تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۳۲۶۲۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«کنسانتره آهن» اولین جرقه صنعتی‌سازی شهرستان مرزی زیرکوه

‌می‌متالز - باید از معدن کلاته ناصر کارخانه کنسانتره آهن به عنوان اولین زنجیره صنایع فرآوری این معدن یاد کرد چرا که با جرقه‌ای که این معدن ایجاد کرده چراع توسعه صنعتی و معدنی زیرکوه نیز روز به روز نورانی‌تر و از اشعه‌هایی ناشی از این نور صنایع خراسان‌جنوبی نیز بهره‌مند شوند.

به گزارش می‌متالز، کانی خدادادی در نوار مرزی زیرکوه که اکنون این کان معدنی شده اولین حلقه از توسعه زنجیره فولاد سازی کشور.

اولین حلقه از زنجیره فولاد کشور معدن سنگ آهن کلاته ناصر زیرکوه است که در فاصله ۴۰ کیلومتر از مرز ایران و افغانستان قرار دارد.

اولین حلقه از این زنجیره خوراک کارخانه‌های بسیاری از جمله کارخانه کنسانتره آهن حاجی آباد را که اولین حلقه از فرآوری این ماده معدنی است را تامین کند تا با اتصال این حلقه‌ها زنجیره صنایع وابسته به این ماده معدنی در این نقطه مرزی تکمیل شود.

اولین حلقه از فرآوری این ماده معدنی در این نقطه مرزی زمینه ساز حدود ۱۰۰ نیرو به صورت مستقیم و بیش از ۴۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم شده است.

به طور حتم ایجاد حلقه‌های دیگر صنایع فرآوری سنگ آهن می‌تواند اشتغال زایی بیشتری و به همان نسبت توسعه اقتصادی و صنعتی این نقطه مرزی محروم خراسان‌جنوبی را فراهم آورد یعنی نوار مرز، نواری با قابلیت‌های بیشمار می‌تواند هم برای این سو و هم آن سوی مرز امید آفرین و توسعه آفرین باشد.

باید از معدن کلاته ناصر با ذخیره حدود یک میلیون تن و کارخانه کنسانتره آهن به عنوان اولین زنجیره صنایع فرآوری این معدن به عنوان اولین جرقه‌های توسعه و آبادانی در این نقطه مرزی خراسان جنوبی یاد کرد چرا که با این جرقه‌ها قرار است چراع توسعه صنعتی و معدنی زیرکوه نیز روز به روز نورانی‌تر و از اشعه‌هایی ناشی از این نور صنایع خراسان‌جنوبی نیز بهره‌مند شوند.

ذخایر سنگ آهن کلاته ناصر

حال می‌رویم سراغ اولین حلقه از زنجیره‌ای که قرار است توسعه صنعتی و معدنی زیرکوه را فراهم آورد. معدن کلاته ناصر زیرکوه در فاصله ۴۰ کیلومتر از مرز ایران و افغانستان با مساحت ۱.۸ کیلومتر مربع و ذخیره حدود یک میلیون تن قرار دارد.

در این معدن مراحل فرآوری و پیش فرآوری سنگ آهن با عیار ۳۴ درصد و دیگر عیار‌های مورد نیاز کارخانجات داخل انجام می‌شود.

در این معدن سالانه ۱۰۰ تن سنگ آهن از نوع مگنت تولید شده که این ماده اولیه خوارک کارخانه‌های کنسانتره بسیاری از جمله کنسانتره حاجی آباد زیرکوه است. کارخانه کنسانتره آهن زیرکوه نیز از سال گذشته وارد مدار تولید شده و اکنون علاوه براین که زمینه ساز اشتغال ۹۰ نفر به صورت مستقیم است زمینه اشتغال بیش از ۴۰۰ نفر را نیز به صورت غیر مستقیم فراهم آورده است.

همه خرسند از این اشتغال زایی

همه آن‌هایی هم که در این کارخانه مشغولند به کارند خرسندند از این که با ایجاد این کارخانه زمینه اشتغال آن‌ها فراهم شده و دغدغه بیکاری و تامین خرجی خود و خانواده خویش را ندارند. علاوه براین بر و بیای خودرو‌های سنگین نیز با راه اندازی این معدن و کارخانه نیز در شهرستان مرزی زیرکوه بیش از قبل شده که ضرورت دارد به طور حتم زیرساخت‌ها بیش از پیش به ویژه در حوزه راه‌ها برای رانندگان و خودرو‌های ترانزیتی در این شهرستان تامین شود تا رانندگان حامل کنسانتره‌های آهن با خیالی آسوده‌تر در محور‌های مواصلاتی این شهرستان مرزی تردد کنند.

اهمیت ویژه کنسانتره آهن برای زیرکوه

آن طور که محمدرضا غیرتی، فرماندار زیرکوه هم گفت: این شهرستان دارای دو واحد صنعتی کارخانه خوارک دام و کنسانتره آهن است که کارخانه کنسانتره آهن به واسطه این که خوارک آن از معدن کلاته ناصر این شهرستان تامین می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

وی به اشتغال زایی مستقیم حدود ۹۰ نفر در کارخانه کنسانتره آهن حاجی آباد و بیش از ۴۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشاره کرد و ادامه داد: با راه اندازی این کارخانه چرخ صنعت شهرستان مرزی زیرکوه به چرخش درآمده و شاهد تحول در این نقطه مرزی خراسان‌جنوبی هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: زمینه توسعه این کارخانه نیز برای ایجاد دیگر حلقه‌های زنجیره فولاد در زیرکوه فراهم شود.

تنها مشکل کارخانه کمبود آب

فرماندار زیرکوه به حمایت دولت از سرمایه گذاری در این زمینه اشاره کرد و گفت: کارخانه کنسانتره آهن حاجی آباد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد که در دولت سیزدهم اغلب آن هم رفع و رجوع شد و اکنون نیز تنها مشکل آن تامین آب است که رفع این چالش هم در دستور کار قرار دارد.

به گفته غیرتی آن چه اکنون نیاز است تامین زیرساخت‌ها برای تردد کامیون‌های حامل کنسانتره آهن و ترانزیت آن است که در این زمینه نیز لازم است توجه ویژه به زیرساخت راه در این شهرستان شود.

توسعه زنجیره‌های فرآوری

الی وانک، مدیرکارخانه کنسانتره آهن زیرکوه هم با اشاره به راه اندازی این کارخانه طی ۹ ماه با ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه اظهارداشت: کنسانتره تولیدی در این کارخانه به سنگان خواف فرستاده می‌شود و اگر واحد گنداله سازی آهن را راه‌اندازی کنیم این مواد تولیدی به کارخانه فولاد قاین که در نزدیکی زیرکوه قرار دارد صادر خواهد شد.

وی با بیان این که تنها مشکل کارخانه کمبود آب است که به وسیله تانکر تامین می‌شود افزود: با پیگیری‌های انجام شده از سوی فرماندار و امور آب زیرکوه قرار است این مشکل نیز به زودی برطرف شود.

به گفته وی در این کارخانه حدود ۹۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به کارند.

مدیرکارخانه کنسانتره آهن زیرکوه تولید سالانه این واحد تولید را ۳۵۰ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: برای راه اندازی کارخانه گندله سازی نیاز به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است و همچنین به نیاز به زیرساخت برق است که اگر تامین شود با راه اندازی زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر دیگر هم فراهم خواهد شد.

همچنین کنسانتره تولیدی را نیز دیگر به سنگان خواف نخواهیم فرستاد و بعد از گندله ساز به فولاد قاینات ارسال می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده