تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۲۹۲۰۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

با پول کامیون ایران‌خودرو دیزل چه کامیون‌هایی در اروپا می‌توان خرید؟ / کامیون جنگ جهانی دوم گران‌تر از ولوو FH ۵۴۰! + اینفوگرافیک

‌می‌متالز - بازار خودرو‌های سنگین ایران شرایط تقریباً مشابهی با بازار خودرو‌های سواری دارد. یکی از معروف‌ترین و البته پرفروش‌ترین کامیون‌های باری بنز ۱۹۲۴ است که توسط ایران خودرو دیزل به تولید می‌رسد. اما با قیمت این کامیون، چه کشنده‌هایی در کشور‌های اروپایی می‌توان خرید؟

به گزارش می‌متالز، خودرو‌های سبک وارداتی تحت تأثیر تعرفه‌های گمرکی بالا و مالیات‌های سنگین، چندین برابر قیمت جهانی خود در بازار ایران به فروش می‌رسند. بازار کشنده‌های سنگین باری نیز وضعیت به نسبت مشابهی با قیمت‌گذاری خودرو‌های سواری دارد؛ اما میزان مالیات و تعرفه‌های گمرکی آن‌ها پایین‌تر است.

کامیون کمپرسی بنز ۱۹۲۴ ملاک مقایسه بازار ایران و اروپا می‌تواند باشد که توسط ایران خودرو دیزل به تولید می‌رسد. این خودرو با پیشرانه دیزل خود می‌تواند حداکثر ۲۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. پیشرانه فوق با گیربکس ۷ سرعته دستی قدرت تولید شده را به محور عقب منتقل می‌کند.

بنز ۱۹۲۴ از کامیون‌های سری L این شرکت محسوب می‌شود که در ایران با نام بنز مایلر شناخته می‌شود و برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ به تولید رسید؛ اما به دلیل استقبال فراوان تا سال ۱۹۹۵ روی خطوط تولید باقی ماند. شرکت ایران خودرو دیزل با انجام برخی تغییرات روی خودرو، توانست آن را به استاندارد یورو چهار ارتقا دهد و هنوز هم در سایت ایران خودرو دیزل به تولید برساند.

کشنده جنگ جهانی دوم هم‌قیمت بنز ۲۰۲۲

برای مقایسه آسان قیمت‌ها، کشنده بنز کمپرسی ۱۹۲۴ صفر کیلومتر داخل ایران در نظر گرفته شده است که در بازار حدود سه میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود. لازم به ذکر است که قیمت اتاق پشت این کامیون‌ها در محاسبه فوق لحاظ نشده که بر حسب جنس آن از حدود ۸۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

با پول کامیون ایران‌خودرو دیزل چه کامیون‌هایی در اروپا می‌توان خرید؟ / کامیون جنگ جهانی دوم گران‌تر از ولوو FH ۵۴۰! + اینفوگرافیک

هرچند در اینفوگرافیک بالا، کامیون‌های بازار اروپا به صورت دست دوم و بعضاً با کارکرد‌های بالا ذکر شده است؛ اما این نوع خودرو‌ها به دلیل کاربری متفاوت، معمولاً عمر بالاتری هم نسبت به خودرو‌های سواری دارند. از سوی دیگر، برخی از این کشنده‌ها در بازار ایران نیز حضور دارند که در برخی مواقع با قیمت‌های بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان (۲۰۰ هزار دلار) خرید و فروش می‌شوند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده