تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۳۲۸۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد

سهم 20 درصدی معدن از کل صادرات کشور

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: یک پنجم کل صادرات غیر نفتی کشور مربوط به بخش معدن است.
سهم 20 درصدی معدن از کل صادرات کشور

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور، با اشاره به محدودیت های بین المللی و سدها ایجاد شده بر سر راه اقتصاد ایران افزود: معدن و صنایع معدنی یکی از بخشهای اقتصادی کشور است که سهم آن از اقتصاد در حد 4% بوده و نقشی کلیدی در ایجاد ارزش افزوده زنجیره بعد از خود در صنایع مختلف از جمله ساختمان، لوازم خانگی، خودرو و زیرساختها و ... ایفا میکند.

معاون وزیر صمت گفت: نقش معدن در اقتصاد برخی کشورها تا حدی حیاتی است که نهادهای معتبر آماری گزارش داده اند، سهم معدن در زنجیره های صنعتی تا 40 برابر می تواند رشد کند و زیرساخت صنعتی و ایجاد اشتغال را برای آنان بوجود آورد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: زنجیره معدن و صنایع معدنی در ایران بدلیل وابستگی به منابع طبیعی معدنی و منابع انرژی درون کشور، مقاومت زیادی در مقابل فشارهای بیرونی داشته و قدرت رقابت زیادی در عرضه بین المللی دارد.

او تصریح کرد: با وجود تحریمها و رکود بازار داخلی و کاهش ارزش پول ملی، شاهد رشد رقابت پذیری این حوزه در بازارهای جهانی هستیم و روند صادرات آن به 20% کل کشور رسیده و به نزدیک به 100 کشور دنیا صادرات صورت گرفته و نقشی کلیدی در تامین ارز مورد نیاز صنایع و سایر بخشها دارد.

غریب پور گفت: علاوه بر این مواردی که ذکر شد، بخش معدن و صنایع معدنی هم نقشی مهم در تولید ناخالص داخلی دارد و رشد ارزش افزوده صنعتی کشور را بالا برده و هم اهمیتی استراتژیک در تامین ارز مورد نیاز کشور داشته است.

او افزود: با توجه به استعدادهای این بخش، معدن می تواند در سال 1398 که به نام "رونق تولید" هدف گذاری شده است، به رشد اقتصادی و صادرات غیرنفتی کمک زیادی کند.

عناوین برگزیده