تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۳۲۵۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
براساس آمارهای بین‌المللی محقق شد

حفظ جایگاه ایران در بین ۱۰ کشور تولیدکننده سیمان

می متالز - جایگاه ایران در بین کشورهای شاخص جهان از لحاظ تولید سیمان در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷) مانند سال پیش از آن در رتبه دهم حفظ شد؛ هرچند تولید سیمان در ایران از ۵۴میلیون تن در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶) به ۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷) کاهش یافت.
حفظ جایگاه ایران در بین ۱۰ کشور تولیدکننده سیمان

به گزارش می متالز، داده‌های سازمان مطالعات زمین‌شناسی امریکا - که مورد استناد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده است- نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷) مجموع تولید سیمان جهان به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن رسید که این رقم ۵۰میلیون تن بیش از عملکرد سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶) است.
آمارهای موجود حاکی از آن است که ایران با ظرفیت ۸۶ میلیون تنی سیمان در سال گذشته میلادی سهمی به میزان ۲درصد از تولید را به خود اختصاص داد و با بهره‌برداری از واحدهای در دست ساخت در سال جدید، انتظار می‌رود این رقم افزوده شود. آمارهای تجارت خارجی ایران در بخش معدن و صنایع معدنی در ۱۱ ماه سال ۹۷ نشان می‌دهد از مجموع حدود ۸۶ میلیون تن ظرفیت سیمان کشور افزون‌بر ۱۴.۵درصد آن به صادرات اختصاص یافت.
صادرات زنجیره سیمان ایران در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال گذشته به ۱۲ میلیون و ۶۵۲ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ رشد ۴درصدی را ثبت کرد.
بر پایه آمار عملکرد سال ۲۰۱۸ ایران از نظر تولید سیمان در فاصله نزدیک با کشورهای روسیه و مصر قرار دارد که آنها در سال گذشته میلادی با تولید ۵۵ میلیون تن رتبه مشترک نهم جهان را داشتند و ایران با ۵۳ میلیون تن در جایگاه دهم قرار گرفت.


ارزش ۴۰۰ میلیون دلاری صادرات

بر پایه داده‌های آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادراتی زنجیره سیمان در مدت ۱۱ ماه سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار شد و این میزان به حدود ۳۲ درصد ارزش کل صادرات این بخش رسید.
صنعت سیمان ایران هرچند پیشینه بیش از ۸ دهه فعالیت را در کارنامه خود دارد اما بررسی ۹۶ خط تولید فعال در ۷۴ کارخانه سیمان کشور نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از خطوط یادشده عمر کمتر از ۱۰ سال دارد، بنابراین بهره‌برداری از واحدهای جدید موجب افزایش سهم خطوط تازه در این بخش خواهد شد.
بر اساس آمار تولید ۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷) می‌توان نتیجه گرفت که حدود ۶۲ درصد از ظرفیت ۸۶ میلیون تنی کارخانه‌های سیمان فعال بودند. انتظار می‌رود با تخصیص بودجه عمرانی مناسب و بازسازی و نوسازی خانه‌های شهری و روستایی تخریب‌شده ناشی از سوانح طبیعی، به‌ویژه سیل در اواخر سال ۹۷ و امسال، میزان تقاضا برای سیمان افزایش یابد.
بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، انتظار می‌رود سال ۱۳۹۸ به میزان ۲ میلیون تن ظرفیت جدید در بخش سیمان موردبهره‌برداری قرار گیرد که با احتساب ظرفیت ۸۶میلیون تنی در سال ۲۰۱۸ میلادی پیش‌بینی می‌شود، امسال به ظرفیت ۹۰میلیون تنی دست یابیم. همان‌طور که پیش از این اعلام شده بود، عملکرد تجارت خارجی بخش معدن و صنایع معدنی حاکی از آن است که در مدت ۱۱ماه سال ۹۷ صادرات ۵۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۸میلیارد و ۲۹۹ میلیون دلار انجام شد که نسبت به دوره مشابه از نظر وزنی ۶ درصد و از نظر ارزشی ۰.۳ درصد کاهش داشت. در ۱۱ ماه سال ۱۳۹۷ سهم تجارت خارجی زنجیره معدن از کل تجارت خارجی کشور، از لحاظ وزنی ۴۹ درصد و از نظر ارزشی ۲۱ درصد اعلام شده است.


پیش‌بینی رونق صنعت سیمان در سال ۹۸

البته پیش از این دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد: صنعت سیمان در سال ۹۷ یک روال ثابتی را طی کرد و پیش‌بینی می‌شود این صنعت در سال ۹۸ رونق و توسعه یابد.
عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه صادرات سیمان نسبت به سال ۹۶ کاهش نیافته است، اظهار کرد: سیمان به ۱۷ کشور جهان ازجمله آسیای میانه، افریقا، بنگلادش، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و... صادر می‌شود.
وی افزود: مصرف سیمان یکی از شاخص‌های رشد ساخت‌وساز است که نشان می‌دهد میزان ساخت‌وساز تفاوت چندانی با سال ۹۶ نداشته است هرچند در این میان باید شاخص‌های دیگر بررسی شود.
شیخان تصریح کرد: روند فعلی صنعت سیمان گویای چند چالش ازجمله کاهش مصرف سیمان در داخل است که امیدواریم در سال جدید وضع این بازار بهبود یابد. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه این صنعت در سال ۹۷ یک روال ثابتی را در بازار طی کرد، گفت: تحریم‌ها در این صنعت بی‌تاثیر نبوده است.
شیخان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود صنعت سیمان در سال ۹۸ رونق و توسعه یابد، افزود: اگر کارخانه‌ها با ظرفیت ۶۰ تا ۶۵ نفری نیروی انسانی به فعالیت خود ادامه دهند، قیمت‌ها روند بهتری را طی می‌کند.
وی در ادامه تصریح کرد: سیمان ازجمله کالاهایی است که تولید آن در کشور دارای مزیت است و از این طریق هم می‌تواند ارزآوری داشته باشد و هم مانع خروج ارز به واسطه نبود واردات شود.
شیخان بیان کرد: فعالان صنعت سیمان و کارشناسان این بخش درتلاش هستند یک نرخ منطقی برای سیمان به‌دست آورند تا هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده صرفه اقتصادی داشته باشد. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: مصرف سیمان یکی از شاخص‌های ساخت‌وساز است که این امر نشان می‌دهد وضعیت سیمان در ۶ ماه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ تغییری نکرده و روال عادی خود را دارد.

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین