندج با مردم این شهر دیدلر خواهد کرد.

دیدار با علما، خانواده‌های معظم شاهد، جوانان و فرهیختگان، شورای توسعه استان، شورای اداری، افتتاح فرودگاه سقز، سد چراغ‌ویس و دیدار با مردم بانه از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه رئیس جمهور کشورمان به کردستان است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده