تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۳۱۷۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد؛

۱۳ میلیون تن فولاد در انتظار صادرات

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: از ۳۳ میلیون تن فولاد تولید شده در کشور، حدود ۲۰ میلیون تن مصرف شده و ۱۳ میلیون تن در انتظار صادرات هستند که مشکلاتی اعم از قیمت صادراتی، مصوبات و عوارض صادراتی و امثال آن مانع از تحقق این اتفاق شده است.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان در خصوص صدور بیش از حد مجوز‌های احداث کارخانجات فولادی اظهار داشت: امروزه نداشتن برنامه در صدور مجوز‌های تولید فولاد، میلگرد، شمش و بیشتر آهن اسفنجی وجود دارد که با واقعیت کشور همخوانی و مطابقت ندارد. در حال حاضر، حدود ۴۷ میلیون تن ظرفیت آماده روی زمین داریم؛ اما با این وجود تنها می‌توانیم نهایتاً ۳۳ میلیون تن تولید کنیم و در واقع، ۱۵ میلیون تن ظرفیت هزینه شده روی زمین بلا استفاده می‌ماند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در ادامه افزود: بر همین اساس، می‌توان گفت از ۳۳ میلیون تن فولاد تولید شده در کشور، حدود ۲۰ میلیون تن مصرف شده و ۱۳ میلیون تن در انتظار صادرات هستند که مشکلاتی اعم از قیمت صادراتی، مصوبات و عوارض صادراتی و امثال آن مانع از تحقق این اتفاق شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین در صورتی که به زیرساخت‌ها، بازار فروش و وضعیت حلقه‌های بعدی و قبلی محصولات فکر نکنیم، چنین روندی دور از انتظار نیست. در حال حاضر و با شرایط فعلی، به زودی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را رد خواهیم کرد؛ اما از طرفی، هیچ تغییر مثبتی در شرایط بازار مواد اولیه، برق، گاز و حمل نقل صورت نمی‌گیرد.

اکبریان با بیان اینکه وضعیت فولادی کشور در سال جاری بهتر از پارسال نخواهد بود، گفت: در واقع با وجود کسری امکانات در شرایط فعلی صنعت فولاد، هر شخصی با اتخاذ مجوز فولادسازی، از دولت مدعی است که شمش، سنگ آهن، گاز، برق و آب خود را از کجا تأمین کند؛ بنابراین با این وجود، نمی‌توان مجوز‌هایی به میزان ۱۴۴ میلیون تن را به صورت کارشناسی شده صادر کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده