به گزارش میمتالز، این ارقام نشانههای اولیهای هستند از آن که بازار خودروی روسیه و نقش چین در آن، پس از نزدیک به دو سال تحول ناشی از تحریمهای اعمالشده بر مسکو و خروج ناگهانی شرکتهای غربی در پی جنگ در اوکراین، تثبیت شده است. اما این بخش که در سال ۲۰۲۲ تقریبا ۶۰درصد کاهش فروش داشت و تولید به پایینترین سطح پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سقوط کرد، هنوز با سطوح قبل از تهاجم فاصله زیادی دارد. فروش و خروجی در سال ۲۰۲۳ کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته بود. خودروهای چینی قبل از درگیری روسیه و اوکراین، کمتر از ۱۰ درصد از بازار روسیه را به خود اختصاص میدادند و در اوت امسال، سهم برندهای چینی از فروش تقریبا به ۵۶درصد رسید. این درصد اکنون کاهش یافته است و برندهای چینی از ماه اوت هر ماه حدود ۶۰هزار دستگاه فروختهاند که معادل ۵۳درصد سهم در سپتامبر است.
دادههای گمرک چین نشان میدهد که روسیه از جایگاه یازدهم جهش کرده و به بزرگترین بازار صادراتی چین برای خودرو تبدیل شده و به ارزش ۹.۴میلیارد دلار در ژانویه تا اکتبر رسیده است. در مدت مشابه سال گذشته صادرات خودرو به روسیه ۱.۱میلیارد دلار بوده است. به طور کلی، آمارهای Autostat نشان داد فروش ماهانه خودرو در روسیه در حال حاضر بیش از دو برابر یک سال قبل است، درحالیکه دادههای جداگانه نشان میدهد که تولید خودرو در سپتامبر تقریبا سه برابر بیشتر از سال گذشته بوده است که بر بهبود نسبی تاکید میکند. طبق گزارش رویترز، فروش از سال ۲۰۱۴ به بیش از ۲میلیون خودرو نرسیده است و تولید نیز کمتر بوده است. بیش از ۶۲۶هزار خودروی جدید در روسیه در سال ۲۰۲۲ فروخته شد و تقریبا ۸۳۰هزار دستگاه در ژانویه تا اکتبر امسال فروخته شد.
منبع: دنیای اقتصاد