به گزارش می متالز، هاشم یکه زارع در گردهمایی بزرگ قطعه سازان خودرو با موضوع چشم انداز صنعت قطعه سازی با اشاره به تولید 95 میلیون خودرو در دنیا و همچنین اشتغالزایی 70 میلیون نفری این صنعت، گردش مالی این صنعت را در جهان 3 هزار میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: با توجه به این ارقام نمی توان این صنعت را ساده فرض کرد چرا که صنعت خودرو در دنیا محرک صنایع داخلی به شمار می رود.
وی با اشاره به تعرفه 40 تا 90 درصدی صنعت خودرو در ایران گفت: این عدد در حالی در ایران تعیین شده که تعرفه صنعت خودرو در کشوری مانند نیجریه که صنعت خودرو ندارد 80 درصد و در هند که صنعت خودرو دارد، 90 تا 136 درصد و تایلند نیز 125 تا 155 درصد تعیین شده است.
یکه زارع با بیان این که در حال حاضر 70 درصد لوازم خانگی موجود در بازار از طریق واردات تامین می شود که بالغ بر 22 میلیارد دلار ارزبری دارد، تصریح کرد: با این حال هیچ اعتراضی به این صنعت وارد نیست در حالی که صنعتی مانند خودرو تنها سه تا 4 میلیارد دلار ارزبری دارد.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به آغاز تحریم صنعت خودرو از 15 مرداد اظهار کرد: با این حال برخی در ایران از اردیبهشت ماه به پیشواز تحریم ها رفتند در حالی که نباید این صنعت را تنها گذاشت. نمونه آن کمک 17 میلیارد دلاری آمریکا به صنعت خودرو، 6 میلیارد دلاری ایتالیا و همچنین تسهیلات 1.5 میلیارد یورویی بلاعوض این کشور به صنعت خودرو اشاره کرد.فرانسه نیز به ازای هر خودرو هزار یورو یارانه به خریداران می پردازد تا از این صنعت حمایت کند.
وی ادامه داد: اشتغال 550 هزار نفری در صنعت قطعه و در مجموع اشتغال بیش از 800 هزار نفری در صنعت خودرو و قطعه نیاز به حمایت مستمر دارد که خوشبختانه با کمک وزیر صنعت این صنعت جان گرفت.
یکه زارع تصریح کرد: برخی حاضر به پرداخت 15 هزار میلیارد تومان هزینه بیمه بیکاری از سوی دولت هستند اما حاضر به کمک به صنعت خودرو نیستند. تعریف شعار امسال هدف رونق تولید است که این امر جز با تولید و صادرات محقق نشده و تنها راه نجات کشور را باید تولید و صادرات دانست.
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که تاکنون به آن دقت نشده تحقیق و توسعه است، تصریح کرد: صنعت خودرو در جهان سالانه 114 میلیارد یورو به ازای هر خودرو بالای هزار یورو صرف تحقیق و توسعه میکنند. در کره جنوبی نیز کل بودجه تحققات صنایع مختلف سالانه 60 میلیارد دلار است. اما کسانی که کار تحقیقاتی میکنند از جیب خود هزینه نمیکنند. بلکه منابع این کار تحقیقاتی به آنها میرسد.
وی ادامه داد: درصورت عدم انجام تحقیق و توسعه در ایران ظرف 10 تا 15 سال آینده تنها تولیدکننده خواهیم بود و نه قطعه ساز و خودروساز زیرا در شرایطی تبدیل به خودروساز خواهیم شد که پلتفرمی در اختیار داشته باشیم.
مدیرعامل ایران خودرو در ادامه با تأکید براینکه همواره به جای حمایت سرکوب شدهایم، اظهار کرد: از سال 92 تا 97 از سوی شورای رقابت تنها مجوز 16 درصد افزایش قیمت صادر شده است که نتیجه سرکوب قیمت، شرایط فعلی است.
یکه زارع افزود: با توجه به اراده موجود قطعه سازان و خودروسازان و همچنین سیاستهای وزارت صنعت میتوانیم موفق باشیم و برای رسیدن به این هدف باید به جای افتراق بین قطعه ساز و خودروساز دست در دست هم همکاری کنیم و از شعار رونق تولید خارج نشویم.
وی با اشاره به عدم صادرات قطعه در ایران گفت: قطعه سازان حتی در دوران خوشی هم غرق شده و کمتر به بازارهای صادراتی و همچنین کارهای تحقیقاتی روی آوردهاند. دانش و تجهیزات قطعه سازان قدیمی است که نیاز به بروز رسانی آنها احساس میشود.
مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: این به روزرسانی نیازمند منابع است و باید به سمتی حرکت کنیم که صندوق توسعه ملی به سمت تجهیز و نوساری صنعت قطعه و خودرو حرکت کند.
وی افزود: در این باره نیز تمهیداتی پیش بینی کرده که مرحله به مرحله پیش می رویم. به طور قطع تولید امسال دو خودروساز بزرگ بالاتر از تولید سال قبل بوده و با تمام امید و اراده و اطمینان و حمایت قطعه سازان در این هدف موفق می شویم.